- Berichten: 203
Pingelen en ontstekingscurve 123
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
De ontstekingscurve van de 123 ontsteking is ingesteld op de aanbevolen waarde.
Zijn er andere curves die mijn pingelprobleem mogelijk kunnen verhelpen?
Aanvullende informatie
De vervroeging staat op circa 22 graden voorontsteking bij 1500 RPM.
Het injectiesysteem is onlangs gecontroleerd door Jan Ooms.
Compressie
1: 16
2: 14
3: 14
4: 14
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Welke brandstof gebruik je?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
mogelijk is de kop behoorlijk gevlakt i.c.m dunne pakking.
ontsteking zal behoorlijk moeten worden verlaat , 5/6? voor b.d.p. bij stationair toerental.
de dikke b20a pakking monteren zal de compressie verlagen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
De ontsteking moet op 10gr voor BDP staan bij 600 tot 800 t/min.
Stel je hem statiesch af dan moet je op 3gr voor BDP.
Maar in jou geval zou ik statiesch op het BDP gaan zitten.
Dan moet je zeker op LPG geen problemen meer hebben, is dit wel zo dan moet je een koppakking van een B20F monteren om de compressie omlaag te krijgen.
success
Joahn Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
Ik rij op euro 98 van BP.
Het plaatsen van een B20F koppakking lijkt me een goede optie. Ik heb er alleen geen zin in dus dat is een klus voor later.
Ik ga ik dynamisch de ontsteking aanpassen bij stationair toerental.
Bedankt voor de tips
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Meesters (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Je hebt nu een motor met erg hoge compressie (goed teken).
Eigenlijk te hoog, want de motor pingelt. Dit betekent dat het mengsel spontaan ontbrandt (zonder vonk). Het verzetten van de ontsteking zal dus weinig helpen. Hoogstens wordt het probleem een beetje verdoezeld.
Pingelen zal je motor beschadigen en dan ben je weer terug bij af...
Misschien moet je toch nadenken over de gesuggereerde dikke pakking.
Of rijden op brandstoffen met een hoger octaangetal dan honderd (LPG, maar dan wordt het met deze compressie weer te heet).
Op zich best logisch dat het probleem eerder niet optrad:
Beginsituatie: lage compressie door versleten zuigerveren
Toen: Kop gevlakt dus hogere compressie (wellicht in de buurt van motor met goede zuigerveren)
Toen: Zuigerveren vervangen dus nog hogere compressie (hoger dan nieuwe motor)
Wees voorzichtig!
Koen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
Lijkt me een puik idee. daarom had ik in voorgaand bericht de opmerking 'Het plaatsen van een B20F koppakking lijkt me een goede optie' geplaatst. Dit is een dikkere koppakking.
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
Bij de zuigerwissel is ongetwijfeld een nieuwe koppakking gebruikt, misschien zat er eerst een dikke tussen en hebben ze een dunne genomen 'omdat dat zo hoort bij de B20E'.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
Volgens de Wegenwacht kwam dit door een slecht functionerende waterpomp. Ik kan me echter ook voorstellen dat dit komt door de hoge compressie of door lange tijd 145 km/uur te rijden.
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
Je gaat vast ook iets rustiger rijden
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.