Pingelen en ontstekingscurve 123

Lees meer
06-12-2016 11:01 #165378 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Bij een gezonde motor mag 145 km/u geen probleem zijn. Monteer ook nieuwe kopbouten als je de koppakking gaat vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-12-2016 19:38 #165387 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Pingelen en ontstekingscurve 123

Koen Meesters schreef : ...want de motor pingelt. Dit betekent dat het mengsel spontaan ontbrandt (zonder vonk). Het verzetten van de ontsteking zal dus weinig helpen...

De ontsteking is hoe dan ook VOOR het BovensteDodePunt, vandaar ook de benaming voorontsteking.
Het mengsel heeft tijd nodig te ontbranden en daardoor komt de kracht nét NA het BDP.
Als je voorontsteking te vroeg staat komt de kracht wanneer de zuiger nog naar boven is aan het gaan en krijgt die een klap.
Pingelen kan heel gevaarlijk zijn voor je blok.
Pingelen is geen spontane ontbranding, maar een te vroege ontbranding, die zich duidelijker manifesteert bij lage toeren en hoge belasting.
Bij hogere toeren is de zuiger sneller op de goeie plek. Compressie verlagen of ontsteking later zetten dus.
Spontane ontbranding is mogelijk wanneer je de motor stil legt en die blijft 'nadieselen', kan zijn door koolaanslag dat blijft nagloeien en het mengsel ontsteekt, in combinatie met een hoge compressie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 09:33 - 07-12-2016 09:37 #165411 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
@ pseudo niem: "door lange tijd 145 km/uur te rijden."??? Welnee, de redblocks kun je urenlang op bijna topsnelheid blijven rijden als ze in orde zijn! Daar staan (-en stonden) ze juist om bekend.
Als dat niet zo was, had ik in al die jaren vele doorgeslagen koppakkingen gehad. :lol:
Oververhitting doordat het koelsysteem niet op orde is of doordat er blokkages in het koelsysteem zitten kan wel een oorzaak zijn. (En oververhitting kan ook veroorzaakt of verergerd worden doordat het onstekingstijdstip niet juist is of het mengsel te arm.)Oh, of pingelen dus....
En soms zit er gewoon een B-merk pakking. :blink:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
07-12-2016 15:11 #165418 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Ik heb een nieuwe koppakking, spruitstukpakking, waterpomp en thermostaat besteld.
Echter geen kopbouten omdat deze niet voorradig waren bij het VOD.
Ik heb de bouten pas een keer gebruikt. Ik heb wel eens gehoord dat ze dan nog niet te uitgerekt zijn.

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 17:44 #165420 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Ik zou zeggen: geen risico nemen: klik

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 17:59 #165422 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Hmmm...ik heb dan zeker veel geluk gehad: ik heb in al die jaren ( vanaf ongeveer 1980) koppen demonteren en monteren voor mezelf en anderen nog nooit een nieuwe bout gebruikt. :oops:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 22:23 #165439 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Info over het al dan niet hergebruiken van kopbouten is o.a. hier te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 22:37 #165440 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Mijn B20E rijdt prima op super plus 98 octaan, in de zomermaanden herhaaldelijk op de Autobahn voluit gereden, toerenteller in het rood - automaat - uren achter elkaar.
Laatst nog de compressie gemeten, vrijwel niet verminderd.

Echter met LPG wordt hij te warm, ook nog dat pingelen, dat geeft schade aan je blok.
Ik zou ook de kop laten afpersen, het kan ook nog een scheur in je kop zijn.
Kijk goed naar je injectoren bij de kopwissel, recent een B20E gereviseerd die ook op LPG (slecht) liep en kon ze alle vier wisselen.
Blauwe plastic dopjes van de injectoren verbrand.

Je zou nog kunnen overwegen op LPI in te bouwen, met megesquirt.
Dan zet je de LPI injectoren op de plek van de benzine injectoren en maak je er een conversie van

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 22:47 - 07-12-2016 22:48 #165441 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Pingelen en ontstekingscurve 123
Als je de kop demonteert, zie je dat er bij twee kopbouten de schroefdraad vaak erger is aangetast.
Deze vervang ik altijd, de rest kijk ik goed na en maak ik zorgvuldig schoon.
Zijn er roest beschadigingen die je er niet uit kan krijgen, vervang ik ze ook.
Op moment zetten doe ik voorzichtig, klein beetje olie erin en tot nu toe nooit problemen gehad.

Bij blokken voor anderen vervang ik ze standaard, wil geen gezeur.
Maar mag ik eens vragen, wie heeft er wel is een kapot gedraaid...
10 x 5,95 euro is geen groot bedrag.
Als ik de 'nieuwe' kopbouten zie, vraag ik me wel af of dit dezelfde kwaliteit is.
Wie heeft hier informatie over.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2016 22:59 #165444 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Pingelen en ontstekingscurve 123

Ed van der Zee schreef : Als ik de 'nieuwe' kopbouten zie, vraag ik me wel af of dit dezelfde kwaliteit is.

Dat vraag ik mij ook af. Voor de zekerheid zou je daarom kunnen kiezen voor ARP kopbouten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.