B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-01-2023 17:08 #201556 door Chris Fletterman (GAST)
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Beste allemaal,
Ik ben er achter gekomen dat er een elektronische ontsteking van Velleman was ingebouwd, waarvan de transistor was doorgebrand. Deze heb ik eruit gehaald en alles weer op de originele manier aangesloten. Sindsdien blijft de motor lopen als hij start, nu is het nog een kwestie van de carburateur goed afstellen en dan zal die het goed doen.

Bedankt voor alle reacties!
Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2023 19:45 #201557 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Mooi dat je het gevonden hebt Chris, mag ik vragen hoe? Gewoon gezien dat hij verbrand is of op de een of andere manier gemeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-01-2023 21:04 #201558 door Chris Fletterman (GAST)
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Ik heb het gevonden door een paar aanwijzingen. Allereerst viel het mij al een tijd geleden op dat wanneer de motor afsloeg, de toerenteller net een fractie eerder zakte, en daarmee niet gelijk met de toeren van de motor. Ook werd de vonk van de bobine steeds zwakker, totdat deze het op eem gegeven moment het niet meer deed. Toen ben ik de bekabeling van de bobine gaan doormeten. Daaruit kwam op de kabel van de bobine naar de toerenteller een weerstand van 700 ohm uit. Dat vond ik raar en ben ik dus de bekabeling gaan volgen en vervangen, totdat ik op een gegeven moment de transistorontseking tegenkwam en zag dat daar de boel doorgebrand was. Dit kon ik zien aan een gescheurde ic, met een flinke brandlucht en bruinzwarte plekken. Deze heb ik ertussenuit gehaald, de bobine direct aan de verdeler verbonden, en toen sloeg de motor weer aan. Hierbij moet ik er overigens wel bij zeggen dat de motor slecht loopt, met veel wite rook uit de uitlaat, ik vermoed zelf door een slechte afstelling van de carburateur. Hoewel ik ook niet weet of het klopt dat de carterventilatie zowel uit het eitje als bij de olievuldop een beetje rook blaast als de motor loopt. Ik denk dat ik het laatste beetje door de garage laat doen, aangezien de Weber 38 dgas ook niet de makkelijkste is om af te stellen.

Met vriendelijke groet,

Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2023 22:38 #201559 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Onderdelen ,die er origineel niet op horen, veroorzaken  naar mijn ervaring de meeste storingen.

groeten ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2023 10:43 #201564 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
witte rook is vocht ... is dit op LPG dan kan je een defecte gasinstallatie hebben, positieve carterdruk is een verstopte of versleten motor, mijn advies is compressie meten en ev. de motor grondig reinigen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-01-2023 22:00 #201783 door Chris Fletterman (GAST)
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Ik heb nu opeens geen compressie meer. Ik kan de motor met de hand aan de ventilator ronddraaien zonder dat de bougies eruit zijn. Zou dit kunnen komen door een lekke koppakking (met ook de witte rook uit de uitlaat)? Of is het logischer dat de distributie scheef loopt of slechte zuigerveren of iets dergelijks?

Alvast bedankt voor de reacties!

Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 00:28 #201785 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Je zou nog kunnen flushen, misschien dat er het e.e.a. vastzit (zuigerveren?).
Zie mijn verhaaltje van flushen www.volvokv.nl/forum/motor/30245-carter-...lieverbruik?start=10  heeft bij mij geholpen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.