Gasstang - van welk type is deze ?

Lees meer
15-04-2024 22:57 - 16-04-2024 08:10 #1044906 door Marco Wuyts
Gasstang - van welk type is deze ? is gemaakt door Marco Wuyts
Onze Amazon heeft een B20 met een Stromberg 175 CD-2.Een kennis van me maakte me er op attent dat er veel te veel speling op de gasstang zit.

Dat kan wel kloppen :
  • Het uiteinde van de stang aan de carburator is voor de helft uitgesleten
  • Het gat in het vorkje van de carburator is ook al 2x zo groot (part 656695 dus dat is makkelijk)
       

Ik ben dan maar op zoek gegaan in de onderdelenboeken en in de webshop naar een nieuw exemplaar.  Echter … de mijne heeft een vorm die ik niet kan terugvinden.

Herkent iemand deze gasstang ? Ik vermoed dat dit niet origineel uit een Amazon komt.  Deze heeft 2 plaatjes dicht bij elkaar : eentje voor de verbinding met de pedaal ; en de andere voor een (veel te grote) veer. 
Ik zie wel combinaties met 2 plaatjes aan de ene kant en een kogelgewricht aan de andere kant ; ofwel één plaatje en één S-einde.  Ik zou eigenlijk een combinatie van de 2 moeten hebben : 2 plaatjes en 1 S-einde.

De wagen is eigenlijk een 122S maar zoals bij velen zal de motor er op één of andere moment wel verwisseld zijn en heeft nu 1 ipv 2 carburators.  De wagen heeft op LPG gelopen maar dat is eruit gehaald.  Misschien zijn dit aanknopingspunten.

           
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2024 09:39 #1044909 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Gasstang - van welk type is deze ?
Hoi Marco, de gasbediening van jouw amazon is voor een zenith carburateur. Deze is toegepast tot en met modeljaar 1966. Ik ben bezig met het opbouwen van een 1966 amazon Combi, deze is ook voorzien van een strohmberg carburateur, zie foto's. De onderdelen zijn hiervoor nog voldoende beschikbaar op de tweedehands markt. Gr Albert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2024 10:31 #1044910 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gasstang - van welk type is deze ?
Ja, dat is de oude bedieningsstang die bij de Zenith werd gebruikt, ik heb deze liggen...maar is het niet handiger om up te daten naar de juiste bedieningstang voor de Stromberg. Die heb ik ook voor je.
Als je me een persoonlijk bericht geeft, kan ik een van beide leveren, groet Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2024 22:29 #1044932 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Gasstang - van welk type is deze ?

Hoi Marco, de gasbediening van jouw amazon is voor een zenith carburateur. Deze is toegepast tot en met modeljaar 1966. Ik ben bezig met het opbouwen van een 1966 amazon Combi, deze is ook voorzien van een strohmberg carburateur, zie foto's. De onderdelen zijn hiervoor nog voldoende beschikbaar op de tweedehands markt. Gr Albert
Die setup is inderdaad anders.  De verbinding tussen de stangen en de carburator zijn niet zo goed zichtbaar maar ze lijken me verschillend.  Ze hebben en Zenith-vorkje op een Stromberg carburator gezet.
Ik kan me wel voorstellen dat de bewegingen/trillingen van de motor minder effect hebben door de kogelkoppelingen op de gasbediening.  Bij mij staat de carrosserie eigenlijk redelijk hard in verbinding met de carburator.  
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2024 22:32 #1044933 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Gasstang - van welk type is deze ?

Ja, dat is de oude bedieningsstang die bij de Zenith werd gebruikt, ik heb deze liggen...maar is het niet handiger om up te daten naar de juiste bedieningstang voor de Stromberg. Die heb ik ook voor je.
Als je me een persoonlijk bericht geeft, kan ik een van beide leveren, groet Ed
Er zitten nog 2 schroeven "zomaar" op de motor.  Als ik de foto's goed bekijk dan hebben ze te maken met de bediening van de carburator in een andere opstelling maar zijn er toch wel meerdere onderdeeltjes nodig.

Ook het vorkje aan de carburator zal niet van een Stromberg zijn maar van een Zenith.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2024 10:32 - 18-04-2024 10:37 #1044934 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Gasstang - van welk type is deze ?
Op jouw foto’s bij het bericht van 16 april zie ik ,dat het steuntje op het schutbord is gemonteerd met twee rubbers er tussen.Daar horen geen rubbers te zitten.
Bovendien is daar een extra veer gemonteerd om de gasstang naar de carburateur terug te trekken , zodat de motor stationair gaat lopen , wanneer je het gaspedaal loslaat. Daar hoort geen veer te zitten.

groeten, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.