Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

Lees meer
29-10-2012 20:11 #917255 door Floris Schropp

Fran?ois;207336 schreef : Zou je tegen deze voorgestelde maatregel kunnen ageren door te stellen dat
dit valt onder de noemer "onbehoorlijk bestuur"? Qua regering begint het
hier in Nederland Italiaanse trekjes te vertonen; elke 2 jaar de wetgeving
van de vorige regering op de schop nemen.


eens.


Maar het staat er wel heel erg kort door de bocht. Veel van voor 1980 is echt geen daily driver, laat staan de echt serieuze klassiekers van 1970 of eerder. Die in de verwarmde garage staan en op trailer naar de beurs gaan - die zouden dan ook belasting gaan betalen? Er zijn allerlei bedrijfjes die leven dankzij de oldtimerrestauratie.. En nog wel andere zaken die niet worden overwogen in dat ene zinnetje. Niet eens een datum.

Er komt wel een staartje met meer uitleg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2012 20:18 #917257 door V300 register

General Custom;207330 schreef : wegenbelasting bij de literprijs van de brandstof rekenen, en iedereen betaald voor wat hij gebruikt. Of is dat te simpel gedacht?


In Frankrijk schijnt dat al jaren te werken in combinatie met de tolwegen. Dan doen zij ook niet eens aan BPM, kun je nagaan. :worship:
Dat is dan ook gelijk het enige wat ze goed doen in FR :no_comment:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2012 20:22 #917258 door Floris Schropp

Maurits Cassee;207341 schreef : In Frankrijk schijnt dat al jaren te werken in combinatie met de tolwegen. Dan doen zij ook niet eens aan BPM, kun je nagaan. :worship:
Dat is dan ook gelijk het enige wat ze goed doen in FR :no_comment:


Dit roep ik ook al jaren. Gewoon betalen voor wat je verbruikt. Echter, dat is ook al zo. 1 euro per liter momenteel ongeveer. Probleem is dan weer dat het vrachtverkeer met hogere prijzen enorm genaaid wordt.

-> Rode diesel weer invoeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-10-2012 20:32 #917261 door alex kokkeler (GAST)
Is dat ook niet zo ongeveer wat het rekeningrijden inhoud?
Betalen voor gebruik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2012 20:54 #917263 door 16673-dummy

Fran?ois;207336 schreef : Zou je tegen deze voorgestelde maatregel kunnen ageren door te stellen dat
dit valt onder de noemer "onbehoorlijk bestuur"? Qua regering begint het
hier in Nederland Italiaanse trekjes te vertonen; elke 2 jaar de wetgeving
van de vorige regering op de schop nemen.


Ik denk niet dat dit succesvol wordt. Lang niet alle algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn van toepassing, hooguit het vertrouwensbeginsel. Echter is dat een ongeschreven beginsel en als je in de jurisprudentie gaat zoeken, zul je tegengekomen dat je alleen ergens recht op hebt als je een duidelijk toezegging hebt gehad, gebaseerd op goede gronden.
De wet vrijstelling motorrijtuigenbelasting is geen duidelijke toezegging. Je vrijstellingsbeschikking ook niet, omdat het bestuursorgaan dat het heeft afgegeven intrekkingsbevoegdheid heeft.

Omdat er de afgelopen jaren steeds discussie is geweest, ligt het al jaren in de lijn der verwachting dat de vrijstelling ooit aangescherpt of afgeschaft zou worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2012 20:59 #917264 door V300 register

Alexdepalex;207345 schreef : Is dat ook niet zo ongeveer wat het rekeningrijden inhoud?
Betalen voor gebruik?


Dat is precies wat het inhoud maar dan niet met zo'n suf kastje die de privacy aan zou kunnen tasten.
Het gekke is dat we dus eigenlijk al decennia lang 'rekeningrijden' en dan ook nog BPM betalen alsmede wegenbelasting.
De VVD doet haar campagne eer aan: :cry::nono:



Wat Joost zegt is ook helemaal waar maar het gekke is toch dat er onlangs een wijziging in het beleid is geweest waardoor de grens naar 30 jaar werd getrokken en de vrijstelling alleen voor het benzinetarief gold, dat is dan toch de verandering die ik 'in de lijn der verwachting' had verwacht, niet opeens een abrupt einde.
Ik hoop dat er nog een bijsluiter komt die aangeeft dat de grens van 25 jaar gewoon blijft gelden voor de huidige gevallen en dat er voortaan geen auto's meer worden vrijgesteld om het leed voor de huidige bezitters te verzachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2012 21:15 #917266 door Chris Kobes
Hmm lekker is dat...
We zullen wel zien hoe dit allemaal weer gaat lopen.

Ik begrijp echter nu wel uit het nieuwe regeerakkoord dat zolang we betalen we het milieu zo veel mogen vervuilen als we maar willen?
We zullen het ook wel allemaal weer compenseren voor de grote industrielanden richting het oosten...

Er worden trouwens wel veel nieuwe vrienden gemaakt met dit akkoord :+

EDIT: Trouwens waren die FBI GPS kastjes in je auto nu geen optie geweest...:cry3:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-10-2012 21:43 #917269 door Erick Janssen (GAST)
Hier de pdf van het regeerakkord kijk op blz 39,79 en op blz 76 zie je wat het de schatkist oplevert :flame:

een "voordeel" het gaat pas in in 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2012 21:54 #917272 door V300 register
Ik ben blij dat ik niet voor 7000 euro een goede belastingvrije 740 heb gekocht :) Die handelaren zullen ook wel balen. Ik denk dat er heel veel leuk spul te koop komt binnenkort. En ik denk dat de 300-serie ineens een stuk populairder gaat worden, want lichter in gewicht en toch een betrouwbare Volvo.

Maar goed, de wet is nog niet aangenomen. Kabinetten vallen sinds Fortuyn gemiddeld om de 2 jaar. Bovendien moet de wet moet nog door de Eerste Kamer. Maar we zien natuurlijk allemaal dat het er een keer van komt. Ik geniet er nog van zolang het kan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2012 22:07 #917274 door V300 register
Ik geniet er ook zo lang van als dat het kan. Maar ook de LPG toeslag komt er nog eens bij. Dan kan je voor hetzelfde geld dus een auto op g3 rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets