× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)

Lees meer
31-01-2016 11:08 #960203 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Bumperhoeken zijn alle 4 verschillend
Er staat op het kunststof gedeelte in Franstalige afkortingen ar of av en d of g
Op

Een b14 0E staat niet bekend om zijn lange levensduur al zijn er altijd uitzonderingen op die regel

Reviseren kan ook

Kleppen pakkingen en dergelijke zijn nog verkrijgbaar

Zorg erg in ieder geval voor dat de carterventilatie schoon is want anders
Krijg je net als bij de dafs en Volvo 66 met de lage vuldop zonder tuit olielekkage

Ook een b14 4 e is verre van ideaal op lpg zeker in combinatie met een cvt
Want te weinig vermogen en te hoge toeren

De enige Volvo 300 motor die prima tegen lpg kan is de B200

Mvg

Andr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 11:30 #960206 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
je zou een b14.0 kunnen reviseren, maar doe dat dan wel met zuigers, drijfstangen en oliepomp van een .3 of .4

de cilinderkop is ook compleet anders als de latere versies (kleinere kleppen en poorten) maar die vliegen niet zo vaak door de zijkant van de motor naar buiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 17:49 #960212 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Aha, dus de kop kan ik in principe behouden, maar de zuigers, drijfstangen, en oliepomp dus overzetten.

Weet niet wat meestal het eerste begeeft bij een .0E/S?
Want ook de lagers etc. zouden niet al te best zijn bij de eerste types? na horen zeggen...

In ieder geval vandaag de auto eens uitgezogen, daarbij waren de matten aan de onderkant ook zeiknat dus de losse matten er maar uitgehaald en alles open gezet om te drogen, ook onder de achterbank flinke hoeveelheid vocht.
Daarna alvast begonnen om de motorruimte "leeg" te maken, radiateur eruit etc...

Het echte strippen gaat in maart gebeuren als de rai special weer de weg op mag. Zo heb ik weer meer ruimte.


Sleutel bleek trouwens van de tankdop te zijn, verder past deze nergens op dus moeten uiteindelijk zoiezo alle sloten vervangen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 18:02 #960213 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
die b14.0's waren in het algemeen gewoon slecht gebouwd, en ook nog eens her en der een verkeerde materiaalkeuze, helaas in vrij cruciale delen. de .1 en latere versies waren ook niet alles, maar dan is de kans dat de drijfstangen je spontaan om de oren vliegen gewoon een stuk kleiner, dat is bij een .0 zowat een garantie.

een .0 kop gebruiken heeft wel wat gevolgen, o.a. dat je altijd aan moet gaan klooien met flesjes loodvervanger; of je moet er hardere klepzittingen in laten zetten..

bij het mixen van motoren (zuigers/drijfstangen etc van het ene in andere blok) moet je zowieso de onderlinge maatvoeringen controleren en passende (nieuwe) lagers gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 18:52 #960215 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Als het zover is wil ik zoiezo eerst een compressietest doen op de .0 Als daaruit blijkt dat echt alles goed is bouw ik het blok gewoon op en lepel ik hem de auto in.
Al is die kans natuurlijk klein. Zal altijd wel wat zijn maar goed.

En als er inderdaad een klepzitting niet goed blijkt of wat dan ook ga ik voor een volledige revisie en kijk ik dan wel wat ik ga doen wat de zuigers etc.. betreft. Wil het liefst toch alles zo origineel mogelijk houden.

Wat ik verder begreep is dat loodvervanger in principe niet nodig is?
Althans dat wordt gezegd in dit topic post #2:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=8071

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 18:53 #960216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Steven, heel veel succes met dit mooie project. Ik denk dat de basis niet zo slecht is. En dat je er heel veel van gaat leren. En dat je straks een hele mooie 343 hebt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 18:57 #960217 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Een leerproject wordt het zeker, ben wel motorisch enigzins bekend maar een vario is nieuw voor me :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 19:10 #960221 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Ik zou er wel loodvervanger in doen, zeker als je straks een hoop moeite hebt gedaan om het blok te reviseren wil je niet het risico lopen dat je dat opnieuw kunt doen. Een flesje loodvervanger kost tussen de ?10 en ?15 en daar kun je wel een paar 100 liter mee mengen. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten.

Wel een interessant topic trouwens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 19:10 #960222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Het leuke is dat veel onderdelen net anders zijn. Maten van bouten en moeren en zo. Ik heb 1 keer meegeholpen met het slopen van zo?n oud type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 22:37 #960223 door Arnoud Coenrady
Beantwoord door Arnoud Coenrady in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Over deze auto is door de toenmalige eigenaar een stukje geschreven in Volvoice 26. Voor leden via het ledenmenu te lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets