Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
28-01-2016 22:14 #157776 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Netjes gedaan Wessel! Ik heb een tijd geleden ook zo'n console gekocht, let op want bij mij paste het uiteinde (links onder op de foto met het kleine gaatje erin) net niet tussen de voorstoelen als die naar voren werden geschoven. Daar kwam ik achter toen ik dat deed en dat hij daardoor kan barsten.. Gelukkig niet te erg en heb ik hem heel kunnen houden.

https://lh3.googleusercontent.com/-kAzNOyMDaxYngQse4GSqOSo_6BHnAy_wXOET907cm6TajFJizArm1nzoFopaC5ye5kDD7gLN2oca8wDhaQHnr2ijs7buPnKRSSkXu3zIHJnjWesvRN37R4m8aASmywRwiUliYyqIlsLtlm0gmdNHTsv6nYQwHVSnsBlfb7DwubpZzYC5NlT2CWHsmu9OjBMAVSUaXkW8BnzroXjf1gBxOAPpmPlxRUJUzSpKl4Dr-Mv1nj-C-aXdNlNtDmKGitRhsCMI_KdkmikPA0hCZMCGkFH9C1eoCyZhaOxCg21-WH4SP8LtERuPpZlk7M1hIuzAx_w5aQ0EzRw2oe7rLe_aqWLXGhDU3YApvsiUMZbKbZqWZHOA1lXnT4CcsMZjds9g4rZEsv249DBynVKPPQ3W1xVRdYVy9GHnQLSsQTZ6IfPFJsdAtQ14mFLOd4yqVoKhWb0EGDvmZ0bKunp2hv32EVYOHmiC7nkeY6ugaoUlywpWu7_ho4sBzyRnHWb9H5H7_hoFe5J9taJ3dLttJSzBd9rwrQjOuBPppOW5oKq6unaOK1VhS0U5Q6BDFs75WRO=w594-h590-no

Verder heb ik heel veel geluk gehad dat ik een perfect 80mm klokje vond op de beurs wat precies past in mijne. En met zowel oliedruk (geeft een duidelijke indicatie van de motortemperatuur) en laadstroom.

https://lh3.googleusercontent.com/4OmPum1ey2ZfG94oDRFn_mU2I-9zlS7Z6UA91HTbkXxz-D1IWdQbscSSktTo-RKFiD5uMf5qCoswbk0gHAo4HO92iKZxNdwMrIc7EocLsgSLjNr4hHsiy_uW_hFm2j78GMzAApAMF_VpPMdW1NA8U27LHiBlXPevDyr-SFVGDAmj4f6mlZDYzjYUDUd0lblipz4a-tw26lQDEoDdW50c6K5FdEM1Cgi2hDTsr5m7WoFdYMML619L7wSea913HUVOM6m0CoKs7SQUUy2uWuFDnbC0-IPDyf9vDzxzEd3XSy65f7VNZtl3NjsbaLqBgdl2RPyheQgRtXFQxTNyawdFkbrvDz7Z0uRME5AIP1e2oPd02RW8NFVEJ5zYdSHTcPjNGUbmanEUwi-GWuLYgdtLwQaBoElcHGieGaaFGGwtK8jmIDiURvRQoAJ2lhinJgrAg3vIzOhGe6DiVsSwOj9r9yFL4_oLXU5lZ6Y2zPgtu2HHcnTWV4nD5GgeVqMcRjOaD9eQ02r_yGv_invctjfzklrH9nm36R8VZzUzHilAY7JJ4X4x9n_lO27gYKZg7YV-=w756-h761-no

Ik moet zeggen dat nu ik het weer lees, ik er zelf ook weer enthousiast van word en zin krijg zelf ook een Ama 6i te bouwen. Blijf zo doorgaan en kom er eens mee naar de beurs!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2016 20:27 #157805 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Een oliedrukmeter geeft volgens mij een indicatie aan van de oliedruk -al dan niet duidelijk- maar zeker géén duidelijke indicatie van de motortemperatuur ;)
Mooi metertje trouwens!
Werkt deze met nog met een olieslangetje of werkt hij met een druksensor?
Zo'n ampèremeter moet je trouwens wel met dikke kabels aansluiten omdat alle stroom er doorheen loopt!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-01-2016 10:21 #157821 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Jawel want hoe warmer de motor des te dunner de olie en dus word de druk lager. Hij begint bij koude motor boven 4 bar en zakt tot een half als hij warm is. Hij werkt met een sensor maar ik heb waarschijnlijk niet de goede omdat het lampje af en toe aan gaat als ik van de snelweg kom..
Voor de laadstroom meter heb ik inderdaad dikke kabels getrokken van 6mm² en je moet hem volgens dit schema aansluiten voor een correcte werking: www.vdo-instruments.com/media/in ... mmeter.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 10:54 #157822 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"Gijs Kirkels" schreef:
Hij begint bij koude motor boven 4 bar en zakt tot een half als hij warm is. Hij werkt met een sensor maar ik heb waarschijnlijk niet de goede omdat het lampje af en toe aan gaat als ik van de snelweg kom..

