Voorveren 1800 ES

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
30-06-2023 16:59 #203636 door Sander Noordervliet
Voorveren 1800 ES is gemaakt door Sander Noordervliet
Goedemiddag allen,
Ik ben bezig met de revisie van de voor wielophanging van mijn ES. Meteen worden daarbij de veren vervangen. Ik vond mijn auto wat vreemd hoog op de poten staan aan de voorkant en heb eea nagemeten. Volgens de boeken klopt alles en zitten de correcte onderdelen (veren) erop. 
Bij dat uitzoeken kwam ik erachter dat de veren van de vroegere chassis nummers ongeveer 1,5 cm korter zijn. Dat zou mijn rij hoogte wat netter moeten maken. Een verlaagde set van 4 cm lijkt me te veel. 
Zo gezegd, zo gedaan, de kortere veren van Bastuck gekocht in de VkV shop en ik ben weer aan het opbouwen. Nu komt het. De nieuwe veren hebben een 5mm grotere buitendiameter waardoor ze niet lekker in de onderste draagarmen en afstandsringen boven passen. Dit terwijl de onderdeelnummers hiervan voor alle chassis nummers gelijk zijn. 
Iemand een idee? Alvast bedankt voor de reacties! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2023 23:22 #203640 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Voorveren 1800 ES
Beste Sander,
hier exact hetzelfde, maar ik had dus wel eerst een set verlaagde voorveren van Skandix gekocht (ik meen -2,5 cm) met als resultaat de de voorkant veel te laag werd. Net niet mooi, terwijl verkeersdrempels nog geen probleem waren. Ik heb de veren met de iets grotere omtrek wel gemonteerd. Met een beetje gevoel ging dat volgens mij net. En na een paar 100 meter rijden zitten ze nu perfect onder mijn 1800ES.

Groet, Jörg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
01-07-2023 09:15 #203643 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Voorveren 1800 ES
Hallo Jörg, 
Dank voor je reactie. Hoe heb jij het dan gedaan met de ringen en rubbers bovenop de veren. De stalen ringen vallen normaal over de veer heen maar doen dat dus nu niet vanwege de 5mm grotere buitendiameter. 
gr. Sander 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2023 23:26 #203754 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Voorveren 1800 ES
Beste Sander, 
bij mij was het verschil in diameter wel minder dan 5 mm. Ik heb uiteindelijk alles zo goed mogelijk gemonteerd en na iets van 100 m proefrit zat alles keurig op z'n plek, terwijl ik op de werkbank wel mijn twijfels had.
Groet, Jörg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-07-2023 19:16 - 11-07-2023 19:17 #203769 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Voorveren 1800 ES
Dankjewel Jörg, ik heb inmiddels e 'n andere set veren gevonden die minder dan 5mm te groot is en daardoor iets beter lijkt te gaan passen. 

Overigens moet ik nog verzinnen hoe ik de veren erin krijg met de hele voortrein los op de werkbank. 

gr. Sander 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2023 01:09 #204277 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Voorveren 1800 ES
Beste Sander, ik heb een Amazone en ik doe daar waar de schokbrker zit een draadeind en draai draai de veer in, dan krik onder draagarm en de zaak weer in elkaar zetten.

suces

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2023 09:23 #204279 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Voorveren 1800 ES
Ja zo'n schroefdraad werkt prima, zorg wel dat je een grote bandenlichter hebt omdat in het begin de veer naar buiten wil. Dan kun je hem daarmee op zijn plaats houden. Nog makkelijker gaat als je de wagen al enigszins hebt gemonteerd door gebruik te maken van de gewicht van de wagen en een steun onder de fusee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
18-08-2023 17:26 #204285 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Voorveren 1800 ES
Dank voor het meedenken mannen. Het is inmiddels gelukt met de draadeind methode. Het geheel zat nog niet onder de auto. Later nog een keer het geheel opgespannen met wat lijmklemmen en de bouten van de onderste draagarm er goed om in gedaan ☺️
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2023 21:34 #204289 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Voorveren 1800 ES
Mooi, nog een tip: draai de moeren van de bovenste triangel pas aan als de wagen op zijn wielen staat. Is beter voor de rubbers

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
18-08-2023 22:38 #204293 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Voorveren 1800 ES
Goed punt Ed, ik had iets dergelijks alleen over de onderste bouten gelezen dus ik zal de bovenste weer iets lossen voordat de auto weer omlaag gaat 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.