- Berichten: 303
s'morgens slecht starten
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
Vraagje:
Kan een motor slecht starten als de kleppen (te) ruim staan, dit is alleen bij de eerste start s'morgens.
Alle kleppen staan op 0.50, dit omdat ik niet weet of ik een B20 of een B20B motor heb.
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Heb in het verleden hier wel eens mee geëxperimenteerd maar geen invloed geconstateerd op het startgedrag.
Maar wat gaat er niet lekker bij het starten?
- Gaat de motor langzaam rond
- Of wil hij niet aanslaan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Bedankt voor de reactie.
De motor draait gewoon rond alleen het aanslaan duurt, vind ik, vrij lang zo'n 20 seconden.
Dat gaat gepaard met horten en stoten,wel/niet, dan even op 2 of drie poten waarna hij met behulp van de choke uiteraard blijft draaien.
Daarna heb ik de hele dag geen last, starten en lopen, loopt rustig en pakt goed op geen enkel probleem.
Er valt goed mee te leven hoor, op techno dagen hoor ik wel vaker dat de eerste start wat moeilijker gaat, op het forum ook wel e.e.a. gelezen over deze "klacht".
Omdat al mijn kleppen op 0.50 staan, wat standaard wat hoog is, i.v.m. het niet weten of het een B20 of B20B motor is kreeg ik een gedachte dat het bij mij misschien daardoor komt.
Als niemand dit kan bevestigen, dan zij het maar zo, zijn er reacties die het wel bevestigen dan zet ik de kleppen wat krapper.
Nogmaals bedankt Han !
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan Venema
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 83
Het zou te maken kunnen hebben met niet voldoende toevoer van benzine naar de carburateur. Wellicht valse lucht in de toevoer.
Na de eerste start , choke aan, even 10 tot 15 sec. wachten en het gaspedaal een paar keer intrappen. Dan weer starten.
Een filter na de benzinepomp kan ook wellicht een verbetering zijn.
Met vriendelijke groet&
Jan Venema
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Bedankt voor de reactie.
Zal deze volgorde eens proberen.
Er zitten 2 carburateurs op, het idee dat hij in het begin misschien te weinig benzine krijgt, vind ik geen slecht idee.
De tip van het filter, uiteraard filtert die de benzine maar zit er ook een klep in dit om te voorkomen dat de benzine bij een lange stop ( in de nacht) terug stroomt waardoor het bij de eerste start dan langer duurt voordat er benzine voldoende aanwezig is om te starten, of is dit een denk fout ?
gr .Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Bij mijn Kattenrug, B18B met dubbele SU's, was het starten ook een ramp. Moest wel 5 sec lang doorstarten voordat die aansloeg. Eenmaal warm geen enkel probleem, liep ook keurig stationair. Toen de auto een keer aan de CO afstelkast hing bleek die te draaien op ongeveer 1% CO. Mengsel opgedraaid naar 2,5% en het probleem was over.
M.a.w., meten is weten. Dus ga op zoek naar een CO afstelkast en regel het mengsel correct af, 2,5% CO is een mooie richtwaarde maar sommige blokken draaien lekkerder op 3,5%. Is een beetje fingerspitzengefuhl.
Benzine die terugstroomt is een onzinverhaal. Immers de vlotterkamer wordt van bovenaf gevuld via de vlotternaald; de brandstof kan niet terugstromen in de benzineleiding.
Wat wel ooit voorkomt is dat de klepjes in de benzinepomp niet goed afdichten; dan kan de benzine, in de slang tussen pomp en carburateur, wel terugstromen.
Maar ook dat is geen probleem, er zit zoveel benzine in de vlotterkamer dat de auto daar gewoon op kan starten. (in de vlotterkamer zit voldoende brandstof m bijna 1 km te rijden!!!)
Als he starten na een nachtje stil staan toch problemen oplevert dan ligt het meestal aan het volgende:
- Bij LPG systemen: Het gas dat in de slang tussen verdamper en mengstuk zit stroom weg, verdamp gewoon. Op het LPG veiligheidsrelais zit een zogenaamde gaschoke. Als je het contact aanzet dan stroomt er gedurende ca. 1,5 sec gas in de slang. Dan nog even 1 a 2 sec wachten en dan starten. Meestal springt de motor dan direct aan.
- Bij benzine systemen: Lekkage aan de carburateur, De vlotterkamer stroomt bij lange stilstand leeg t.g.v. lekkage.
- Bij een SU is het dan de aansluiting onder aan de vlotterkamer; het slangetje dat naar de sproeierbuis gaat
- Bij een Stromberg verdroogt de O-ring onder in de vlotterkamer
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Bedankt voor de reactie en meedenken.
Dus teveel benzine is ook niet goed, het CO is laatst bij mij op 4.5 gezet, iets meer dan "normaal" maar beter te veel dan te weinig i.v.m. de smering.
Omdat ik verstelbare sproeiers heb zou ik e.e.a kunnen proberen, houd ik wel het aantal slagen in de gaten om hem terug te kunnen zetten zoals hij nu staat.
Omdat hij na de eerste "moeilijke" start heerlijk draait en rijdt, vind ik het voor nu wel best.
Als er een technische dag wordt georganiseerd, zou ik dit aan kunnen kaarten, wellicht komen er meer tips.
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Normaal gezien moet de motor met een scheet en een zucht aan moeten slaan.
Heb je ook gecontroleerd of dat je vlotterkommen vol zijn voordat je gaat starten?
Gaan de sproeierbuizen (bij SU) ver genoeg naar beneden bij choken?.
Op welke benzien rijdt je? Op Euro95 heb je kans dat je vlotterkommen leeg zijn voordat je start deze benziene verdampt sneller.
Als je de auto in de avond warm weg zet heb je kans dat je vlotterkommen leeg verdampen bij Euro95 altans dat verschijnsel heb ik, ik moet mijn electriesche benzienepomp altijd even laten draaien om de vlotterkoman op te vullen maar dan start ie ook met anderhalve slinger.
Ik woon op de Filippijnen dus verampen is geen ongewoon verschijnsel.
succes
Johan Geers.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Bedankt voor de reactie.
Johan, ik tank Shell V-Power dus dat is goed.
De carburateurs zijn 2.5 jaar geleden totaal gereviseerd, dus daar twijfel ik (nog) niet aan.
Ik ga wat spelen met de verstelbare sproeiers, wellicht scheelt dat wat, zo niet dan laat ik het op dit moment maar zo een ramp is het niet.
De motor draait daarna prima,totaal geen probleem meer.
Han,
Als hij wat rijker staat dan is het verhaal dat de smering wat beter is, te krap is zeker niet goed, dan KAN de motor wat heter worden.
E.e.a. op technische dagen gehoord.
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.