× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Verbetering onderstel

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2023 15:29 #1042559 door V300 register
Verbetering onderstel is gemaakt door V300 register
Alvast ben ik mij aan het oriënteren om het onderstel aan te pakken.
Zo wil ik o.a. een donor achteras uit elkaar trekken en weer mooi opfrissen en in de anti-roest zetten, nieuwe remmerij erop etc.
Wat kan ik doen om het onderstel te upgraden?

Voorlopig kom ik tot dit lijstje om uit te voeren: (alle suggesties, op- en aanmerkingen zijn welkom!)

-nieuwe remmerij dus; zoals wielremcilinders, schoenen, en bevestigingsmateriaal, cunifer remleiding op de achterbalk, rvs-mantels om de flexibele remleidingen.
-Pu-rubbers rondom. Waar zijn deze nog te krijgen? Born Built Beauties kan ze zoals het nu lijkt niet meer leveren.
-Ik las iets over een aangepast stabilisatorstangetje wat de wegligging ten goede zou komen. Dat lijkt me ook wel wat. Enig idee waar ik die nog zou kunnen krijgen?
-verlagingsblokken op de achteras. Ik heb een setje liggen wat nog geplaatst moet worden. Deze zijn 40mm.
-nieuwe Monroe schokdempers

Wat zou ik nog meer kunnen verbeteren aan het onderstel?
Als het goed is is een 1.7 achteras uitwisselbaar met een 1.4 achteras, of zijn er toch nog verschillen?
De achterbalk is een buis die links en rechts geopend is. Die wil ik van binnen ook in de antiroest zetten. Is het verstandig om de openingen links en rechts daarna dicht te maken, zodat er geen vuil meer in kan? Bijvoorbeeld met rubberen doppen of dichtlassen etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2023 21:27 #1042562 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbetering onderstel
Ik heb 2 jaar terug het onderstel van mijn 360 volledig aangepakt zoals jij beschrijft. Ik heb toen ook enkele rubbers vervangen voor PU welke ik toen bij ClassicSwede uit Engeland heb besteld. Ik waarschuw wel voor deze verkoper, de levering en levertijden liepen erg moeizaam en later heb ik op verschillende fora gelezen dat deze persoon zeer slechte (lees: onveilige) LPG installaties heeft ingebouwd bij diversen personen wat heeft geleid tot rechtzaken en drama. Na veel heen-en-weer gemail heb ik uiteindelijk wel het spul binnen gekregen. Volgensmij is dit 't enige adres voor PU spul voor de 300, of je moet 't zelf gaan gieten natuurlijk.

Ik heb de 360 rondom 25mm verlaagd middels blokjes op de achteras en andere veren op de vooras. Op de stabilisatorstangrubbers na is 't meeste vervangen voor PU. De Volvo rijd nu erg strak en het is een verbetering t.o.v. het 40-jaar oude onderstel wat er eerst onder zat. Doch is dat rubber spul zo slecht nog niet en wel iets comfortabeler dan PU. Als je nieuwe rubbers kunt aankomen zal dat al een hele verbetering zijn en is PU niet perse nodig denk ik.

Qua remmerij heb ik achter slechts de trommels, cilinders en schoenen vervangen incl. de bijbehorende veertjes e.d. 'T verschil is niet echt merkbaar maar het spul was wel al oud en mocht dus wel eens vervangen worden. Tip als je nieuwe remtrommels monteert: behandel ze eerst met Motip hittebestendige lak, uiteraard alleen aan de buitenkant. Dan gaan ze 'n stuk minder snel roesten. Ik heb geen ervaring met de aanpassingen aan de achteras, maar behandelen tegen roest zal geen kwaad kunnen. Permanent dichtmaken is niet zo'n fraaie optie, plastic/rubberen kappen zijn dan 'n stuk netter en niet permanent.

Qua schokdempers zou ik kijken voor andere dan Monroe als 't kan. De oude die ik d'r onder had waren ook Monroe's. Nog niet zo oud maar toch erg matig. Ik heb nu zelf rondom Kayaba's en dat is, naar mijn weten, nagenoeg OEM en 't rijd heerlijk. Een verlaging van 40mm is ook vrij fors denk ik, daar zijn de dempers niet helemaal op gemaakt dus je krijgt dan nogal 'n stuiterballetje en levert heel wat comfort in. Maargoed, 't ligt er aan waar je op uit bent natuurlijk. Het is niet extreem laag.

Wat betreft de stabilisatorstang: voor zover ik weet zijn de 1.4 en 1.7 uitgerust met een 19 of 20mm dikke versie. Mijn 360 heeft de "upgrade" 23mm welke, voor zover ik weet, af-fabriek dus op de 360 modellen is geleverd. Ik weet vrij zeker dat deze onderling wisselbaar zijn gezien de koets en montagepunten gelijk zijn maar ik kan 't mis hebben. Je zou dus kunnen proberen om zo'n eentje van 'n 360 op jouw 1.7 te monteren, dat zal al 'n redelijk verschil geven.

Nog 1 laatste punt op 't gebied van de PU rubbers: als je deze monteert, breng dan PTFE (Teflon) tape aan op de metalen bussen die in/om de rubbers gaan en pap dit flink in met goede siliconenvet. