kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-06-2017 19:21 - 06-06-2017 19:29 #169511 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
(vervolg van vorige pagina, fabricage pijpje)


Eigenlijk kan je RVS niet zomaar lassen met gewoon toevoegdraad en menggas maar dat heb ik dat verloopje gewoon niet verteld;





Hoek nog even controleren a.d.h.v. mal die ik onder ama in juiste hoek had gezet;







Tipje voor geval je een pijp netjes haaks af wilt tekenen, neem een stukje schuurlinnen of reep papier en rol dat om de buis, zorg dat de lange rechte zijde weer netjes overlappend is van het papier en aftekenen maar;






De 2,5" zijde is ook nog wat klein, stukje RVS er om heen maakt het mooi passend;


















Omdat de rand van de korte Simons aardig happend komt te staan naar de straat gericht wil ik niet het risico lopen een keer ergens achter te blijven haken met alle schade van dien......



Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-06-2017 19:25 #169512 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
En dan ligt na een halve dag puzzelen de zaak mij weer aan te grijnzen om weer gemonteerd te gaan worden;










Er ontbreekt nog een U-bocht tussen flexibele stuk en Demper, die meet ik a.s. zaterdag nog in bij leven en welzijn.

Ik hoop dat deze bijdrage mensen aan moedigt zelf ook hun uitlaat te repareren / aanpassen.
Een slijptol en een lasapparaatje zijn de belangrijkste ingrediënten.
Alles wat je meer hebt maakt het handiger maar niet per se noodzakelijk.


groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2017 21:58 #169518 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooi Jan! Wat een kunststukje, bijna jammer dat hij onder de auto verstopt raakt ;)
Tof om te zien dat je ook zonder de luxe hulpmiddelen van je voormalige werkplek dit soort prachtige dingen maakt én ter lering en inspiratie in detail deelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2017 23:58 #169533 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Beste Jan, het gas kan nog wel maar de draad? kan op termijn gaan scheuren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
07-06-2017 18:06 #169545 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Beste Johan, ik heb de afgelopen 20 jaar al heel wat gelast, met name voor mijn werk en kan je vertellen dat ik geen slechte ervaringen heb met de beschreven lasmethode.
Soms moet je er voor waken (ik zelf ook) "6 meter boekenkast door te spitten" en dan te verklaren dat iets niet kan wat in de praktijk geen, of nauwelijks, problemen opleverd.

Ik heb ook zat volledig stalen uitlaten zien scheuren, niet zozeer als gevolg van slecht laswerk maar vaker als gevolg van trillingsbelasting.RVS uitlaatwerk is daarvoor nog gevoeliger, daar staat het algemeen om bekend.
Het is dus vooral zaak om op de juiste plekken ophangrubbers te plannen en die ook goed te dimensioneren. Bij twijfel over de (niet) beweeglijkheid kan je ook nog een flexibel stuk toepassen om zo het uitlaatsysteem en, niet onbelangrijk, uitlaatspruitstuk verder te ontlasten.

Groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-06-2017 17:11 #169975 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het is weer even stil geweest vanaf mijn zijde maar dat betekend niet dat er achter de schermen niets meer gebeurd :-)

Het uitlaatsysteem is op één bocht na klaar, de thuis gefabriceerde stukken passen er mooi onder.



De achterschokbrekers had ik nog niet definitief vast gezet en de bevestigingsgaten van de Bilsteins zijn wat groter dan de door mij geboorde gaten. Aangezien ik niet over 230V beschik in de schuur moest het aggregaat aangeslingerd worden om de boormachine van energie te voorzien.....



Nadat die gaten opgeboord zijn naar resp. M12 en M14 kunnen de schokbrekers definitief vast gezet worden, klinkt een stuk beter tijdens (stapvoets) rijden .

Dan is het de beurt aan de stekkerblokjes voor de koplampen, die komen bij Rick Donkers vandaan en eigenlijk heb je een speciale krimptang nodig om de haakse contacten aan de kabels te klemmen.
Zes tientjes voor een tang is mij net wat te gortig, dat zou een tientje per contact worden........
Dan moet er maar een oude AMP-tang aan geloven :-)













De rode draad is correct gekrompen, de isolatie is met een krimpverbinding aan het contact verbonden, een soort trekontlasting. Bij de witte draden ging dat niet en heb ik er voor gekozen de tweede krimping ook ongeisoleerd te doen, de tweede draad gaat naar de RAW en stadslicht-unit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-06-2017 17:16 - 24-06-2017 17:28 #169976 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik loop al een tijdje met de gedachten te spelen zelf stalen velgen te vermaken voor mijn combi.
Gewoon stalen velgen pakken met de juiste steek, 5x114,3 en daar de ET-waarde van aanpassen door omdraaien hart.
Omdat ik het leuk vind om het te proberen en omdat ik 4-500 wel een bult geld vind voor 4 velgen......
Een avond op marktplaats en steekwijzer.nl deed mij besluiten om een setje Mazda velgen op de kop te tikken;




Op marktplaats setje voor 40,- gevonden en vanmorgen opgehaald, 2 banden slecht, 2 banden voldoende profiel.
Op oude werk de slechte banden er af gegooid (ideaal zo'n bandenapparaat).

En dan de slijptol er voorzichtig in........






De nodige opschriften even vastgelegd;








Ik had al wel Amazon-harten liggen maar die zijn uitwendig 333mm terwijl deze velgen inwendig 340mm meten.




Had eigenlijk geen idee hoe zwaar de harten in de velgen geperst zaten, ik heb waarschijnlijk de uitdrukking einPRESStiefe wat te letterlijk opgevat, dat PRESS valt wel mee.
Met de hamer een paar flinke klappen op de rand van het hart en je slaat ze zo los.






Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2017 17:21 #169977 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ziet er mooi uit Jan.
Het was weer goed klus weer vandaag ;-)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-06-2017 17:36 - 24-06-2017 17:37 #169978 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Maikel, dankjewel.
Hier in het midden van het land was het lang niet droog maar wel erg aangenaam qua temperatuur.
Bovendien kon ik mooi met de slijptol in de weer zonder overlast te geven aan buren die in de tuin genieten van de zon.

Hieronder nog wat foto's van de operatie 6J x 114,3 x 5



















Foto's spreken wel voor zich denk ik, ET waarde zal ik nog nader bepalen a.d.h.v. bestaande brede velgen en proefpassen op mijn combi.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-06-2017 17:39 - 24-06-2017 18:03 #169979 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Om een indruk te krijgen hoe e.e.a. er uit ziet met een 195 band er omheen heb ik ook even een velg gedaan waar nog een band op lag;








[attachment=14218]IMG_0938.JPG[/attachment

De velgen wegen overigens 10Kg en hebben een naafgat van 68mm. Misschien is die 68mm te klein, dan moet er nog even een hulpgereedschapje gefabriceerd worden om een paar mm uit te kotteren.......

DISCLAIMER, dit is geen aanmoediging om te gaan liggen prutsen met je wielen, je moet ten volle overtuigt wezen dat je de klus aan kunt; geen verzwakkingen door te diep slijpen, goed recht in elkaar hechten en af laten lassen door gecertificeerd lasser.

Als je de velgbedden toch te diep in slijpt kan je natuurlijk (net als ik) een tweede setje scoren en daar de velgbedden van gebruiken. Je slijpt het hart er zodanig uit dat je dan het hart beschadigd i.p.v. velgbed.
]

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.