× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Eerste type 440 in Spanje

Lees meer
26-04-2019 19:09 #981854 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Eerste type 440 in Spanje

Robert340;254407 schreef : Ok dit gaat niet echt over de 440 :snif:, maar goed toch leuk om het erover te hebben :halo:

Ik weet niet hoeveel het scheelt met de handgeschakelde versie, maar mijn 960 automaat deed al 3000 toeren bij 110 km/u in de hoogste versnelling.

Ik vind persoonlijk een latere S90/960 3.0 station ook heel mooi, maar ik zou echt geen automaat meer willen ervan.



Ik heb een '95 2.5 en een '97 3.0, beide met automaat.
De '97 heeft een ander differentieel en doet daarom iets minder dan 2500rpm bij 110. De '95 doet inderdaad 3000 bij 110. Ik heb nog een 'lang' differentieel liggen voor een eventuele ombouw maar eigenlijk geen behoefte aan want herrie maken ze geen van beiden. met de 3.0 heb ik over bijna 200K km een gemiddelde van 1:9.8 waarbij ik elke dag gruwelijk lang in de file sta en verder als het wel kan 130 rij. Ik weet dat in de vakantieperioden het verbruik beter dan 1:10 wordt doordat er minder files staan, maar helaas is dat maar een paar dagen per jaar.


de 2.5 heb ik nog bijna niks mee gereden, maar die lijkt iets meer te lusten. 1:9.5 ofzo. Maar dat kan ook liggen aan de motronic 1.8 vs de 4.4 die toch net iets simpeler is qua regeling.
Ik zou er geen handbak van willen. de automaat is ontspannen en de motor is sterk genoeg om hoe dan ook goed weg te komen. niet dat je eerst moet wachten op de kickdown, maar gewoon lekker duwen in elke versnelling :) maargoed, wellicht ligt mijn voorkeur aan het file-leed. een uur lang tussen de 1, de 2 en de vrij heen en weer pielen is gewoon een stomme bezigheid..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-04-2019 13:15 #981866 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste type 440 in Spanje
Die zwarte 960 (van het eerste type) in de post van Robert vind ik mooi! :D
Een kameraad van me heeft een 965 D24TIC, zeer zeldzaam.
Veel mensen kunnen overigens het verschil tussen een eerste type 960 en een 940 niet zien (is ook alleen het ontbreken van de paravaan, dus een doorlopende motorkap bij een 960, zie die tweede foto).

Mijn 940 heeft ook een andere achteras met gunstigere overbrenging, dat rijdt op langere afstanden veel relaxter (want minder toeren). Ook heb je met de automaat niet dat 'ie de hele tijd uit de lockup gaat.
Jammer dat onze regering doelbewust de Europese regels omtrent biobrandstoffen negeert en dogmatisch plantaardige olie blijft belasten als minerale brandstof, anders had ik zeker weer de 940 op de weg gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets