× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)

Lees meer
30-01-2016 17:20 #633940 door Steven340
Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78) is gemaakt door Steven340
Eindelijk, is het zover. Een mooi project om me dit hele jaar mee te vermaken, want dit keer valt er lekker veel te doen. :w00t:

Sommige zullen de auto wel herkennen, deze komt namelijk bij Erik vandaan ;)
Verder zit er een gas installatie in, die er zoiezo uitgaat, er groeit ook inmiddels gras op de gastank. Verder zit het dashboard onder het mos en zit er ook niet meer de originele motor in. Nu zit er een B14.4E in, maar hiervoor komt een originele B14.0S voor terug deze heb ik inmiddels ook al.

Verder heb ik ook nog het oude dashboard liggen van de BB van jos met ruim 2 en een halve ton op de klok. Moet even kijken welke mooier op te poetsen is.
En een mooie rechte achterbumper heb ik inmiddels ook.

Uiteindelijk wil ik de auto weer helemaal in topstaat brengen, zit ook wel het een en ander aan laswerk aan, maar de deuren zijn in ieder geval helemaal puntgaaf, en de originele modeljaar '78 / '79 spiegels zitten er zelfs nog op :)

De achterklep daarintegenzit met karwei scharnieren aan de buitenkant vast.

En uiteraard hier alvast wat foto's, zal binnenkort wat meer foto's plaatsten ook van binnen en de machinekamer.

Hier hoe deze bij Erik stond:




En in de stromende regen de auto opgeladen, was echt niet normaal. Kwam met bakken tegelijk uit de hemel. Maar je moet er ook wel wat voor over hebben ;) in mijn geval een doorweekte broek.


En weer thuis



Eenmaal thuis de auto aan het losmaken en van de trailer afgereden kwam de uitlaat er nog net niet onderuit maar sleept inmiddels al wel bijna over de grond. En verder kraakt het stuurhuis ook heel erg.

Kortom hoef me in ieder geval de komende tijd niet te vervelen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2016 18:03 #960181 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Veel succes!!! Mocht je het nodig hebben, ik wil nog wel twee koplampen en een klokkenset en leuke striping voor op de bumpers doneren;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 18:56 #960182 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Kijk aan, je hebt een PM :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 19:03 #960184 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
En ik heb nog bumperhoeken voor je liggen

Mvg


Andr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 19:35 #960185 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Toffe auto, veel succes!

Ik heb aardig wat plaatwerk voor de oudjes, mocht je tzt wat nodig hebben hoor ik het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2016 20:05 #960187 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Veel succes! Mooi dat je deze 343 een 2e leven wilt geven :y:

Een bekende van mij... Deze 343 heeft bij mij in de buurt gereden, net over de grens in Belgi?. Ik herkende hem aan de vogel op de zijkant.
Deze auto was van zeg maar alternatieve mensen, ''hippies'' om er maar een stempeltje op te drukken. Een beetje alternatieve mensen die in een caravan in de bossen woonden (Rode Del in Arendonk, als je benieuwd bent waar), vandaar ook die deuk in het dak. De voormalig eigenaresse vertelde dat hier ooit een tak op is gevallen. Hij stond te koop voor ?100 en dan kreeg je er nog een bult reservespul bij, wel stond de auto al een hele poos stil. Hij ging destijds geloof ik weg vanwege immigratie naar zuid Frankrijk.
Ik heb deze auto van vrij dichtbij gekend, goede en slechte herinneringen, maar in elk geval ook herinneringen die ik niet op een openbaar forum wil delen.
(mocht je meer willen weten van dit stukje geschiedenis van de auto, je bent natuurlijk altijd welkom per PB of op de koffie!)

Dit zijn foto's toen ik ben gaan kijken waar de 343 jaren geparkeerd stond...










Daarvoor is hij van een liefhebber uit het Daf-circuit geweest, hier een dorp verder. Dat zal een jaar of 10 geleden zijn schat ik. Over deze tijd weet ik maar weinig, maar ik zou je eventueel wel in contact kunnen brengen met hem.

Dit was de 343 in die tijd: (even zijn foto's geleend)






Helemaal super dat Erik deze auto heeft bewaard en respect dat je deze 343 op gaat knappen!
De auto was toen erg ver heen. Ik ben gaan kijken om hem eventueel over te kopen voor de LPG-installatie. Super dat hij nu wordt opgeknapt en succes met je project! Ik zal eens kijken of hier nog wat 343-spul ligt, volgens mij heb ik nog ergens een doos staan. Die krijg je van me als je wilt, jij kunt er vast meer mee dan ik. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, laat gerust weten.

PS: Hebben ze de contactsleutel nog gevonden of moet je intussen met de draadjes starten :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 21:35 #960190 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Wauw :wtf::wtf::wtf:

Wat een verhaal zit hierachter zeg, ongeloofelijk, die foto's heb ik eerder gezien, ergens in het autoweek topic met oude straatbeelden. Nooit geweten dat het deze auto was.

Verder alle onderdelen uit de auto gehaald, hij is echt ongeloofelijk smerig en gigantisch vochtig van binnen. Begon achterin, eenmaal alle onderdelen eruit gehaald leek het wel de bodem van een sloot. Er lag nog een mat achterin onder het mos, zand en vooral water. Drijf en drijf nat achterin. De mat had zich helemaal vastgezogen en eenmaal los meteen maar in de bak gemietert. Hier en daar wel een klein beetje roest maar vond het nog meevallen achterin.

Verder tussen de onderdelen zaten ook nog twee bumperhoeken, weet niet of voor en achter hetzelfde zijn.

Hoe het plaatwerk eraan toe is heb ik nog niet uitgebreid bekeken, wel wat gaatjes in de dorpels ontdekt vooral rond de kriksteunen. Voorbalk zat ??n gaatje in, verder hard voor zover ik kon zien.

Hier in ieder geval nog wat foto's:


Voordat ik de "mat" eruit gehaald had:


En na:


103 duizend km gelopen, de auto zelf dan, motor geen idee.


Extra motorblok B14.0S
Is zoiezo niet helemaal compleet, mist o.a. de contactpuntjes unit of hoe je het ook noemt. Zal ook niet makkelijk zijn om die er klakkeloos op de zetten denk ik zo.



Berg onderdelen uit de auto, lag ook nog een secundaire stuk CVT achterin.


Achterklep moet vervangen worden, bijde scharnierpunten volledig doorgerot, aan een kant zit dan ook een scharnier aan de buitenkant gebout.



Contact sleutel zat er wel in, maar geen beweging in te krijgen, wellicht dat ik alle sloten ga vervangen. Rechter portier wilt ook niet meer dicht. Blijft niet in z'n slot hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2016 21:51 #960191 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
De auto heeft op gas gelopen, dat weet ik zeker want ik heb hem zelf nog eens getankt :D De aansluiting zit/zat geloof ik achter het nummerbord als ik het me goed herinner.
Ik zou de oude motor om die rede ook niet terug zetten (tenzij volledig gereviseerd), want het zou wel eens kunnen zijn dat de kop versleten is door het rijden op LPG. Er staat me vaag iets van bij dat men ooit een vervangende kop heeft gezocht voor de B14.0-motor. Toen deze moeilijk te vinden bleek is er besloten om een B14.4 in te zetten die wel tegen LPG kan.

Steven340;239553 schreef : Contact sleutel zat er wel in, maar geen beweging in te krijgen, wellicht dat ik alle sloten ga vervangen. Rechter portier wilt ook niet meer dicht. Blijft niet in z'n slot hangen.


Is dit dezelfde sleutel als van de portieren? Zo ja, dan is het de verkeerde sleutel want zo'n vroege 343 heeft 2 of 3 aparte sleutels: contactslot, deuren/kofferklep en eventueel tankdop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 21:54 #960193 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Ik denk ook dat het zelfs de originele motor is, want de overige onderdelen lagen los achterin maar het blok komt onder uit de stelling bij Erik.

Sleutel nog niet op de portieren geprobeerd.

Edit: is waarschijnlijk wel een ander motorblok, was even in de war met het gat voor de brandstofpomp. Een 343 die origineel geleverd is met een B14.0S hoort een extra plaatje op het schutbord te hebben met de emissie gegevens. Een 343 met origineel een B14.0E heeft deze niet.
En ook in dit geval zit er niet zo'n plaatje op het schutbord dus heeft er een .0E in gezeten. Dit blok lag zoiezo ook erg diep ingegraven onderin de stelling dus zal daar wel langer hebben gelegen dan dat de auto daar stond. Maar daar weet Erik zelf waarschijnlijk meer over.
En er zit een microswitch op de carb. van het donorblok maar dit type 343 heeft al een tachorelais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 10:04 #960199 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
De 14.4E is afkomstig uit de bordeaurode 340 die ik ooit had.. De dame uit het grensgebied kocht die auto destijds van me speciaal voor het blok omdat dat beter op LPG kon draaien inderdaad. Wel zonde, want die 340 was keihard maar heeft de donorlevering niet overleefd.

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5741

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets