Geavanceerd zoeken

Zoekresultaten (Gezocht naar: Trailer)

  • V300 register
19-09-2018 22:33
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Klassieker Beurs

Robert340;251859 schreef : ...<knip>...
Heb op internet wat grote aanhangers gevonden:

Deze wegen 1000 kg volgens de rdw:

...<knip>...


Ook hier weer: de TMM van deze trailer is 3500kg.
Nogmaals, het (leeg)gewicht van de trailer heeft niets te betekenen voor het wel of niet mogen rijden of trekken ervan. Alleen de TMM telt...
  • V300 register
19-09-2018 22:28
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Klassieker Beurs

Steven340;251856 schreef : Ik probeer nog één iemand te bereiken die eventueel ook zou kunnen, die heeft ook een eigen trailer. Krijg hem alleen niet te pakken, probeer het vandaag nog eens.

Die trailer is van een vriend van Erik, volgens hem zit hij rond de 1000kg.
Heb het kenteken maar eens opgezocht, valt allemaal erg mee, weegt namelijk 550kg.

Hebben hem al eerder gebruikt in combinatie met een 940.
En dat ging wel goed.


Ik wil niemand's pret bederven, maar de TMM van deze trailer is 2000kg. Dus behalve dat je een E-aantekening moet hebben, mag er alleen een voertuig voor die dat mag trekken (dus geen 940, 850, v70, etc. want max. 1800kg)...
  • Steven340
  • Steven340's Profielfoto
18-09-2018 08:01
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo Klassieker Beurs
Ik probeer nog één iemand te bereiken die eventueel ook zou kunnen, die heeft ook een eigen trailer. Krijg hem alleen niet te pakken, probeer het vandaag nog eens.

Die trailer is van een vriend van Erik, volgens hem zit hij rond de 1000kg.
Heb het kenteken maar eens opgezocht, valt allemaal erg mee, weegt namelijk 550kg.

Hebben hem al eerder gebruikt in combinatie met een 940.
En dat ging wel goed.

  • V300 register
17-09-2018 23:21
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Klassieker Beurs
Let er svp op dat het gewicht van de aanhanger niet ter zake doet: de lange arm kijkt naar de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger.
Een kwestie van het kenteken opvragen en bij ovi.rdw.nl/ even kijken wat de TMM is (tabje Basis, en dan Gewichten).
Vaak meer dan je zou verwachten en dan of meer dan 3500kg treingewicht (trekkend voertuig plus TMM) voor mensen zonder E-aantekening, of ver boven de maximaal te trekken massa van het trekkende voertuig.

Bijvoorbeeld een mooie Bockmann autotrailer, zo eentje die kantelt en met een handbediende lier, weegt leeg 877kg en mag 2123kg vervoeren, dus de TMM is 3000kg. Wil je er legaal mee de weg op, zul je er iets van een redelijke Mercedes Sprinter oid voor moeten hangen en in het bezit zijn van een BE-rijbewijs...
  • Steven340
  • Steven340's Profielfoto
17-09-2018 08:07
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo Klassieker Beurs
Helaas is een auto afgevallen die een trailer kan trekken.
Heeft iemand nog een sterke auto om een autoambulance mee te kunnen trekken omgeving Venhorst? Van Venhorst naar de VKB in Rosmalen.

De autoambulance heb ik, evenals iemand met BE rijbewijs, of degene die de auto heeft mag altijd zelf willen rijden.

Met slepen / of trekstang dient de auto APK te hebben volgens de RDW, dat zal hem in dit geval niet gaan worden ben ik bang.
  • Steven340
  • Steven340's Profielfoto
08-09-2018 21:08
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 343 1980 opknapper
Kon de verleiding niet weerstaan en heb de auto gekocht.
Deze auto heeft zelfs minder roest dan de rode 343 die ik aan het opknappen ben. En het is een van de eerste GL uitvoeringen.
Heeft stoelverwarming, halogeen koplampen en getint glas.
En dat in een zeer unieke kleur zalm roze, vind het wel wat hebben. Je ziet ze nooit in deze kleur.

Staat nu bij Bart bij Bladel, de vorige eigenaar had de tenaamstellings codes niet dus die vraagt hij opnieuw aan.

Nu nog kijken hoe ik hem naar Heiloo krijg. Liefst op een trailer maar kwam er achter dat hij nog APK had. De CVT schakeld alleen mechanisch op, en bij de koppeling komt een ratelend geluid vandaan.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
19-08-2018 14:15
Beantwoord door Saskia De Vos in topic GPS Tracking
Jan, heb je tips om stelen iets moeilijker te maken? Mag in PB natuurlijk ... Ik heb wel een massa-onderbreker, maar dat is makkelijk gevonden. Bobinekabel verwijderen is ook handig.. Maar zo'n zaken verhinderen niet dat de wagen een trailer wordt opgezet... :-/
  • Joris Buursema
30-07-2018 21:06 - 31-07-2018 14:03
Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon is gemaakt door Joris Buursema
Hallo Allemaal,

Sinds 2 jaar heb ik een donkerblauwe Volvo Amazon 131 (bouwjaar 1967 op LPG) waar ik met zeer veel plezier in rijdt. De vorige eigenaar had het plaatwerk helemaal gedaan en opnieuw gespoten. In de afgelopen tijd had ik er nieuwe veren, schokbrekers, banden, remmen, deurpanelen en nog veel meer klein onderhoud aan gedaan. De motor liep nog goed maar verbruikte wel wat olie.
Op zondag 25 maart jl. gingen we (mijn vader, broer en ik) dan ook met mijn Amazon op pad naar een meeting van de Heckflosse-club van mijn vader. De rit van ca. 200 kilometer was van Voorhout naar Balkbrug. Deze plaats ligt vlakbij het toeristische plaatsje Ommen in de kop van Overijssel. Al rijdend op de snelweg A1 bij Amersfoort hoorden we opeens een zeer zwaar geluid onder de motorkap. Ik stuurde de Volvo onmiddellijk naar de vluchtstrook. De wegenwacht van de ANWB was er snel en dacht aan een krukaslager. We konden met mijn Volvo niet verder, werden weggesleept en kregen vervangend vervoer. De dag erna werd mijn Volvo tegen de avond op een trailer weer thuis afgeleverd.

Wat ga ik nu doen dacht ik bij mijzelf. De Volvo had de hele winter binnen gestaan en het mooie weer komt eraan. Ik wil zo snel mogelijk weer rijden met mijn auto maar wat gaat dat wel niet kosten. Een vervangende B-18 revisiemotor kost bij Nordicar 3000 euro. Dat vindt ik erg veel geld en dan zit de motor er nog niet eens in. Toevallig stond er op Marktplaats een gereviseerde B-18 te koop voor veel minder. Deze motor heb ik op een avond opgehaald uit Drenthe en mijn vader gevraagd of hij wilde helpen met sleutelen. Gelukkig heeft mijn vader een hobbyruimte en de gereedschappen en apparatuur hiervoor. Echter zijn Heckflosse stond op de hefbrug en kon er niet af. Even tussendoor: niet onbelangrijk te vermelden dat ik inmiddels een brief had gehad van het RDW dat de Amazon weer een APK-keuring moest hebben, terwijl ik dacht dat auto’s ouder dan 50 jaar niet meer gekeurd hoefden te worden. De deadline voor de APK-keuring kwam steeds dichterbij.

Als 1e hebben we gekeken naar de olielekkage van de revisiemotor. Toen we hem ophaalden zagen we al dat hij wat lekte maar bij thuiskomst bleek dat veel erger. We dachten aan een oliekering of iets dergelijks. Toen we de motor in de takel hadden konden we pas goed zien wat er aan de hand was. Er zat een gaatje in het distributiedeksel waardoor de inloopolie naar buiten kwam. We dachten eerst het deksel te laten lassen maar bij navraag bleek dit van Zamak, dus niet te repareren. We hebben het deksel gedemonteerd (eerst inloopolie aftappen) en een nieuwe gekocht. Helaas ging tijdens de demontage ook de pakking van de carterpan kapot vanwege de extra gebruikte vloeibarepakking die het revisiebedrijf had gebruikt. Daarom ook het carterpan verwijderd waarbij bleek dat 1 boutje helemaal niet vast zat. De schroefdraad in het motorblok was zwaar beschadigd en uiteindelijk hebben we dit met een insert/helicoil (Engelse maat!) gerepareerd. Na alles weer gemonteerd te hebben en de inloopolie met aanvulling van SAE 5W-30 was de revisiemotor klaar om in te bouwen.

Eerst moesten we de kapotte motor uitbouwen. Op een middag en avond hebben we toen de koelvloeistof afgetapt, de accu en het luchtfilter verwijderd en alles wat aan de bovenkant van de kapotte motor bereikbaar was losgehaald. Zoals de bedrading van de startmotor, dynamo, de slangen van de koeling en de stangetjes en de chokekabel van de carburateur. Tevens hebben we de radiator verwijderd. Overal hebben we foto’s van gemaakt en waar nodig gemerkt met tape en stift. We hebben overwogen de motorkap te demonteren maar dachten deze niet meer exact terug te kunnen plaatsen.

Omdat m’n vader’s hefbrug nog bezet was hebben we bij een garagebedrijf vlak in de buurt alles aan de onderkant van de auto/motor gedemonteerd. Allereerst het voorste deel van de uitlaat/vlampijp en hierna de aandrijfas en het hydraulische deel van de koppeling. Om de versnellingsbak te verwijderen moest eerst de versnellingspook losgehaald worden. In de passagiersruimte zit onder het rubber van de versnellingspook een grote moer die heel vast zat. Vanwege de grote afmeting hadden we daarvoor geen passende sleutel en hebben dit met een extra grote waterpomptang gedaan. De versnellingspook konden we daarna zoals in ons werkplaatshandboek vermeld verwijderen in de 4e versnelling. Hierna hebben we de versnellingsbak verwijderd, de inbusbouten hiervan zaten erg vast. Alles was nu gereed om de oude motor te verwijderen.

