Amazon stabilisatorstang bouten vervangen

Lees meer
26-03-2024 20:44 #1044555 door Marco Wuyts
Amazon stabilisatorstang bouten vervangen is gemaakt door Marco Wuyts
Aan de bestuurders kant van mijn Amazon is de bout die de stabilisator stang verbindt met de ophanging niet vastgedraaid !
Je kan deze gewoon met je vinger omhoog duwen.  De bovenste moer zou ik nog makkelijk 2 a 3 cm moeten aandraaien om de speling weg te halen.
De rubbers zijn niet meer fris en bij de montage lijkt me de volgorde van de onderdelen niet ok.

Het lijkt me helemaal niet moeilijk om dit te vervangen.  Al kan ik niet inschatten hoeveel spanning hierop staat (of misschien zit er helemaal geen spanning op ...)

Bestuurderskant



Passagierskant
 


Het onderdeeltje welke ik nodig heb is makkelijk te vinden :
 


Vragen :
- staat er ergens spanning op of kan je ze gewoon losvijzen zonder dat er dingen inklappen ?
- waar kan ik vinden hoe vast ik de moeren moet draaien ?  Je kan hier snel in overdrijven en de rubbers te vast zetten.
- in België zijn ze blijkbaar nogal streng op de autokeuring. Ik heb gehoord dat ze zweren bij rubberen blokken zoals vroeger en dat ze je terugsturen als je PU gebruikt.  Iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt voor de info en tips !


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 00:03 - 27-03-2024 00:14 #1044558 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Hallo Marco, wat je opmerkt is iets wat ik vaak tegen kom, de rubbers verouderen, er ontstaat ruimte en dit zal het overhellen van de Amazon in de bochten verergeren en het stuurgedrag eveneens. Dus houd de rubbers van de voortrein goed in de gaten bij het reguliere onderhoud. Bovendien zie ik dat er een schotelring ontbreekt ! Onder het tweede rubber hoort een ring. Het monteren van een IPD stang welke dikker is, geeft al wat betere bochtenwerk. Er gaan zeker veel krachten door de stabilisatorstang én de voortrein, dit is het nadeel van de verdikte stabilisatorstang. Dit heeft bij mijn 1800E er toe geleid dat drie van de vier montagepunten van de grote bouten van de voortrein los zijn gescheurd. Dus die keurmeesters in België zijn zo gek nog niet dat ze PU afkeuren. Inmiddels zijn we bezig een aantal voortreinen door te lassen, de shocktower waar de schokbrekers zitten en ook de vier montagepunten. Mocht je belangstelling hebben, geef me een pb. Concreet nu: vervang de 8 rubbers van je stuurstabilisator en zorg dat de schotelringen er op zitten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 22:26 #1044578 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Hallo  Marco Wuyts

Het stabilisatorstangetje is niet moeilijk te vervangen, er staat geen noemenswaardige spanning of kracht op. Als je ze aan beide kanten los maakt passen de nieuwe stangetjes er helemaal makkelijk tussen. 
Ed vd Zee heeft gelijk dat er een paar schoteltjes missen en de stang op dit moment niet veel tot niets bijdraagt. 
vervanging zal dus een mooie verbetering zijn. 

met welk moment je ze vast moet zetten weet ik niet. Voor mij is het een gevoelskwestie. 

Ervaring met de Belgische keuring heb ik niet. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 23:36 #1044581 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Hartelijk dank voor de tips !

Ik heb de originele besteld met rubber ipv PU. 

Nu ik weet dat er geen spanning op staat vind ik het wel doenbaar om ze zelf te vervangen. (eigenlijk slechts 2 bouten losdraaien en je kan ermee verder)

Er is inderdaad een schoteltje verdwenen.  Ik kijk alvast uit naar het effect op de wegligging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 19:45 #1044604 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
De originele stuurstabilisator stang is best goed voor de Amazon, het updaten naar de dikke IPD stang is eerder nodig bij de 1800, 140 en 164 modellen. Dat komt omdat ze veel meer over hellen in de bocht. Er staat geen spanning op het stangetje van de stabilisator om te demonteren, maar met een aardige snelheid een stevige bocht nemen met een IPD stang en sterkere rubbers, geeft wel degelijk een ander krachtenspel. 
Ik zie steeds meer problemen met de voortrein hierdoor, want het is het enige wat veranderd is.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2024 23:28 - 05-04-2024 23:19 #1044744 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Met dank aan de input van de rest van de forum-leden ben ik aan de slag gegaan met dit eenvoudig klusje.  

Omdat het hier toch een soort groot naslagwerk is : hierbij mijn bescheiden bijdrage.

Het probleem zijn de oude stangen :
  • links is nog redelijk
  • rechts is foute boel
    • een iets dunnere draadstang ipv een lange bout
    • met een kleinere maat van moer; ik vermoed dus ook een fractie dunner
    • omdat het 2e schoteltje (onderaan te beginnen) op de tweede rubber moet zitten en niet onder, is de buis in het midden eigenlijk door het gewicht van de wagen in de rubber geperst
 

Na de montage van de nieuwe stangen ziet het er zo uit :
   

Tips :
  1. draai het stuur naar links
  2. verwijder de oude stang aan de bestuurderskant
  3. draai het stuur naar rechts
  4. verwijder de oude stang aan de passagierskant
  5. er staat eigenlijk geen spanning op de stabilisatorstang; deze heeft wel weerstand omdat hij vooraan in 2 rubberen blokken zit dus deze valt er zeker niet uit.
  6. monteer de nieuwe stang aan de passagierskant en draai de bovenste moer er volledig op dat deze er niet kan afvallen. (dus niet vastdraaien)
  7. draai het stuur naar links
  8. monteer de nieuwe stang aan de bestuurderskant.  Doordat je de moer aan de passagierskant niet hebt vastgedraaid kan je de stabilisatorstang nog wat bewegen.
  9. draai de bovenste moer aan de bestuurderskant nu volledig vast
  10. draai je stuur naar rechts
  11. draai de bovenste moer aan de passagierskant volledig vast

Tips voor stap 6 en 8 :
  • De bout komt onderaan ; de moer bovenaan. 
  • Bij het opbouwen kan je best de rubbers in het begin zo goed mogelijk laten aansluiten bij de bout; zo heb je straks aan de bovenkant een langer stuk schroefdraad en kan je met je hand al een groot stuk aandraaien.  Als je dat niet doet zal het aandraaien van de moer meer moeite kosten omdat die bout dan de weerstand krijgt van 4 goed aansluitende rubbers.
  • door de wielen telkens te draaien van links naar rechts is alles heel toegankelijk als de wagen op de grond staat; voor de rest heeft dat geen nut

Update : eindelijk een test-ritje kunnen doen ! De Amazon stuurt veel beter in de bochten en is ook boven de 60km/uur veel stabieler.  Het "natte-dwijl-gevoel" is daarmee verdwenen !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2024 16:51 #1044856 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Ziet er goed uit ! Valt mee om te doen, toch ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2024 20:10 #1044862 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Dat viel zeker goed mee ! Ik denk dat ik op het gemakje een dik uur heb gesleuteld.  Als ik het een tweede keer moet doen dan zal dat wel op de helft van de tijd kunnen omdat ik dan beide kanten ineens zou losmaken en de wielen zou draaien voor een vlottere toegang.  Dat moet je dan ondervinden hé. 
Voor de prijs van de stukken hoef je het niet te laten en het enige wat je nodig hebt is 2 sleutels van maatje 13. (of 14 ...)  Het was best leuk om te doen.

Het ding is wel dat ik me graag goed wil informeren en documenteren alvorens ik ergens aan begin. Dat wil wel eens langer duren dan het werkje zelf 
Er zijn nog een aantal andere zaken die aandacht nodig hebben (radiator / hendel richtingaanwijzer / stuurhuis) en dan ga ik liever op zoek naar filmpjes of foto's van mensen die het al eerder hebben doorlopen. 
De Haynes handboek ligt hier al; al wordt er dikwijls snel over een aantal zaken over gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2024 16:12 - 10-04-2024 16:14 #1044865 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
Hey Marco op  www.volvo-academy.com/academy  kan je vaak het werkplaatshandboek van Volvo vinden. De combinatie Haynes en het Volvo werkplaatshandboek vind ik de perfecte combinatie.

Overigens lees ik sleutel 13 of 14, maar vrijwel alle bouten en moeren op de Amazon zijn Engelse maten (ik heb er nog geen gevonden die niet Engels waren). Boven de 1/2 (ongeveer 13) is het verschil wel erg klein, maar een setje Engelse sleutels en doppen is misschien de investering waard. Ze kosten zeker niet de wereld.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2024 18:30 #1044876 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Amazon stabilisatorstang bouten vervangen

Hey Marco op  www.volvo-academy.com/academy  kan je vaak het werkplaatshandboek van Volvo vinden. De combinatie Haynes en het Volvo werkplaatshandboek vind ik de perfecte combinatie.

Overigens lees ik sleutel 13 of 14, maar vrijwel alle bouten en moeren op de Amazon zijn Engelse maten (ik heb er nog geen gevonden die niet Engels waren). Boven de 1/2 (ongeveer 13) is het verschil wel erg klein, maar een setje Engelse sleutels en doppen is misschien de investering waard. Ze kosten zeker niet de wereld.
 
G-E-W-E-L-D-IG !!!

Ik was het filmpje al tegengekomen op Youtube maar het duurde niet langer dan 1 minuut dus daar had ik niets aan ; dit is veeeeeel beter. 
Dit is mooi in beeld gebracht dus dat gaan we zeker een paar keer bekijken alvorens er zelf aan te beginnen.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.