Je mag hopen dat die lage waardes bij warme motor zijn te wijten aan een verkeerde sensor, anders zou je motor wel eens versleten kunnen zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-01-2016 17:33 #157846 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"Hans Latenstein" schreef:
Een oliedrukmeter geeft volgens mij een indicatie aan van de oliedruk -al dan niet duidelijk- maar zeker géén duidelijke indicatie van de motortemperatuur ;)

Dit dus, drukmeter meet druk, niets anders. Dat de motortemperatuur op een of andere manier in relatie staat met de oliedruk is best mogelijk, maar zeker geen duidelijke aanduiding.
Als jou druk zover weg valt bij warme motor heb je een serieus probleem. Het opkomende lampje is ook een indicatie.
De motor hoeft niet per se versleten te zijn, er kan ook iets mis zijn met de pomp, in ieder geval krijg je een gebrekkige smering wat tot veel grotere motor schade kan leiden.
Inderdaad wel een mooie meter ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-01-2016 19:05 #157848 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
ik kan zowel mijn olie temp meten als de druk.

Bij koude motor ligt de druk stationair veel hoger rond de 2 a 3 bar. bij warme motor zakt deze terug tot 0,8 bar.

Zowel met koude als warme motor zit ik bij alles boven stationair bij dezelfde constante druk. ik heb al een tijd niet meer gereden maar dacht dat dit rond de 6 bar lag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 00:33 #157856 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Volgens Olyslager moet de oliedruk bij warme motor bij 2000t/min tussen de 2,5 en 6 bar zijn.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
31-01-2016 13:00 #157869 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@Gert Vegter: Klopt het zal beide zijn, maar het konden twee types druksensor zijn en als het lampje aan gaat geeft hij nog steeds 0,5 tot 1 bar aan zoals Ronald aangeeft. Daarnaast heb ik ook een tijdje met een te rijk afgestelde carburateur gereden en nu dus carter- overdruk..

@Ivo Van Antwerpen: Het is geen exacte waarde maar wel degelijk een goede aanduiding. De olietemperatuur staat veel dichter bij de motortemperatuur waar het eigenlijk om gaat, en je ziet dan ook dat bijvoorbeeld de watertemperatuur veel sneller hoog is als wanneer de oliedruk lager is. Dan is het dus een duidelijkere aanduiding van de temperatuur, en bovendien heb je ook meteen de druk natuurlijk waar met een olietemperatuursensor alleen de temperatuur word gemeten.

Denk maar aan de frietpan; hoe warmer de olie hoe dunner, en dus kan hij makkelijker rond gepompt worden waardoor de druk zakt ;)
P.S. ik zal eerstvolgende keer wat foto's maken onder het rijden, maar hij staat momenteel in een stalling totdat er definitief niet meer word gestrooid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-01-2016 13:13 #157870 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
nogmaals; ik hoop dat je het hebt over drukfluctuatie bij stationair toerental.

Bij normaal rijden levert de oliepomp een veel te hoog debiet, dit wordt door het overdukventiel teruggebracht naar 6 bar.
dit geld voor zowel koud als warm. Bij rijden heb ik geen verschil in druk tussen warm en koud.

Dus bij een koude motor zullen er meer liters/min door het overdukventiel gedrukt worden omdat de olie dikker is en niet (lees minder) door de motor heen gepest zal worden. Wanneer de motor warm is, en de olie dun, zal er meer tussen de lagerschalen en dergelijke geperst worden en dus minder liters/min door het overdrukventiel worden geperst.

Daarnaast gaat mijn oliedruk lampje nooit stationair aan, ook niet bij 0,8 bar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2016 19:37 #158035 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
update: AMAZON GEKOCHT!!!





super blij mee! :D
voor het oog is het iets minder maar daar gaat aan gewerkt worden
De grootste reden waarom ik hem eigenlijk gekocht heb is hiervoor:



Er ligt namelijk een Ford Sierra 2.0 blok in :twisted:
Loopt als een trein, en kan daardoor ook heerlijk met het verkeerd meekomen.
Is er netjes ingebouwd en rijd op gas

De bodem is keihard dus daar heb ik de komende jaren geen omkijken naar
Zoals ik al zei moet er wel wat aan het in en extrieur gebeuren.




De voorstoelen zijn van een ander type Volvo die er natuurlijk weer uitgaan.
De volledige bekleding word weer zwart, alleen ben ik nog opzoek naar zwarte hoezen voor de rugdelen van de voorstoelen.
Wat er voor de rest allemaal aan gaat gebeuren laat ik wel zien in de volgende updates :mrgreen:

Hier ben ik vandaag maar gelijk mee begonnen. Alvast een paar onderdelen van mijn vorige Amazon maar toegepast op de nieuwe
De voorbumper van de vorige was nog in goede staat, de achterbumper wat minder dus daar ga ik nog een andere voor halen.
De rozetten heb ik er vanaf gehaald, vind ik zelf wat strakker




Terug van weggeweest.
Morgen maar weer verder knutselen :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.