Dezelfde week nog hebben we de oude motor met een motortakkel verwijderd. Op het hoogste takkelpunt was er net genoeg ruimte onder de motorkap om deze eruit te halen. Omdat je een dergelijke klus maar 1 keer doet hebben we de motor- en versnellingsbakrubbers vervangen en ook het lager van de aandrijfas en het rubber hieromheen. De revisiemotor was van een Volvo 140 en het koppelingshuis rondom het vliegwiel bleek groter dan die van mijn Amazon. Daarom hebben we mijn eigen koppelingshuis goed schoongemaakt en opgepoetst en op de revisiemotor geplaatst. De koppelingsplaten en het druklager waren in goede staat.

Het plaatsen van de gereviseerde B-18 motor ging in omgekeerde volgorde als hierboven vermeld. Om de motor weer op de nieuwe voorgemonteerde motorsteunrubbers te krijgen was een lastig klusje maar uiteindelijk lukte het. Nadat alles aan de bovenkant zoveel mogelijk gemonteerd was, hebben we de Volvo naar een garage in de buurt gesleept en daar verder op een avond afgebouwd. Hierbij vielen 2 dingen op. De steekas en de versnellingspook waren lastig te monteren. We kregen de pook niet in de 4e versnelling en er was geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk lukte het. Toen alles klaar was, het was al tegen 23.00 uur, was het grote moment daar. We probeerden de nieuwe motor weer tot leven te wekken. De startmotor draaide de motor rond maar de motor sloeg niet aan. We liepen alles nog een keer na en alles zat goed volgens ons. Toevallig kwam op die avond de wegenwacht van de ANWB even langs om een kop koffie te drinken bij de garage waar we te gast waren. Hij gaf ons een hulpstukje met bougie eraan gemonteerd om te controleren of we wel vonk hadden. Dit bleek niet het geval. Echter we konden niet ontdekken waar dit aan lag. De wegenwacht keek echt 2 seconden onder de motorkap en zag direct dat er nog een draadje los zat, die aan de zijkant van de stroomverdeler vast moest. Hierna hebben we de revisiemotor weer gestart en deze liep gelijk. Wat zouden we zijn zonder de wegenwacht! De volgende dag bleek de startmotor die bij de revisiemotor geleverd was defect en hebben we de oude van de oude motor erop gezet. Omdat we de motor niet te lang op LPG wilden laten draaien hebben we geprobeerd of deze ook op benzine wilde lopen. Helaas lekte de benzinepomp en ook mijn oude benzinepomp was lek omdat ik altijd alleen op LPG had gereden. Dit had de vorige eigenaar ook gedaan. Bovendien bleef de motor ook wat koelvloeistof lekken. Achteraf was de oorzaak dat de bovenkant van het thermostaathuis van een Volvo 140 kleiner is dan die van een Amazon waardoor de slang er te ruim omheen zit. Als laatste hebben we een nieuwe benzinepomp en een nieuw thermostaathuis geplaatst. De APK-keuring was zoals verwacht een fluitje van een cent en nu kan ik na 2 maanden eindelijk weer rijden met mijn geliefde Amazon. Jullie moeten weten dat ik 22 jaar en banketbakker ben.

  • Jan Van Buggenhout
28-05-2018 09:49
Beantwoord door Jan Van Buggenhout in topic Naar de VROM in Zweden
Hoi, We zijn net terug uit Zweden , wagen gaan halen met autotrailer . het parcours vie Kiel en boot is zeker de meest aan te raden . je spaart een hele tocht uit en kan slapen op de boot . je komt 's morgens vroeg goed uitgerust aan in Goteborg . Slapen moet je toch doen dus waarom niet op de boot en intussen km's maken ... veel plezier
  • Laurens Post
05-04-2018 12:16
Beantwoord door Laurens Post in topic 345 GLS

Zebo010;249581 schreef : Is dat dan een witte of misschien die groene die in het foto-album op een trailer te zien is? Weet je ook of die nog een keer kenteken wordt gezet en op de weg gebracht?


Die groene in het foto album. Als het lukt gaat die op kenteken gezet worden
  • Roderik Schaar
04-04-2018 23:50
Beantwoord door Roderik Schaar in topic 345 GLS
Is dat dan een witte of misschien die groene die in het foto-album op een trailer te zien is? Weet je ook of die nog een keer kenteken wordt gezet en op de weg gebracht?
  • Erik Ciesluk
  • Erik Ciesluk's Profielfoto
19-03-2018 19:40
Volvo PV60 "Gustaf" is gemaakt door Erik Ciesluk
Een paar weken geleden stond er ineens een PV60 te koop, gewoon op Marktplaats!
Dat gebeurt niet elke dag. De foto's waren niet fantastisch, er zat een dikke laag stof op de auto en het was moeilijk te zien in wat voor staat de auto was.
De auto stond nog in Zweden, in Visby, dus even bezichtigen was lastig.

De verkopende partij had van de Zweedse eigenaresse een aantal auto's gekocht, en was van plan die in 1 keer op te gaan halen. Als ik interesse had, konden ze de PV60 meenemen naar Nederland.
En zo werd afgelopen vrijdagavond de PV60 bij ons thuis afgeleverd! De auto is dus vrijwel blind gekocht. De 'echte' bezichtiging zou zaterdagmiddag overdag zijn, terwijl de auto nog op de trailer stond. Omdat de veerboot in de haven van Kiel pech kreeg, was de auto pas rond 19.00 's avonds bij ons. Het was toen al donker en de verkopende partij wilde dolgraag naar huis; ze hadden al voldoende vertraging gehad. Dat werd dus een snelle bezichtiging, in het donker.. Zelf was ik op van de zenuwen, ik weet zeker dat het mij niet was opgevallen als ze een Citroën Traction Avant gebracht hadden. Gelukkig had ik hulp van m'n vriendin en broer om de auto nuchter te bekijken, en ze verzekerden mij dat ik 't maar moest doen..

We hebben de auto de garage in geduwd, dat is al een uitdaging: ruim 1500kg, op half-lege banden, een oprit opduwen die iets omhoog loopt. Daarna zijn we meteen de auto gaan verkennen. In de achterbak lagen nog verschillende onderdelen, en op de hoedenblank lag nog wat documentatie over de geschiedenis van de auto, heel interessant, maar dat is voor een andere keer.
In het handschoenenvakje troffen we de originele 'Instruktionsbok' aan, en een vreselijk gedateerde zonnebril. :)

1 van de foto's uit de Marktplaats advertentie.. vergaan project of de moeite waard?


Vrijdagavond: de auto wordt van de trailer gereden. Er zat nog sneeuw op de auto van de barre tocht..


Vervolgens konden we (op aandringen van een vriend) niet wachten om te kijken hoe het blok er aan toe was. De olie werd vervangen, de koelvloeistof was nog mooi schoon en keurig op niveau. De bougies eruit gedraaid en het blok met de hand rondgedraaid, dat ging allemaal prima. Na het schoonmaken van de contactpuntjes hebben we een accu gezocht. De brandstofslang van de carburateur losgekoppeld zodat de auto niet ging lopen op oude benzine waar nog allerlei troep in zou kunnen zitten. Daarna maar eens proberen te starten. Eerst zonder bougies, dan kon er meteen gekeken worden of ze vonkten. Dat ging prima! Toen maar eens wat benzine in de carb gespoten en een eerste start geprobeerd: en ja hoor, de zescilinder wilde direct aanslaan.

Carterplug losdraaien om de olie te vervangen. Die zat goed vast, en je hoopt dat niet élk boutje wat je aanraakt knapt bij zo'n oud beestje.. Het ging goed!


Tijdelijk een slang met trechter aan de carburateur gemaakt, zodat we konden kijken of de motor aan de gang wilde blijven. Ook dat ging super. Het blok loopt mooi en ligt mooi stil. De stukken vlogen wel van de V-snaar af: die heeft zijn beste tijd gehad, en een nieuwe is in bestelling (de automaterialenzaak had hem toevallig niet op voorraad;) ). Maar goed, de motor loopt dus!

We konden het van het weekend ook niet laten om eens te zien wat er onder het stof vandaan zou komen. Dan pas zie je echt hoe het ervoor staat, en het valt lang niet tegen:




Dit wordt een mooi avontuur..
De volgende stap is het regelen van een Nederlands kenteken. Alle papieren zijn (lijken..!) in orde, maar ik word pas echt rustig als ik de kentekenplaten in m'n handen heb.
Voordat het zover is, kunnen we de auto vast rijdend maken. Een goede 6V accu is besteld, en de banden zijn ook niet meer helemaal nieuw. Als de motor loopt kunnen de remmen goed getest worden.

O ja, Gustaf is gekozen: de Zweede koning heeft zelf ook een donkerblauwe PV60, en heet Carl Gustaf Folke Hubertus.. Bovendien is Erik Gustaf Larson 1 van de 2 oprichters van Volvo. Dus die naam was niet zo lastig!
  • Yves Tonnaer (GAST)
15-03-2018 18:27 - 15-03-2018 18:39
Stuur en rijgedrag 145, uitwisselbaar 240 serie? is gemaakt door Yves Tonnaer (GAST)
Advies gevraagd!

Ik probeer onze 145 bj.1971 minder zijwind gevoelig te krijgen en ook het overhangen in de bocht te verminderen.
Auto kan soms behoorlijk zwalken op de weg. Inmiddels de achterste schokdempers al vervangen voor Bilsteins.
Dat gaf al een hele verbetering qua rijgedrag, maar is nog niet helemaal naar m'n zin.
Op de huidige 165/80R15 banden is natuurlijk ook nog veel verbetering te behalen.
Begin herfst wil ik overstappen naar 195-65R15 als bandenmaat op 5.5J velgen.
Ik kreeg een tip van Raymond om de stabilisatorstang achterzijde van de 240 serie in de 145 te zetten.
De vooras te voorzien van meer negatief camber (beter stuurgedrag) en iets meer toespoor. PU bussen etc.
Nu vraag ik mij af wat er eigenlijk nog meer uitwisselbaar is met de 240 serie? Bijvoorbeeld ook de stabilisator stang aan de voorzijde?
Is er daarbij nog verschil tussen een sedan (242/244)- en estate (245) uitvoering (qua stangdikte misschien) en een verschil in bouwjaar?
(vroeg of laat type)?

