× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-04-2019 11:48 #981665 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Intussen zijn we weer bijna een jaar verder...
En op 15 juli is deze auto alweer als 3e eigenaar 6 jaar in mijn bezit. Best bijzonder; de eerste eigenaar, een oud Nedcar-medewerker, heeft de auto meer dan 20 jaar gehad tot hij niet meer mocht rijden. Vervolgens is hij ongeveer een jaar bij de dochter van een andere Nedcar-medewerker gekomen als dagelijks vervoer. Omdat zij niet met de handchoke om kon gaan, en het autootje wat schakelproblemen en een roestplekje had, mocht hij weg voor peanuts. Vraagprijs €750 en uiteindelijk heb ik €450 betaald. Als 3e eigenaar was dit een aantal jaar mijn dagelijkse vervoer. Wie had ooit durven denken dat zo'n auto bewaard blijft, en dat er 100-en of misschien wel 1000-en euro's ingestoken zouden gaan worden om het een mooie klassieker te laten worden.

Inmiddels heb ik deze 340 dus bijna 6 jaar in bezit. Hoewel dat best een lange tijd is, heb ik de andere 340 al ruim 8 jaar in bezit. Ondanks dat ik in totaal inmiddels meer dan 10 auto's heb gehad zijn mijn 1e en 3e auto altijd gebleven. Om dat te vieren heb ik besloten om de auto groot onderhoud te geven. Vorig jaar is dat er helaas een beetje bij ingeschoten wegens drukte op het werk, dit voorjaar ook wegens aan diezelfde drukte gerelateerde ziekte. In het paasweekend begin ik rustig aan met een onderhoudsbeurt, de olie en filters en zo. Op 29 april gaat de auto naar de garage voor een nieuwe apk, een nieuwe koppeling en nieuwe olie voor in de versnellingsbak.
Ook heb ik contact gehad met het lasbedrijf. We gaan kijken wat voor laswerk er aan zit, wat tectyleren gaat kosten, en wat een bodembehandeling gaat kosten. In principe heb ik hiervoor de blanco cheque afgegeven, als ik van te voren maar weet wat het gaat kosten vind ik het geen probleem om hier flink geld in te moeten steken. Dan is het de komende jaren ook weer helemaal goed.
Ten slotte zijn het koelsysteem en de remmen aan de beurt, hier heb ik immers al een hele tijd de spullen voor liggen. Dat zal echter al snel het najaar worden. Ook de Tubantor-injectie staat nog op de planning maar op een heel laag pitje. Eerst wil ik dat de 340 voor de rest weer op en top in orde is.

Zo staat het wagenpark er inmiddels weer bij.
De Volvo 440 staat trouwens te koop voor de liefhebber omdat 3 auto's toch wel erg onhandig is en ik er toch allemaal niet aan toe kom. 2 stuks is meer dan genoeg. Voor 850 euro of een goed bod mag hij naar een andere liefhebber. Als hij voor deze zomer niet verkocht wordt zet ik hem dwars achter de 340's om toch een beetje plaats te hebben.
Bijlage:


Nog een leuk dingetje om te vermelden. Van de 'persfoto' zoals Niels die complimenteus noemde heb ik een canvas laten maken voor op de slaapkamer. Daar hangt ze samen met de Millionaire aan de muur zodat ik er elke dag naar kan kijken :D
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:



Op de laatste foto staat nog een ander Volvo-project, geen idee of ik dat al eens heb gepost. Een professionele radio control 1/14 Volvo FH12 van Tamiya. Licht en geluid, versnellingsbak, elektrisch ontkoppelen, het zit er allemaal op en aan. De trailer en graafmachine zijn eveneens volledig RC uitgevoerd, uiteraard ook licht en geluid aanwezig.
Bijlage:



Bijlage:



Dat was de update weer voor vandaag. Zo blijven we aan het klussen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2019 23:11 #982951 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Vandaag weer aan het hobbyen geweest met de 340. Niet echt veel foto's gemaakt, alleen deze. Ik had een lekkende kachelkraan, deze is vervangen door een nieuwe, en gelijk alle radiatorslangen maar vervangen door reproductie van Born Built Beauties. Ik ben overigens enorm te spreken over de pasvorm van die slangen, die echt gelijk aan origineel. Dat zie je niet zo snel bij reproductie.

Bijlage:



Verder heeft de auto gisteren weer een nieuwe apk gekregen. De schade was één nieuwe voorband omdat het canvas zichtbaar was door droogtescheuren, dus al met al was dat weer onder de 100 euro klaar :)

Ook is de koppeling intussen vervangen, dat zat er al even aan te komen. Wat een verschil zeg, nu grijpt hij mooi vroeg aan, dat rijdt een stuk comfortabeler. De schade was een nieuwe frictieplaat van Born Built Beauties, een NOS druklagertje omdat ik die toch nog had liggen, en bijna 400 euro aan arbeidsloon. Het rijdt nu wel echt héérlijk.

Ten slotte ben ik nog aan het prutsen geweest met de variomatic, just for fun. Ik heb een elektronisch schakelingetje gemaakt aan een richtingaanwijzerhendel wat zich als een retarder gedraagt, bekend uit de bus/vrachtwagen. Je begint boven, stand 1 is de opschakelkant van de EMVK uitschakelen, stand 2 is de bergrem activeren, en stand 3 is een combinatie van beiden. Om een idee te geven: van 50km/h naar 30km/h duurt normaal zo'n 12 seconden, op stand 1 zo'n 10 seconden, op stand 2 zo'n 6 seconden en op stand 3 slechts 4 seconden. In de praktijk kon ik op die manier rijden zonder de bedrijfsrem te gebruiken. Je hebt er feitelijk he-le-maal niks aan, maar cool is het wel :D

Inmiddels staat de auto weer in de stalling naast zijn grijze vriend...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2019 23:58 #982955 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Mooi zo!


Voor wat betreft de reproductie, Robbert Jan is niet zomaar je eerste de slechtste 'ontwerper'.
Hij is in tegenstelling tot vele andere 'ondernemers' juist zeer betrokken.


Maar goed, voor velen onder ons is dat een soort van retorische opmerking. ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2019 00:06 #982957 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic

Wouter76;255871 schreef : Voor wat betreft de reproductie, Robbert Jan is niet zomaar je eerste de slechtste 'ontwerper'.
Hij is in tegenstelling tot vele andere 'ondernemers' juist zeer betrokken.


Daarom Wouter, dat mag wat mij betreft best eens gezegd worden. Vaak wordt er enkel geklaagd als iets niet goed is, maar vergeten mensen het helaas te melden als ze ergens bovenmatig tevreden mee zijn :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2019 09:11 #982959 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Helemaal mee eens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2019 21:43 #983860 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Na vele jaren plezier is de 340 GL Special vandaag verkocht. De nieuwe eigenaar gaat de 340 nóg mooier maken. Hij is maar wat blij met zijn nieuwe wagen bomvol opties en accessoires.

Het is wel met dubbele gevoelens dat ik de auto heb verkocht, in die 6,5 jaar dat ik hem heb (van nog vóór het kentekenpasje werd ingevoerd), heb ik toch ontzettend veel opgeknapt en aangepast aan deze Volvo. Ik kocht hem voor een paar 100 euro als standaard GL Special met een hoop gebreken en wat roest. Anno 2019 is daar niks meer van te zien. Op wat schoonheidsfoutjes na is het echt een mooie en goede auto.

Maar... er is een tijd van komen en gaan. De auto is voor mij klaar. Er was weinig meer aan te doen, en ik had eigenlijk de laatste jaren ook helemaal niet zo'n zin meer om te sleutelen. Afgelopen week heb ik bovendien mijn handtekening onder het voorlopig koopcontract van een huis mogen zetten, dus dat vond ik een mooie gelegenheid om de knoop maar eens door te hakken. Alles mag weg, op naar liefhebbers die er wel wat mee doen.

Zoals ik al even zei, ik heb 6,5 jaar heel veel plezier van dit apparaat gehad. In die jaren is de kilometerstand tot 144.000km gekomen , dat betekent dat ik net geen 30.000km met deze 340 heb gereden. Naast normaal onderhoud en opknappen heeft hij me enkel 1x laten staan met een kapotte startmotor in al die kilometers. Misschien is dit wel beste auto die ik ooit heb gehad.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2019 09:06 #983887 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic

General Custom;256841 schreef : Afgelopen week heb ik bovendien mijn handtekening onder het voorlopig koopcontract van een huis mogen zetten, dus dat vond ik een mooie gelegenheid om de knoop maar eens door te hakken. Alles mag weg, op naar liefhebbers die er wel wat mee doen.


Mooi nieuws Bart, proficiat!

Fijn dat je de auto's goed hebt kunnen verkopen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2019 11:17 #983890 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic

v0lv0freak;256870 schreef : Mooi nieuws Bart, proficiat!

Fijn dat je de auto's goed hebt kunnen verkopen. :)


Dank je wel Mark :)

Voor wat de auto's betreft ben ik heel blij dat er liefhebbers voor zijn. Zeker de GL Special heeft al vaker te koop gestaan met weinig serieuse reactie, en nu heb ik zelfs een aantal mensen teleur moeten stellen...
Misschien is december dan zo slecht nog niet om auto's te verkopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets