- Berichten: 108
voortrein rubbers en schokbrekers.
- Foppe Talman
- Premium lid
Minder
Meer
18-05-2017 18:25 #169078
door Foppe Talman
voortrein rubbers en schokbrekers. is gemaakt door Foppe Talman
Hallo allemaal,
Ik was opzoek naar wat adviezen over het vervangen van de bovenste draagarm rubbers van een 68 ama combi.
Is het de bedoeling dat de veerspanning er af komt voor het vervangen of kan het met?
Nu wil ik eigenlijk ook een ander setje veeren zetten dus misschien gelijk maar doen, ik dacht aan deze volgorde,
- schokbreker er uit
- draadend in plaats van schokbreker
- onderste fusee lossen
- draadend lossen
- bussen vervangen
- ander setje veren er in
- de boel weer in elkaar zetten..
nu heb ik altijd al problemen om oudere (roestige) schokbrekers er heel uit te krijgen, heeft iemand een gouden tip voor ik ze afslijp en er nieuwe inzet?
Bedankt allemaal!
Ik was opzoek naar wat adviezen over het vervangen van de bovenste draagarm rubbers van een 68 ama combi.
Is het de bedoeling dat de veerspanning er af komt voor het vervangen of kan het met?
Nu wil ik eigenlijk ook een ander setje veeren zetten dus misschien gelijk maar doen, ik dacht aan deze volgorde,
- schokbreker er uit
- draadend in plaats van schokbreker
- onderste fusee lossen
- draadend lossen
- bussen vervangen
- ander setje veren er in
- de boel weer in elkaar zetten..
nu heb ik altijd al problemen om oudere (roestige) schokbrekers er heel uit te krijgen, heeft iemand een gouden tip voor ik ze afslijp en er nieuwe inzet?
Bedankt allemaal!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 303
19-05-2017 12:23 #169094
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic voortrein rubbers en schokbrekers.
Bovenste draagarmbussen kun je vervangen zonder dat je de veer hoeft te demonteren. Is een eenvoudige klus. Wel even de auto op een assteun en het wiel net aan de grond zodat de spanning van de bovenste draagarm bevestiging af is.
Roestige dempers verwijderen: Als het niet gewoon wil kun je de moeren / bouten even warmstoken, dan komen ze meestal wel even los. Ook de schroefdraad goed schoonmaken en echte kruipolie er op wil nog wel eens helpen.
Roestige dempers verwijderen: Als het niet gewoon wil kun je de moeren / bouten even warmstoken, dan komen ze meestal wel even los. Ook de schroefdraad goed schoonmaken en echte kruipolie er op wil nog wel eens helpen.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-05-2017 16:36 - 19-05-2017 16:38 #169097
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic voortrein rubbers en schokbrekers.
Ik zou dit niet adviseren ... veiligheid voorop, dus inderdaad schokbreker eruit en draadeind erin dan geleidelijk spanning eraf. Een nieuwe schokbreker moeren boven en onder goed beschermen met kopervet, clearcoat en hoedje.
Mooiste is veren en draagarm ff laten stralen en poedercoaten
Mooiste is veren en draagarm ff laten stralen en poedercoaten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 19-05-2017 16:38 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Foppe Talman
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 108
20-05-2017 22:36 #169126
door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic voortrein rubbers en schokbrekers.
Bedankt voor de reacties, Ik ga even op de nieuwe veren wachten en dan het gelijker tijd doen dan komt het vast goed, ik heb al wel even gevoeld aan alle bouten en moeren maar het zit allemaal goed vast, iemand een tip om de moeren lost te krijgen?
je kan daar nauwelijks een slag maken bij sommige moeren..
Bedankt!
je kan daar nauwelijks een slag maken bij sommige moeren..
Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 431
23-05-2017 12:43 #169169
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic voortrein rubbers en schokbrekers.
Hoi Foppe,
Ik heb bij alle bouten Deblock-oil van Innotec gebruikt.
Eigenlijk zijn alle bouten en moeren daarmee vrij gekomen.
Een aantal dagen voordat je gaat demonteren beginnen met inspuiten en telkens even met de staalborstel de vervuiling op de draad verwijderen.
succes
Ik heb bij alle bouten Deblock-oil van Innotec gebruikt.
Eigenlijk zijn alle bouten en moeren daarmee vrij gekomen.
Een aantal dagen voordat je gaat demonteren beginnen met inspuiten en telkens even met de staalborstel de vervuiling op de draad verwijderen.
succes
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 797
23-05-2017 21:51 #169181
door Willy De Baere
als er nog een deel draad (verroest of geschonden) uitsteekt, dan kan die
draad terug zuiver gemaakt worden dmv. een "opzuivermoer". Naar dit woord
zoeken met Google toont direct hoe dit er uit ziet. Er zijn versies verkrijgbaar
zowel voor metrisch als voor UNC en UNF. Bestaat ook bij Midlock.
Ik kocht zo'n Midlock sets enkele jaren terug op de jaarlijkse Volvo beurs.
Erg handig en leuk om mee te werken. Het is dan voldoende om een moer
in beweging te krijgen om die er daarna helemaal vlot verder af te draaien.
Succes gegarandeerd, uiteraard nog beter met wat kruipolie.
Beantwoord door Willy De Baere in topic voortrein rubbers en schokbrekers.
Foppe Talman schreef : ...iemand een tip om de moeren lost te krijgen?
als er nog een deel draad (verroest of geschonden) uitsteekt, dan kan die
draad terug zuiver gemaakt worden dmv. een "opzuivermoer". Naar dit woord
zoeken met Google toont direct hoe dit er uit ziet. Er zijn versies verkrijgbaar
zowel voor metrisch als voor UNC en UNF. Bestaat ook bij Midlock.
Ik kocht zo'n Midlock sets enkele jaren terug op de jaarlijkse Volvo beurs.
Erg handig en leuk om mee te werken. Het is dan voldoende om een moer
in beweging te krijgen om die er daarna helemaal vlot verder af te draaien.
Succes gegarandeerd, uiteraard nog beter met wat kruipolie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Foppe Talman
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 108
25-05-2017 23:17 #169247
door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic voortrein rubbers en schokbrekers.
bedankt allemaal, het is goed gelukt, stuurt weer een beetje makkelijker nu!
Ik ga nu verder met de achteras, de silent blokken heb ik net vervangen maar er bonkt nog steeds wat daar achter.
Beter een nieuw onderwerp starten misschien, mocht ik er niet uit komen, de boel zit daar ook weer ongelofelijk vast.
Ik ga nu verder met de achteras, de silent blokken heb ik net vervangen maar er bonkt nog steeds wat daar achter.
Beter een nieuw onderwerp starten misschien, mocht ik er niet uit komen, de boel zit daar ook weer ongelofelijk vast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.