Hoe zit het verder het met de vering van de 240? Past die ook onder de 145 in de draagarmen?
Nieuwe veren zouden zeker geen overbodige luxe zijn, de huidige lijken me wat te slap.
Wat is daarin trouwens het verschil tussen progressief, verzwaard en HD? Ik rijd meestal met een lege auto. Er zit weliswaar een onderbouw
lpg tank in, maar ook een verkleinde benzinetank. Niets schokkend dus. Wel belaad ik de auto regelmatig met veel bouwmaterialen en spullen.
10 of 15 zakken cement (beetje zonde) of een volledige kampeer/kajak uitrusting is daarbij geen uitzondering.
Ik rijd ook regelmatig met een volle aanhangwagen of boottrailer. Het is onze "daily driver", ik wil hem niet verlagen,
maar hij mag achter best wat hoger komen te staan.
Hebben jullie nog tips of toevoegingen ter verbetering? Alvast hartelijk dank!!!
  • Rob Baeten
  • Rob Baeten's Profielfoto
24-02-2018 22:43 - 24-02-2018 22:44
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Vandaag weer zo'n mijlpaal. Na een onrustige nacht :-) vanmorgen om 9 uur een trailer opgehaald, de wagen was klaar en kon terug naar Geleen. De spuiter had aangeboden om samen de wagen op te bouwen omdat hij bang was de losse delen sneller zouden beschadigen. Een aanbod wat ik natuurlijk niet afsla.


Om vier uur waren de bolle wangen klaar en zijn Daniel en Twan mijn richting op gekomen om onder begeleiding van zijn "politie wagen" terug te rijden. Daniel, Twan bedankt voor de hulp





De wagen is echt heel mooi geworden, super blij mee
  • Sander Lington
19-02-2018 17:15 - 20-02-2018 01:26
Volvo B18 motor onderhoud is gemaakt door Sander Lington
Hallo Allemaal,
Ik heb een bootje geërfd met achterstallig onderhoud.
In het bootje zit een b18 motor waar naar gekeken moet worden. Bij starten van de motor ploft de motor bij de carburateur en komt er een rookwolk vanaf. Wat ik denk is dat ignition timing / kleppen niet goed zijn afgesteld.

Ik wil de boot opknappen en lekker mee varen maar heb niet zoveel verstand van de onderhoud van de motor die erbij komt kijken maar, Alles valt te leren.

Ik zoek iemand met verstand die mij wilt helpen en mij dingen kan leren. (eventueel tegen betaling)
Ik ben nog een jong pikkie van 21 maar super ondernemend.
Als iemand suggesties en of contacten heeft die mij kunnen helpen, zou fijn zijn.

De boot kan op trailer worden gezet.

Mijn dank is groot
  • Edwin
  • Edwin 's Profielfoto
29-12-2017 18:53
Beantwoord door Edwin in topic trekkracht / maximaal trekgewicht

Jan van Bochove schreef :
Mensen met een BE rijbewijs mogen overigens wél een aanhanger trekken welke een totaal toelaatbaar gewicht hebben dat groter is dan het opgegeven trekgewicht van de fabrikant. Het gaat er dan om wat de aanhanger op het moment van controle weegt.

Voorbeeld;

Ama combi, mag 1200 trekken geremd.
Paardentrailer mag totaal wegen 2000, is nu beladen met Shetlander :-) en weegt 1150.


Bestuurder heeft rijbewijs BE, mag dat? Ja dat mag.
Bestuurder heeft rijbewijs B , mag dat? Nee dat mag niet.


Let wel dat een controlerende instantie (RDW/Politie) niet verplicht is om te wegen. Ze mogen het op papier afhandelen. In bovenstaand geval zullen ze dan dus uitgaan van het ahw gewicht van 2000 kg en dat mag de auto niet trekken. In bovenstaand geval zou je het max. TTM van de AHW terug laten keuren naar 1200 kg.
  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
29-12-2017 17:52 - 29-12-2017 17:57
Beantwoord door Jan van Bochove in topic trekkracht / maximaal trekgewicht

Kees Vos schreef : In mijn optiek wordt er in deze discussie de trekhaak vergeten, aan de trekhaak zit namelijk ook een maximum trekgewicht aan, welke vermeld staat op het plaatje wat aan de trekhaak zit. Op mijn amazon zit een trekhaak, deze zit er op zolang de auto op de weg is, destijds heb ik een inleg vel moeten aanvragen bij het RDW en daar staat op het merk trekhaak, het te trekken aanhangwagen gewicht van 1200 kg. Op het kenteken staat niets hierom trend vermeld.
Dus als je auto 1880 kg mag trekken en dat zit er achter en op de trekhaak staat 1500 kg, ben je fout. Is het plaatje op je trekhaak verdwenen dan blijft er altijd een discussie bestaan. Wie het weet mag het zeggen.
Verder wil ik opmerken dat het aanhangwagen gewicht is, "ledig gewicht + laadvermogen" , voorbeeld als je 1000 kg mag trekken en je aanhangwagen gewicht is ledig gewicht 800 kg en laadvermogen is 500 kg mag je deze aanhangen niet trekken ook niet als deze leeg is.


Klopt Kees, terecht punt van die trekhaak-trekgewichten, typeplaatje is altijd bindend als deze minder aangeeft dan het maximale trekgewicht wat Volvo opgeeft.

Indien er geen typeplaatje meer aanwezig is op je trekhaak mag je max. 750KG trekken, eigenlijk net als bij een zelfgebouwde trekhaak dus.

Mensen met een BE rijbewijs mogen overigens wél een aanhanger trekken welke een totaal toelaatbaar gewicht hebben dat groter is dan het opgegeven trekgewicht van de fabrikant. Het gaat er dan om wat de aanhanger op het moment van controle weegt.

Voorbeeld;

Ama combi, mag 1200 trekken geremd.
Paardentrailer mag totaal wegen 2000, is nu beladen met Shetlander :-) en weegt 1150.


Bestuurder heeft rijbewijs BE, mag dat? Ja dat mag.
Bestuurder heeft rijbewijs B , mag dat? Nee dat mag niet.

Er speelt dus meer dan wat de RDW er van vindt, CBR heeft er ook nog een mening over........
Tenslotte valt de trekhaak ook nog onder de permanente eisen van de RDW, niet teveel roest en een minimale maat voor de kogel, t'is tenslotte wel fijn als de aanhanger niet van de knobbel schiet. O ja, de zaak mag ook niet verbogen zijn en de ophangpunten van de carrosserie mogen ook door roest niet zover in sterkte afgenomen zijn dat de trekhaak van de wagen gerukt kan worden.

Met name bij de combi's is dat laatste wel een dingetje, sommige bumpersteunen zijn zó krokant dat ze al moeite hebben de bumper thuis te brengen, laat staan je shetlandertje :-)
  • Daniel Jacobs
  • Daniel Jacobs's Profielfoto
01-12-2017 13:42
Beantwoord door Daniel Jacobs in topic Nieuwkomer met PV444
.... Teveel om stil te blijven zitten, onze Rooie moest jullie het nieuwste nieuws vertellen. Ze had van de Blauwe van Jan gehoord, dat het gelukt was! Hij was genaturaliseerd! Ze wist het, het klonk misschien wat gek, maar in feite was er hier aan een vreemdeling het staatsburgerschap verleend ... Nou ja vreemdeling, deze voormalige Zweed was al meer dan 20 jaar in Nederland, maar pas tien jaar geleden was zijn baas met de restauratie begonnen en afgelopen maandag was de bekroning op zijn werk en werd het Zweedse paspoort ... ehh ... de Zweedse kentekenbewijzen ingeruild voor de Nederlandse. Onze Rooie kon zich de opwinding van de Blauwe voorstellen. Geweldig en ze leefde helemaal met hem mee. Zijn baas had een afspraak gemaakt om naar de RDW in Elsloo te gaan, voor een definitieve keuring en het aanvragen van een kenteken, voor zijn blauwe Volvo PV444 uit 1957. En heel vaag, toen nog wazig van dat lange stilstaan, kon de Blauwe zich bijna meer dan 10 jaar geleden herinneren toen hij ook al bij de RDW was geweest en er een zogenaamde "Schouwing" had plaats gevonden. Alle papieren en gegevens waren toen vastgelegd, hij had een loodje aan zijn carrosserie bevestigd gekregen en de keurmeester wenste zijn baas veel succes met de restauratie, en nu was het dan eindelijk zo ver. Een aanhanger was gehuurd want zijn baas wilde hem graag zo veilig mogelijk vervoeren en al vroeg werd zijn B16 gestart en reed hij zelfstandig het kleine stukje van de garage naar de voorkant van het huis en zag daar die grote aanhanger klaarstaan ...



Even dacht de Blauwe, dat hij nu weg zou moeten, dat Jan zijn baas, hem verkocht had ... want op trailers had hij het eigenlijk niet zo, sinds hij in Zweden, na het overlijden van zijn eerste baas, door diens zoon en de opkoper, op een gammele trailer, zeg maar liever aanhangwagen geduwd werd. Maar nee hij begreep alras, vertelde hij onze Rooie, die aandachtig toehoorde, hij zou nu eindelijk gekeurd worden, en daarbij het was een echte mooie professionele autotrailer. Hij stond er in no-time op en werd stevig met alle vier de wielen vastgezet. Ook een heel verschil met 30 jaar geleden, toen hadden ze een touwtje om de voorbumper geslagen en achter een blokje achter zijn wiel gelegd, en dat was het, hij had doodsangsten uitgestaan, dat ie van die trailer af zou vallen, hij was de hele weg verbeten bezig geweest zich vast te houden met zijn oude versleten diagonaal bandjes ... het zweet stond hem uren erna nog in de ruitsponningen ...

Hij hoorde zijn baas zeggen dat zo rond het middaguur daar moesten zijn, en omdat hij totaal niet bekend was met deze omgeving wist hij ook niet precies hoelang het rijden was ... Oh ... had mij maar gevraagd, zei onze Rooie, Elsloo is echt niet zo ver hoor, en van hieruit kun je makkelijk via de autoweg rijden. Hij vertelde verder ... jammer genoeg regende het hevig op de afgelopen maandag, dus dat was meteen zijn vuurdoop. Gelukkig, had zijn baas een hele mooie trekauto, dat was namelijk ook ... een Volvo, een 940 Stationwagon !! Meteen voelde de Blauwe zich in veilige handen, en toen zijn baas en diens vrouw, nog even naar binnen liepen, voor een kopje koffie, want ze waren nog wat erg vroeg, kon hij voor het eerst kennismaken met die grote jongen ... en het bleek een heel toffe peer te zijn, die hem vertelde al heel wat ritjes speciaal voor de Blauwe gemaakt te hebben. Verbaasd, knipperde de Blauwe met zijn richtingaanwijzers, daar wist hij niets van ... ja hoor lachte de 940, breek met motorkap niet open, ik ben in al die jaren, al honderden nee misschien al meer dan een paar duizend kilometer voor je op pad geweest, door het hele land ... allerlei onderdelen voor je carrosserie, je motor, je bekleding en je voorruitjes opgehaald ... maar geen probleem hoor, familie onder mekaar doet dat gewoon. En onze Blauwe stond van ontroering even met de grille vol spijlen, dat was fijn zeg, hij had er een vriend bijgekregen, die hem hielp, zelfs als hij er niets van wist ... Nou als ik eens iets voor jouw kan doen, dan moet je het me echt zeggen, zei hij tegen de 940, en hij meende het echt ...



Ondertussen gutste de regen over zijn katterug en ook de 940 trok zijn brede carrosserie wat bij elkaar leek het wel ... Ze gingen op pad en ingespannen maar ook nieuwsgierig keek de Blauwe zijn koplampen uit, de straat uit, langs een groot plein en winkels werd ze behoedzaam, want zo'n grote trailer achter die reus van een 940, dat vroeg om voorzichtig bochtenwerk. Gelukkig, dat merkte hij al vlug had zijn baas er geen moeite mee en hij reed zelfs extra langzaam over al die verkeersdrempels ... "Zie je wel!..." riep onze Rooie ..."... daar moeten we het samen nog eens over hebben, die drempels zijn soms echte ondingen ..."... en inderdaad na deze rit kon de Blauwe dat alleen maar beamen. Enfin, verder richting autoweg en er weer eventjes vanaf om de zoon van zijn baas op te halen, want die ging verder mee, en ondertussen wist de Blauwe niet waar hij moest kijken, alles nieuw en vreemd ... en achter de 940 was op de autoweg wel comfortabel, maar o zo nat, hij kreeg werkelijk de volle lading van diens achterwielen, in zijn snoet ..."Sorry hoor, kan er echt niets aan doen ..." zei de 940 herhaaldelijk, maar de Blauwe kon er wel tegen hoor hij kneep wel zijn koplampen tot spleetjes en dimde ze zoveel mogelijk, en zo zag hij nog net genoeg.



Eventjes voor 12 uur draaiden ze van de autoweg af en vlakbij was ook al het keuringsstation en liepen zijn baas en diens zoon naar binnen, voor het papierwerk. "Ja papierwerk, daar weet ik alles van .." zei onze Rooie ietwat wijs, wat natuurlijk ook wel klopte want ook in haar jeugd was het dossiers, rapporten, processen verbaal geweest dat de klok sloeg. "Alles moet kloppen anders krijg je je nieuwe Nederlandse kenteken niet, vraag dat maar eens aan mijn kampeervriendauto, die kwam ook uit Zweden en mistte een klein stukkie papier! Ons baasje moest twee weken wachten eer dat boven water kwam en alles in orde was ..." Oei onze Blauwe begon zich meteen zorgen te maken, vlug keek hij met zijn binnenspiegel of er misschien niet per ongeluk een papier op de zittingen was blijven liggen, want dat had hij zojuist wel gezien, toen lag er een hele grote envelop vol papieren. Maar gelukkig, ze hadden alles meegenomen, opgelucht had hij er staan te wachten, zo hoog op die trailer had je wel een mooi uitzicht, dat was ook niet verkeerd. En vertelde hij onze Rooie, wat ik in die 10 minuten toch allemaal voorbij zag komen, niet te geloven.

Daar wilde onze Rooie meteen meer over weten, ze wist uit ervaring dat er ook met auto's weleens "geknoeid" werd en men de gekste dingen probeerde en niet alles zuiver koffie was, die zuivere koffie-uitspraak was ook zoiets van haar Brigadier, die zei vaak: "Hier klopt iets niet en dat is geen zuivere koffie !! ..." Aanvankelijk, vertelde ze de Blauwe, had ze steeds gedacht dat hij iets van bedorven koffie bedoelde, of de vergeten koffiekopjes onder de voorstoelen, maar in de loop van de tijd had ze allerlei spreekwoorden en gezegden leren kennen ... "Maar verder met jou verhaal, Blauwe! ... "
Die pakte de draad meteen weer op en vertelde: "... veel Golfjes en gewone auto's, maar ook een paar exoten, een Amerikaanse pickup en een grote bedrijfsbus en inderdaad net als je kampeervriendauto, een grote Camper, maar al sla je me dood welk merk dat was ..." Er bleek van alles op die parkeerplaats rond te lopen, waaronder ook een paar vreemde gasten uit het voormalige oostblok en die hadden wat rare gammele auto's bij zich. Onze Rooie begreep meteen, wat voor olie ze daar in het carter had, dat waren verkopers die slechte auto's voor veel geld probeerden door te verkopen, of die, zoals ze dat vroeger al zeiden, omgekatte auto's, probeerden te importeren. Daar begreep de Blauwe niets van, zijn Nederlands was weliswaar al vrij goed, maar dat ging hem de dakrand te boven. "Leg ik je later nog wel eens uit ..." zei onze Rooie.





Het moment was aangebroken en hij moest van de trailer af, alsof hij op eindexamen moest, zo voelde hij zich, en werd gewogen, zijn wielbasis werd opgemeten en hij werd door de keurmeester nog uitgebreid rondom bewonderd. Dat was de keuring. "Dat was het ?? ... vroeg onze Rooie .. Ja, dat was het. En weet je vertelde de Blauwe, je zou het bijna niet geloven, maar de keurmeester die me toentertijd geschouwd heeft, is een en dezelfde, als me nu keurde ... Niet te geloven, wat een toeval!... "En verder ? " vroeg onze Rooie, en inderdaad dat was het bijna ik kreeg nog een mooi Chassisnummer ingeslagen en de papierboel werd afgehandeld.'"... Een Chassisnummer ingeslagen ? Waar dat dan ? " ... Dat was iets bijzonders vertelde de Blauwe, samen met zijn baas werd een mooie plaats uitgezocht. Op de balk onder de rechter voorstoel! En ze hadden daar een heel apart apparaat voor, leek wel of ik het nummer erin getatoeëerd kreeg, allemaal naaldjes timmerden er lustig op los. Deed maar heel kort pijn hoor ... Onze Rooie stond versteld. Kon het daar ook. Zij had het op twee plaatsen, eentje tegen het schot tussen motorruimte en eentje op de rechter balk bij het voorwiel. Ja hoor, dat kon ook ergens anders, stond voortaan toch in de documenten dus geen probleem.

"En wat is je kentekennummer nu ?" vroeg onze Rooie ... maar dat wist de Blauwe nog niet, eerst moest de belastingdienst nog zijn fiat geven, en aangezien er geen belasting meer betaald hoefde te worden, zou dat wel een formaliteit zijn. Maar toch moest die weg bewandeld worden. Alles moest volgens de regels. Nou dan was je bij onze Rooie aan het juiste adres, daar was ze 100% voorstander van. En terug op de trailer was de terugweg hem enorm meegevallen. En zo gauw hij meer wist zou het haar laten weten ....

..... wordt vervolgd ....
  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
20-11-2017 10:57
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic blauwe plaat op aanhanger ??
Bedankt, ik heb besloten de huidige tekst op rdw.nl te interpreteren als dat ik op een nieuwe (motor)trailer achter m'n Amazon een blauwe plaat mag voeren.
Oftewel, ik heb inmiddels een (luxe) blauwe plaat besteld en is woensdag klaar :)

PS. mocht iemand verlegen zitten om tips voor betaalbare blauwe platen, DU-DO in Dordrecht maakt ze en DU-DO in Rotterdam kan ze in Dordt laten maken en een paar dagen later hebben (2e optie heb ik gebruik van gemaakt)
  • Steven340
  • Steven340's Profielfoto
23-08-2017 18:48
Beantwoord door Steven340 in topic Het grote &quot;Gespot&quot; topic
Al een tijdje geleden weer, maar een heuze 340 rijkspolitie gespot langs de A2 bij een tankstation. Stond op een trailer, baalde ervan dat ik hem niet eerder gezien had, was graag even gestopt.

Leek een originele gezien de goed zichtbare gesbruikssporen en roestige stalen velgen.
  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
08-05-2017 17:59
Beantwoord door Jan van Bochove in topic P1800 slepen
Haha dat is grappig, helemaal omdat het bij mij in de wijk is opgenomen, ik haalde op dat terrein vroeger wel eens trailers op voor het bedrijf waar ik werkte.
  • Mark Smeets
12-04-2017 09:13
Beantwoord door Mark Smeets in topic Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
Leuk, top actie van Doeke!
Kun je niet beter met een trailer die hele auto gaan halen? ;)
  • Thom Fransen
  • Thom Fransen's Profielfoto
11-01-2017 22:03
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Duett gisteravond opgehaald (tussen de buien door ging precies).
Geen bijzondere gebeurtenissen behalve een 940 Estate die op de A67 ter hoogte van Maasbrug Venlo inhaalde en zo zat te kijken (combinatie V70 met Duett op trailer in het donker) dat ie voor mij een heel flinke slinger maakte..
Thom
  • Niek de Boer
28-12-2016 12:22
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ervaringen met import uit Zweden?
Als je de aangeschafte auto naar Nederland wilt rijden., zul je de verzekering voor de terugreis goed moeten regelen. Bovendien zul je er zeker van moeten zijn ,dat de auto zodanig technisch in orde is,dat de grote afstand naar Nederland zonder problemen af gelegd kan worden.Ik zou voor de technische staat van de auto niet alleen op de blauwe ogen van de verkoper af gaan. Ik zou hier niet te makkelijk over denken. Vaak hebben deze autos lange tijd niet of nauwelijks gereden. Zorg ook ,dat er een geldige apk op de auto zit. Ik zou de aangeschafte auto bij voorkeur op een trailer mee terug nemen.
  • V300 register
21-12-2016 20:00
Beantwoord door V300 register in topic 1984 340 GL met maar 8000 km!
Ophalen met een trailer, dus...
Anders staat er zomaar tussen de 8350 en 8750km op de teller! :humor:
Weergeven 26 - 50 uit 313 resultaten.