Vilt versus rubber olie kering

Lees meer
11-03-2014 23:46 #138506 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vilt versus rubber olie kering
Ed, de enige die je werkelijk kan vertellen of vilt beter is dan rubber is Jeffrey Ross, deze man heeft met zijn P1800 al meer dan 5miljoen km gereden.
Het eerste blok werd gewisseld bij 1 miljoen km.
Ik betwijfel of dat er toen al rubberen ringen waren, dus vilt is een proven techniek die bij B18 en B20 motoren goed werkt.
Iemand moet maar bewijzen of dat een rubberren ring in geval van Jeffrey Ross langer meegegaan zou hebben.
Bij mij is rubber ook gaan lekken en ik heb er nu weer vilt in zitten.
Geen problemen tot nu toe.
Mijn vorige blok heeft ook 25 jaar met vilt gereden.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2014 07:51 #138512 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vilt versus rubber olie kering
Jeffrey Ross is nieuw voor mij. Ik weet wel van ene Irv Gordon. Die doet alles by-the-book. Het zal me niet verbazen als hij trouw vilten keringen heeft. En het is 3 miljoen mijl, bijna 5 miljoen km...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2014 10:09 #138520 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vilt versus rubber olie kering
Jeffrey N. Ross is de autojournalist die een artikel over Irv Gordon geschreven heeft :)

www.autoblog.com/2013/09/18/irv- ... ion-miles/

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2014 14:33 #138532 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vilt versus rubber olie kering
"Herhaling van zetten"

Centreren is inderdaad het toverwoord. Dit is nagenoeg ondoenlijk met de motor in de auto. De oliepan moet namelijk minstens los zijn zodat de houder voor de keerring bewegen kan. De pakking van de oliepan een beetje lostrekken geeft vaak scheuren en de boel vol smeren met Hylomar blue of iets dergelijks geeft op den duur altijd ellende. De pan laten zitten en dan het keerringhuis er tegenaan duwen geeft zeker een lekkende keerring en dus een niet verdiende slechte naam aan rubber.
En als de motor dan op de werkbank staat, vet dan de loopring (die natuurlijk perfect moet zijn wat oppervlak en rondheid betreft) goed in. Ik zou de keerring nooit halverwege zetten, maar helemaal "thuis drukken", zodat er geen slingering in zit.
Dan de boutjes van het huis handvast zetten terwijl je de krukas ronddraait! Daarna op draaimoment. Gegarandeerd geen lekkage.
Ik moet binnenkort weer een blok voor iemand opbouwen en zal het op tijd posten, dan kunnen geïnteresseerden komen kijken onder het genot van koffie en een echte Zeeuwse bolus. Een B-blok is een van de meest robuuste motoren die er zijn en soms begrijp ik niet waar het mis gaat. Het is echt zonde van tijd en moeite en vooral veel geld.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2014 00:33 #138554 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vilt versus rubber olie kering
Irv heeft een B18B en is dus met vilt begonnen...heb hem meermaals ontmoet en hem in NL een weekeinde rond gereden.
Zal hem vragen wat hij erin heeft.
Teun nogmaals dank voor de details van het plaatsen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.