Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm

Lees meer
13-07-2019 12:24 #184157 door Hans van der Eijk
Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm is gemaakt door Hans van der Eijk
In het VKO zijn momenteel fuseekogels in de aanbieding. Het gaat mij om de bovenste. ik heb een 1800 uit 64 en die heeft nog de kogel met smeernippel. De draagarm heeft ter plekke een klein gat voor de smeernippel. De nieuwere draagarm, vanaf ch 16500, heeft een groot gat voor de oorspronkelijk grote bovenkant van de fuseekogel. De huidige kogel (80) 273030 heeft maar een heel kleine verhoging aan de bovenkant zitten.
Vraag: is het mogelijk de nieuwe kogel te monteren dmv evt. een kleine modificatie aan de draagorm, of het onderleggen van twee ringetjes. Belangrijkste vraag: is de hartafstand van de gaten hetzelfde?
Groet, Hans
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-07-2019 21:34 - 13-07-2019 21:35 #184172 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
Hoi Hans;
eind vorige eeuw waren de oude type kogels niet meer verkrijgbaar en werden de nieuwe model kogels met een stalen plaatje van 4 mm aan de bovenkant opgevuld om ze in het oude model draagarm te monteren. De steek van de gaten past of soms iets opboren.
Velen hebben toen draagarmen voor het nieuwe model kogel gemonteerd.

Gelukkig is dit opvulwerk nu niet meer nodig want het oude model kogel is weer te koop. Het is dus te doen maar voor die eurootjes meer ben je weer zeker voor 50000 km klaar.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2019 09:26 #184176 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
Cor,
bedankt, duidelijk antwoord. Ik weet dat de nieuwe kogels verkrijgbaar zijn maar ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe kogels omdat die niet meer gesmeerd hoeven te worden. Ik ga een setje aanschaffen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2019 09:28 #184177 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
ik bedoelde: ik weet dat de oude weer te krijgen zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-07-2019 19:30 #184186 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
Hallo Hans; deze kogels zijn voor het oude type draagarm en hoeven ook niet meer te worden doorgesmeerd.

www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/23...gory_pathway-2461691

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2019 21:21 #184187 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
Cor,
knap dat je die gevonden hebt, want via onderdelenboek en webshop kwam ik uit op de 653131

www.volvokv.nl/producten/product/9924-fu...5/category_pathway-2

, die omschreven wordt als "met smeernippel, tot 1965", maar als je de foto vergroot, zie je dat hier geen smeernippel in kan en het lijkt exact dezelfde foto te zijn als van de 273004! Gevalletje "het zelfde onderdeel onder 2 nummers en met verschillende prijs" in het magazijn?
In ieder geval heb ik ze nu allemaal in beeld voor een juiste keuze. Bedankt!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2019 21:59 #184190 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
verschil zal inderdaad wel in met/zonder smeernippel zitten, ook al laat de foto dit niet zien...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2019 12:59 #184196 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
Dag Hans, heb net even de steek van de bevestigingsgaten nagemeten. de hartafstand van de oude model fusee = 56mm, het nieuwe model = 61mm.
Een bovenste fuseekogel gaat ook veel langer mee dan een onderste fuseekogel. Immers de onderste krijgt zowel axiale en radiale krachten voor zijn kiezen, de bovenste allen maar radiale krachten.
Maar wat is er mis met een oud model fuseekogel met smeernippel? Bij goed onderhoud zijn die dingen onverslijtbaar; na het doorsmeren wel even schoonmaken anders wordt het letterlijk een smeerboel.

Als het mijn auto was dan wist ik het wel. Niet gaan rommelen aan de wielophanging, bestaande fuseekogels op tijd doorsmeren. En mocht ie ooit kapot gaan dan is er, zoals Cor al aangeeft, een prima alternatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2019 21:30 #184211 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Nieuw type fuseekogel in oud type bovenste draagarm
Han,
bedankt voor opmeten. Past inderdaad niet heel geweldig. Het is ook niet zo dat m'n kogels versleten zijn maar ik moet m'n draagarmrubbers gaan vervangen en dacht meteen alles maar te vernieuwen. Op zich heb ik niets tegen doorsmeren maar bij de fuseekogels vind ik het een bende. Nou zijn waarschijnlijk mijn afdichtrubbers wel een beetje uitgelubberd en met name bij de onderste kan hier makkelijk vet uit en zand in komen.
Ik zal er nog eens naar kijken en een weloverwogen keuze maken!
(alleen de afdichtrubbers vervangen kan ook nog want die zijn ook los te krijgen bij het VKO zag ik)
Gr Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.