aankoop 544

  • luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-12-2010 22:46 #98616 door luuk verburgh (GAST)
aankoop 544 is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
Ik kan een Volvo 544 kopen uit 1961 en die regelmatig (maar niet dagelijks) gebruiken. er zit een B18 motor in (niet origineel? moet dat geen B16 zijn?). Is dit een geschikte auto voor ritjes over de snelweg af en toe en veel in de stad? zijn daar nog makkelijk onderdelen voor te krijgen? TX voor alle info!

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2010 10:08 #98620 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic aankoop 544
Volgens mijn gegevens:

De 544 (Type 11244C-D vanaf Aug 1961: vanaf chassinummer 330100) werd geleverd met de B18.
Daarvoor was het de B16 en volgens mij met 6 Volts installatie.

Er zijn via de onderdelenshop van deze club, maar ook via de vele leveranciers van Volvo onderdelen nog wel onderdelen te krijgen, maar niet alles!

Ook is belangrijk om uit te zoeken wat er in de loop der jaren is veranderd aan de auto....

Of de auto geschikt is voor het gebruik dat je ervan wilt maken hangt volgens mij vooral van jezelf af! Wat voor eisen stel je etc. Een klassieke auto heeft veel meer (en veel vaker!) onderhoud nodig dan de moderne auto's en enige kennis van techniek is aan te raden.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-12-2010 10:10 #98621 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic aankoop 544
Nu ben ik geen expert op het gebied van de 544. Maar voor dagelijks gebruik zijn dit niet de meest praktische auto's. De olie moet zeer regelmatig vervangen worden. Dat zal er met (korte?) stadsritten niet beter op worden. Met veel korte ritten in de stad zul je wellicht ook een keer met een lege accu komen staan (als de dynamo nog origineel en van het gelijkstroomtype is). Volgens mij zijn er ook maar weinig mensen die de 544 als dagelijkse auto gebruiken. Wat dat betreft is de amazon al een stuk beter te doen.

Groet, Koen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2010 10:25 #98623 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic aankoop 544
De service intervallen van de B18 en B20 in de 544 en de amazon zijn gelijk hoor, en de prestaties van de 544 vallen in verhouding ook niet tegen. Het rijdt wél wat ouder dan een nieuwere auto, en moet doorgesmeerd, maar dat geldt ook voor mijn amazon combi uit 1967 ten opzichte van mijn 1972 144, en die rijdt weer (een stuk...) ouder dan mijn 940 uit 1996!! Als gezegd, het ligt eraan wat je zoekt en wat je zelf leuk vind! (Ontwasemen van een voorruit duurt bij de 544 en amazon bijvoorbeeld véél langer dan bij de 144... de Volvo's tot 1969 hebben een enkel remsysteem...en zo kun je nog wel even doorgaan) Ikzelf vind het heel leuk om met de amazon te rijden, maar als ik even naar Frankrijk moet neem ik hem tóch niet mee.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • K.W. Stoel
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-12-2010 10:34 #98625 door K.W. Stoel
Beantwoord door K.W. Stoel in topic aankoop 544
Ik rij nu vanaf 2006 dagelijks met een klassieke volvo. Tot maart 2010 in een Volvo 164 en vanf die tijd in een PV 544 uit 1962.
Inmiddels bijna 4500 km zonder problemen kunnen rijden ook de afgelopen winterse weken. Starten geen probleem en rijden ook niet. Natuurlijk wel rekening houden met voldoende remweg e.d. want ja , je hebt geen stuur-en rembekrachtiging.
Ook heb ik het idee dat de kou leidt tot soms wat meer mechanische bijgeluiden, die verdwenen zijn als je boven het vriespunt komt.
Wel heb ik alles goed in het vet staan zowel in- als uitwendig.
Kortom mijn ervaring van dagelijks gebruik klassieke volvo is positief.
Grt
Klaas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2010 12:23 #98630 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic aankoop 544
Dank allen. Ik ben natuurlijk wel klassiekers gewend. dit is voor mij nu het echte werk. Ik heb altijd kevers en amazones gehad met soms een 144 tussendoor. Maar ik wilde sinds mijn jeugd (en die ligt al een tijdje achter mij..) een nog echtere klassieker. Amazon komt daar aardig in de buurt, maar dit is toch wel het summum als model. Persoonlijk dacht ik dat het verschil met de amazon niet al te groot is. (ik heb ervaringen met bouwjaren 65, 67 en 68). De prijs is dusdanig dat ik de gok wil nemen. Dank voor alle reaties :) PS ik heb veel ervaring met kevers maar dat is pas echt klassiek rijden met remmen, wegligging, comfort, herrie en beslagen ramen. (maar toch wel een super leuke auto ook maar kan qua techniek niet tegen volvo op)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2010 12:36 #98632 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic aankoop 544
Nou, dan is die 544 zonder twijfel precies op z'n plek: bij een liefhebber!

Kom je met een verslagje en foto's?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2010 18:46 #98650 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic aankoop 544
Mocht de koop door gaan, dan komt er zeker een verslagje. Eerst goed kijken of ik geen kat(tenrug) in de zak koop natuurlijk

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2010 10:09 #98661 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic aankoop 544

" verburgh (GAST)" schreef:
Persoonlijk dacht ik dat het verschil met de amazon niet al te groot is. (ik heb ervaringen met bouwjaren 65, 67 en 68).

Met name de ophanging is fundamenteel anders. De bladveren met bijbehorende worm-bussen en de fusees zijn meer slijt gevoelig dan de Amazon. Intensief onderhoud en alles goed in het vet houden zoals Klaas schrijft is echt wel een noodzaak.
Daarnaast is trommelremmen rondom lastiger af te stellen dan schijven voor. Bij intensief gebruik is ombouw naar schijven dan ook zeker een aanrader. Of heeft een 61-er katterug dat al?
Dus ja, het kan, maar het is net welke eisen je zelf stelt en hoeveel tijd je hebt voor het goed bijhouden van het onderhoud.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2010 12:15 #98667 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic aankoop 544
ik dacht dat alleen een Duet of P210 bladveren had, ik weet niet of er een PV544 versie met bladveren bestaan heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD