- Berichten: 1147
s'morgens slecht starten
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
Als een motor op een heel arm mengsel draait, dan worden de verbrandingsgassen inderdaad heter. Maar dan praten we over een CO percentage kleiner dan 0,1% op vollast.
Onze B18 / B20 motoren draaien op ca 0,5% CO tijdens vollast dus je hoeft je geen zorgen te maken over te hoge verbrandingstemperatuur.
Met een te rijk mengsel bereik je overigens het tegenovergestelde van wat je beoogt. Als een motor te rijk staat dan heb je:
- · Een onvolledige verbranding
- · Meer luchtverontreiniging
- · Meer interne vervuiling van de motor
- · Koolafzetting op je kleppen.
Op het moment dat de uitlaatklep open staat stromen daar de hete verbrandingsgassen lang (ca. 700C). Als de klep gesloten is, dan draagt de klep zijn warmte over aan de cilinderkop. Als er veel koolafzetting op de klep zit, dan is die warmteoverdracht minder en zal de klep dus heter worden. In het ergste geval levert dat een verbrande klep op. Heb zo’n exemplaar in mijn trofeeënkastje. Moraal van het verhaal, houd je aan de fabrieksspecificaties, de ontwerpers van Volvo waren beslist niet gek. Je moet van goeden huize komen wil je hun werk verbeteren.Een Colortune zoals door Johan wordt voorgesteld is beslist geen slecht idee maar er gaat niets boven een CO meter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Bedankt voor de reactie,
Duidelijk en weer wat geleerd !!!
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
Ben hier in het verleden ook een paar keer tegenaan gelopen.
Kan ook liggen aan contactpuntjes, bougie kabels, bougies, accu en nog veel meer. Afijn, heb mijn speurtochten altijd in mijn blog opgeschreven, dus wellicht dat het je kan helpen. Kijk eens bij volvo1800s.up2dateprojecten.nl/?s=startproblemen&searchsubmit= of volvo1800s.up2dateprojecten.nl/?s=accu&searchsubmit=. Wellicht dat het helpt. Succes.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Ik heb het verhaaltje van hoe Olyslager het doet er bij gedaan misschien heb je er wat aan.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Bedankt voor de reactie en meedenken,
Robert,
Alles doorgelezen en inderdaad het hoeft niet persé aan het benzine circuit te leggen, omdat het weinig kost ook maar 4 nieuwe bougies gekocht, kwaad kan het niet.
Johan,
Ik zal het met kleine stukjes gaan proberen, wist niet dat het er zo precies toe deed.
De twee Olyslager verhaaltjes ook gelezen, ga opnieuw beginnen met 1.5 slag.
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Ik heb dezelfde bougies gekocht als jij, NGK BP6HS, als ik bougies uit onze webshop bestel krijg ik NGK BPR6HS met een 6 ertussen.
Weet jij, of iemand, het verschil in deze twee ??
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
Bougies met een R in de typeaanduiding zijn bij mijn weten zogenaamde ontstoorde bougies en hebben volgens mij een hogere weerstand.
Ik zweer al jaren bij de NGK BP6HS. Heb ooit wel eens andere geprobeerd, maar altijd weer terechtgekomen bij de NGK BP6HS.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
De R staat inderdaad voor een interne weerstand, echter er zit al zoveel weerstand in het hoogspanningscircuit, dat ga je echt niet merken. Mits uiteraard de rest van de motor en ontsteking in orde is!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
nogmaals succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.