× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2015 20:03 #633895 door V300 register
Goedenavond, ik ben Dirk Bierens. Op dit forum noem ik mezelf Pursuit Chaser. Mijn broer is Bart Bierens, ook bekend onder de naam General Custom.

Gisterenmiddag heb ik mijn eerste auto gekocht. Een rode volvo 440 uit 1992. Mijn broer vond deze interessante wagen. Vanaf het begin tot het eind van de koop zag ik veel potentie, dus ik besloot ervoor te gaan.

Eerlijk toegegeven, het heeft nog wat werk nodig. Maar met een beetje liefde zal deze voorlopig nog kunnen blijven rondrijden op de Nederlandse wegen. De distributieriem is al vervangen en meerdere verbeteringen zullen volgen.

Nogmaals speciale dank aan General Custom, ofwel Bart Bierens, voor het laten zien en het ondersteunen tijdens de belangrijkste zaken. Nu ben ik vooral benieuwd naar wat de toekomst voor mij en mijn auto zal brengen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2015 21:08 #959602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Hee daar is hij dan met dat leuke rode ding! Leuk dat je hem op het forum hebt gezet :y:

De distributieriem was ook wel echt nodig, want deze was 25.000km en 12(!!!) jaar geleden voor het laatst vervangen. Geluk dat we zonder pannen thuis gekomen zijn dus...
Binnenkort maar eens een grote onderhoudsbeurt geven, een keer goed wassen, en spullen (o.a. interieur) overzetten uit mijn 440. Dan komt er volgens mij nog een heel leuk autootje onderuit waar je nog tijden mee vooruit kunt. Rijden doet hij in elk geval als de beste! En dan te bedenken dat de aanschafprijs slechts ?300 was...

Alvast veel plezier er mee!

Ps. Let eventjes op met voornaam + achternaam op het forum zetten. Dit is een openbaar forum, dus iedereen kan dat zien en opzoeken. Beter gebruik je enkel voornamen of initialen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2015 21:22 #959604 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Kijk aan leuk, een GLT? gezien de mistlampen, spoiler en meegespoten bumpers?

Wel jammer dat die rode lak altijd zo dof wordt.

Veel plezier ermee :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 09:46 #959610 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Weer eentje gered!
Veel plezier ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-12-2015 10:14 #959656 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Bedankt voor jullie reacties, ik zal goed voor deze wagen zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2016 19:07 #959808 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Kleine update over deze 440 GL, het is een Winner-uitvoering geworden :+

Kaler dan kaal :D
(en ja, inderdaad, die bierkrat dient als stoel)

De auto had een lek waardoor regenwater naar binnen liep. Dit liep van de C-stijl in de kofferbak, onder de achterbank door, naar de bodemplaat ter hoogte van de bestuurdersstoel. Ik heb besloten om dit voor mijn broer maar meteen grondig aan te pakken; het complete interieur er uit! Omdat het interieur er dan toch compleet uit ligt, heb ik meteen maar besloten het betere (comfortabelere/mooiere) interieur van de 440 Nordic in deze 440 te schroeven. Ook de opties die de Nordic heeft worden zo veel mogelijk over gezet in de GL. Zo krijgt de GL lichtmetalen velgen, stoelverwarming, bekerhouders in het dashboardkastje,... Best of both worlds dus.

Naar schatting staat de kostenteller nu rond de ?800 inclusief aanschaf. Met de donorauto er bij ?1200 maar die onderdelen gun ik mijn broer natuurlijk gratis net als de uren die ik er in stop.
Aanschaf auto: ?300
Distributieriem: ?325
Grote beurt: ?150
Klein materiaal: ?25
Het wordt dus best een dure 440 op deze manier, maar w?l eentje die gewoon perfect in orde is. Op de planning staat dan ook nog het verversen van de bakolie en filters en kleppen stellen door de garage, en het laten lassen dan de achterste wielkastranden. Zo kan de auto door tot het een echte klassieker is geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2016 19:21 #959809 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Leuk, mooi!

Goed plan om de olie van de bak te laten verversen. Onthoud wel dat deze bakken heel gevoelig zijn voor de juiste olie, als je de verkeerde gebruikt lopen de synchromeshes aan gort!

Met de nieuwe koppeling en verse bakolie schakelt mijn 460 heerlijk :)

Kleppen stellen gaat helaas niet zo makkelijk als bij een 300, omdat het inlaatspruitstuk eraf moet. Daar hebben ze dus ook een nieuwe pakking voor nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2016 20:14 #959813 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Is dat van die bakolie ook het geval met de 4-traps automaat Joost? Van de vario was mij intussen bekend dat er geen gewone ATF in mag. Voor deze bak geeft Kroon echter ''gewoon'' Dexron II aan. Anders ga ik ff shoppen bij de dealer :D
Kleppen stellen is bij deze auto's inderdaad wat lastiger. Daarom ook een van de weinige klussen die worden uitbesteed aan de garage. Vooral ook omdat het met plaatjes van een bepaalde dikte moet, en ik die niet heb liggen.

Gelukkig heeft de garagist waar ik altijd heen ga behoorlijk veel ervaring met Volvo's uit de jaren 90, voor hij voor zichzelf begon heeft hij namelijk altijd bij een dealer gewerkt. Toch leuk dat enthousiasme!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2016 20:44 #959817 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
O is het een automaat? Dat wist ik niet. Mijn verhaal over de synchromeshes geldt alleen voor de handbakken!

Als het een automaat is en je wilt de olie laten verversen, zou ik ook het filter vervangen. Bij mijn 940 kon dat helaas niet omdat het filter niet meer leverbaar is, maar ik zou het altijd proberen.
Ik heb er voor gekozen om het op een andere manier te doen, bij mijn 940 hebben ze de carterpan van de automaat geschroefd en alles schoongemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2016 21:06 #959819 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Een hele trage ouderwets degelijke (hopen we dan toch) ZF-automaat. 100pk op een auto van net over de 1000kg en dan een fabrieksopgave van 0-100 in 14 seconden :crazy1:

Heerlijk ontspannen rondtuffen, dat wel! Snel is hij niet en zal hij ook nooit worden, maar zo'n automaat rijdt wel z? relaxt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets