× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Eerste type 440 in Spanje

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2019 19:13 #635134 door V300 register
Eerste type 440 in Spanje is gemaakt door V300 register
Zo op de foto's ziet ie er werkelijk heel netjes uit. Zelfde de motorruimte lijkt wel nieuw...

www.milanuncios.com/venta-de-coches-clas...-440gl-246139331.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2019 19:20 #981838 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Eerste type 440 in Spanje
En met airco, bijzonder!
Dat zie je eigenlijk nooit bij de B18KP motor, die zal met ingeschakelde airco ook niet echt vlot meer zijn denk ik... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2019 20:19 #981839 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste type 440 in Spanje
Die ziet er strak uit zeg.

@ Joost, wanneer komt jouw nieuwe showroom topic? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2019 07:38 #981843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste type 440 in Spanje

volvofiel;254395 schreef : En met airco, bijzonder!
Dat zie je eigenlijk nooit bij de B18KP motor, die zal met ingeschakelde airco ook niet echt vlot meer zijn denk ik... :)


Ja, da's vaak wel interessant wat voor combinaties er rondrijden in het buitenland.

In Spanje zie je ook geregeld 940's met een 2.0 liter 16-klepper mèt turbo. Hier nooit leverbaar geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2019 08:23 #981844 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Eerste type 440 in Spanje

Louis;254400 schreef : Ja, da's vaak wel interessant wat voor combinaties er rondrijden in het buitenland.

In Spanje zie je ook geregeld 940's met een 2.0 liter 16-klepper mèt turbo. Hier nooit leverbaar geweest.


In Italië bijvoorbeeld werden er zelfs 960s met 2 liter 16 klepperts turbo's geleverd. 't Was puur vanwege het anti>2literbelastingklimaat in die regionen. Maar het vermogen moest natuurlijk wél vergelijkbaar zijn. Lijkt mij nog wel een keer mooi, zo'n 960..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2019 10:41 #981847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste type 440 in Spanje

JKiers;254401 schreef : In Italië bijvoorbeeld werden er zelfs 960s met 2 liter 16 klepperts turbo's geleverd. 't Was puur vanwege het anti>2literbelastingklimaat in die regionen. Maar het vermogen moest natuurlijk wél vergelijkbaar zijn. Lijkt mij nog wel een keer mooi, zo'n 960..


Dat zijn als ik het goed heb de eerste 960 modellen uit begin jaren 90 die nog erg lijken op de 940 en met de mooie oranje glaasjes en dezelfde grille, met veel chrome overal en op de bumpers net als de 360 gls.
De 6 cil volvo modular engine die in de 960 zat waar later de vijfcilinders op zijn gebaseerd is door Porsche voor Volvo ontwikkeld.
De vroege modellen daarvan hebben naar het schijnt meer vermogen bovenin het toerenbereik en minder koppel onderin dan de latere.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2019 11:57 #981848 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Eerste type 440 in Spanje

Robert340;254404 schreef : Dat zijn als ik het goed heb de eerste 960 modellen uit begin jaren 90 die nog erg lijken op de 940 en met de mooie oranje glaasjes en dezelfde grille, met veel chrome overal en op de bumpers net als de 360 gls.
De 6 cil volvo modular engine die in de 960 zat waar later de vijfcilinders op zijn gebaseerd is door Porsche voor Volvo ontwikkeld.
De vroege modellen daarvan hebben naar het schijnt meer vermogen bovenin het toerenbereik en minder koppel onderin dan de latere.


Correct! Dat zijn idd de vierkante nog. M'n favoriet :D

Dat laatste over die B6304 heb ik nooit geweten! Ik moét nog een keer een 960 hebben, een vroege, met die dikke 3 liter 6 in lijn met 204 pk :drool:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2019 13:18 #981849 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste type 440 in Spanje

JKiers;254405 schreef : ...die dikke 3 liter 6 in lijn met 204 pk :drool:


Ik heb een paar keer in zo'n ding mogen sturen (handbak). Vorstelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2019 13:26 #981850 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste type 440 in Spanje

JKiers;254405 schreef : Correct! Dat zijn idd de vierkante nog. M'n favoriet :D

Dat laatste over die B6304 heb ik nooit geweten! Ik moét nog een keer een 960 hebben, een vroege, met die dikke 3 liter 6 in lijn met 204 pk :drool:

Ok dit gaat niet echt over de 440 :snif:, maar goed toch leuk om het erover te hebben :halo:


Plaatje bij het praatje:








De nokkenas schijnt in ieder geval anders te zijn. Ik weet niet of dat alles is.

Ik heb een jaar lang met een 960 2.5 automaat sedan uit 1995 rondgereden. Hij had altijd binnen gestaan en elk jaar zijn beurt gehad. Helemaal geweldig en alles voelde goed en solide aan.

Ik weet niet hoeveel het scheelt met de handgeschakelde versie, maar mijn 960 automaat deed al 3000 toeren bij 110 km/u in de hoogste versnelling.

De handgeschakelde versie is misschien wat rustiger en zuiniger op de snelweg.

Er bestaan ook verschillende eind overbrengingen, maar hoe het precies zit weet ik niet meer. Dat kunnen ze je bij de volvo 700 vereniging vast heel goed vertellen.

In de VS is de handgeschakelde m90 5 versnellingsbak nooit geleverd.
De automatische 4 versnellingsbak is van het Japanse merk Aisin en exact dezelfde versnellingsbak is ook verkocht in de jaren 90 Toyota Supra NA (zonder turbo), misschien wist je dat ook nog niet :D.
De handgeschakelde 5 versnellingsbak was van het Duitse merk Getrag.
En de ET waarde van de wielen van het eerste type is anders dan die van het latere type. Deze was eerst hetzelfde als de 940, maar is daarna gelijk gemaakt aan de 850 en alle andere typen erna.
Dus zo'n eerste type is heel specifiek wat wielen betreft en als je er een set wielen van een later /ander type Volvo op zet, dan staan de wielen te ver naar binnen.


Verder zijn ze (vond ik) lastig te parkeren/manouvreren met die uitstekende bumpers en als je denkt dat je niet meer naar achteren kan en uitstapt zie je dat je nog 2 meter hebt. Dat is met een station veel handiger.

Aan de voorkant is het precies andersom. Ze hebben vaak krassen op de voorste hoeken van de bumpers, die steken uit.

Misschien handig om er van die statige vlaggetjes op te monteren...
De verlengde Mercedes-Benz W140 S klasse uit dezelfde tijd heeft zelfs elektrisch uitschuifbare antennes achterop om te helpen inschatten met het parkeren:


De thermostaat die de klep voor warme lucht en koude lucht bedient in de buis voor het luchtfilter was stuk en vlak voordat ik hem wegdeed ontdekte ik dit. Toen dit verholpen was had ik plotseling een veel vlottere auto met een grom in het luchtfilter die door veel te grommen een flinke slok luste.

Ik had online gelezen dat het bij de 850 vaak voorkwam. Ik heb het ook bij de 340 1.7 gehad. Ik ben bij verschillende garages geweest en het is helaas nog nooit gecontroleerd of opgemerkt.

Ik vind persoonlijk een latere S90/960 3.0 station ook heel mooi, maar ik zou echt geen automaat meer willen ervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2019 14:19 #981851 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste type 440 in Spanje

Robert340;254407 schreef :
Ik weet niet hoeveel het scheelt met de handgeschakelde versie, maar mijn 960 automaat deed al 3000 toeren bij 110 km/u in de hoogste versnelling.

De handgeschakelde versie is misschien wat rustiger en zuiniger op de snelweg.


Ik weet het niet meer precies. Maar volgens mij was het 1 op 7 gemiddeld, G3. Bij een rustige rijstijl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets