× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.

Lees meer
24-06-2018 21:59 #975946 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Ik vertrouw op Meguiars, maar ik hoorde laatst ook van een ander systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2018 14:09 #975949 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Meguiars is wel één van de betere merken op het gebied van autopoetsmiddelen.

En inderdaad, eerst zorgen dat je de lak zo goed mogelijk reinigt. Dat kan al met een warm sopje en gewone dreft. Eigenlijk een soort van ontvetten en de oude waxlagen eraf wassen. Daarna kleien, polijsten en verzegelen met een sterke verse waxlaag. Bij voorkeur met een sterk carnauba concentraat. Hoe goedkoper de carnauba-wax, hoe lager de waarde. Meguiars en Sonax hebben een aantal goed producten. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2018 14:21 #975951 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Je hebt zo'n restauratiekit van Mequiars. Daar zit alles in wat je nodig hebt. Ik heb daar goede ervaringen mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2018 11:14 #975958 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Dat staat leuk met die mislampen.
Wassen, kleien en met commandant polijsten, daarna poetsen met was.
Kan ook gewoon allemaal met de hand, vooral met commandant zou ik heel erg uitkijken met een machine dat het niet te hard gaat.
www.waschhelden.de/Soft99-Fusso-Coat-12M-Wax-Light
Heb deze pot gehaald bij de techno classica beurs in Essen twee jaar geleden, dit bedrijf had daar een leuke kleine stand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2018 18:10 #975967 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Dank voor de tips!
Ik denk overigens dat ik het poetsen/polijsten ga uitbesteden aan een bedrijf. Sowieso wil ik niet het risico lopen dat ik het lakwerk helemaal verpruts, maar daarnaast heb ik eerlijk gezegd ook best wel een hekel aan dat uitgebreide poetsen :woops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2018 22:01 #975974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Gemiste kans op een gratis workout! :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2018 19:00 #976359 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Ik blijk helaas niet meer zo goed te zijn in het bijhouden van een topic, maar bij deze wat er allemaal is gebeurd.


General Custom;250762 schreef : Het wensenlijstje:
-nieuwe apk
-grote beurt
-elektronica maken (aansteker, centrale vergrendeling)
-een net interieur zoeken, de deurpanelen zijn nu slecht en de stoelen zijn nu anders dan de deurpanelen
-laten tectyleren
-elektrische ramen en spiegels inbouwen omdat ik ze toch heb liggen.
-iets doen met de carrosserie, al weet ik nog niet goed wat. Het hoeft niet perfect te worden maar wel toonbaar op een betaalbare manier. Rollen, wrappen, spuiten... ik weet het nog niet.


apk
Om te beginnen de apk. Een poos geleden alweer is hij voor de keuring weggeweest. Het was een twijfelgevalletje; iets van 80% remverschil aan de achterkant en de rubbers van de draagarmen aan de voorkant waren zo verdroogt dat ze afgebrokkeld zijn. Op aanraden van de garage, omdat de auto er verder eigenlijk nog super uitziet, toch maar laten maken á €400. Ik moet zeggen, ze stuurt wel weer super strak nu.

Grote beurt

De grote beurt is inmiddels ook weer gebeurd, hierbij eigenlijk niks bijzonders te melden. Alle ontstekingsdelen, filters, en olie zijn vervangen. De andere vloeistoffen komen nog een keer aan de beurt maar dat heeft geen haast. Dat is een jaar of 3 geleden nog gebeurd toen we hem hebben gered van de sloop. Een klein dingetje wat eigenlijk niet onverwacht had hoeven zijn; de nokkenaskeerring aan de ontstekingszijde was lek. Een typisch kwaaltje van deze motoren. Ik heb standaard een paar van die dingen liggen, dus meteen gerepareerd.
Er is echter nog wel een wensenlijstje hier. Binnenkort wil ik de inlaat er eens af schroeven om de kleppen te stellen en brandstofslangen te vervangen. Aangezien dit een vroege multipoint injectie is, waarbij het spruitstuk over het kleppendeksel heen zit gebouwd, is dit een iets grotere operatie dan bij de 340 1.7 of de monopoint-injectie motoren. Bovendien moet ik de juiste pakking nog even fabriceren.

Elektronica maken
De aansteker bleek een slechte massa te hebben; easy fix.
De centrale vergrendeling bleek een ander probleem te zijn. Waar de 300-serie soms last heeft van doorgebrande motortjes blijkt de 400-serie (en andere grotere Volvo's uit die tijd) gebruik te maken van een relais. 3x raden wat kapot was... Omdat ik geen relais verwachtte werd dit pas na lang zoeken duidelijk :fInmiddels is het relais in bestelling.

Interieur
Voor wat het interieur betreft heb ik besloten het Nordic interieur te behouden waarvan ik eerder de stoelen en achterbank had ingebouwd. De deurpanelen zijn inmiddels vervangen door die uit een sloper, ook een Nordic. De deurpanelen bleken toch wel wat verschillen te hebben tussen het vroege model 440 en het late model, voornamelijk de bevestiging van de handgrepen en de positie van de raamslinger. De handgrepen zitten nu enkel aan de deurkaart vast met grote snelle nootjes (speednuts) en dat werkt ook goed. voor montage van de raamslingers achter moest ik nieuwe boutjes halen die een halve centimeter langer zijn dan origineel, verder hier geen problemen. Aan de voorkant komt de raamslinger helemaal niet meer uit, dus maar gelijk overgegaan naar elektrische ramen.

Laten tectyleren

Moet nog gebeuren, ik ben aan het kijken om de auto professioneel te laten polijsten, daarna wil ik pas gaan tectyleren.

Elektrische ramen en spiegels inbouwen
Is inmiddels gebeurd; plug&play gezien de bedrading al in de middenconsole en deuren aanwezig is. Ik heb gebruik gemaakt van een universele set raammotoren. Werkt prima, aangesloten d.m.v. amp-stekkertjes die netjes blijken te passen op de originele stekker.
Bottleneck blijkt het bedieningspaneeltje. Ik móet een paneeltje hebben van een vroege 440/460 waar af fabriek al elektrische ramen of spiegels in zaten. Ik had één elektrische spiegel af fabriek dus het juiste paneeltje, echter heeft een of andere nono ooit een elektrische raam willen fabriceren. Uiteraard eerst het paneeltje gemolesteerd om de schakelaar te monteren alvorens hij/zij er achter kwam dat het qua elektronica toch wel moeilijk wordt als je maar wat in de kabelboom gaat liggen knippen. Afijn, kabelboom hersteld en alles werkt, echter momenteel nog noodgedwongen met het schakelpaneeltje van een 340 en een gapend gat in de middenconsole. Omdat het juiste paneeltje dus praktisch niet te vinden is heb ik maar een stel blanco paneeltjes zonder knoppen of gaten voor knoppen meegenomen. Misschien kan ik er wat van maken met de dremel en knopjes uit een 340.
een leuk weetje by the way; het paneeltje hoe de 340 deze heeft is Volvo-breed gebruikt, je vindt deze terug in o.a. de 300-, late 400-, 700-, 800- en 900-serie. De schakelaars an sich komen zelfs nog terug in het eerste model S40/V40 echter in een ander inbouwpaneeltje.

Carrosserie
Bij de garage voor de apk hebben we het even getest, zelfs de meest verkrijte witte vlakken zijn nog mooi rood te krijgen als je maar goed spul gebruikt. Wanneer ik terug ben van vakantie wil ik dus langs een autodetailer rijden, vragen wat poetsen en polijsten kost. Ik denk dat het dan weer een prachtige auto wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2018 19:14 #976360 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Luchthoorn

Een 440 heeft wat nadelen ten opzichte van een 340; voorwielaandrijving, kwalitatief toch wel wat minder, voornamelijk de plastics, en je kunt niet rond de motor lopen. Dat laatste bleek nu echter een voordeel. Ondanks het traditionele box-design wat Volvo's uit de jaren 80/90 zo typeert (Volvo heeft daar ontzettend lang aan vastgehouden in tegenstelling tot andere merken), heeft de 440 eigenlijk nog enorm veel plaats vóór de motor. Tussen de radiator en bumper/grill zit nog zeker 30 centimeter vrije ruimte waar dit bij de 340 nog niet de helft is. het nadeel van die dwarsgeplaatste motor is natuurlijk dat je aan de zijkant niet zoveel plaats hebt, waardoor o.a. de distributieriem vervangen wat lastiger is.



Zoveel plaats vráágt natuurlijk gewoon om aanpassingen. Men nemen een toeter van een 10-tje van de bezorgchinees, wat stroomdraad, krimpkous en amp-stekkers, en een knutselsmurf met te veel vrije tijd :D

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/38422419_1809769992471101_6461713412761059328_n.jpg?_nc_cat=0&oh=bdd5ff5abf20587b566a3daa31f6b038&oe=5BC962F2


Hij ging aan de slag, werd spontaan weer eventjes 10 jaar jonger, en als een 15-jarige puber spelen met zijn nieuwe compensatie-toeter. Dan wordt het jongetje van binnen toch weer blij yeehaa!(de buren wat minder BTW :woops:)



Dat was voorlopig weer even het laatste :D
Binnenkort de CV eens maken en een originele radio scoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets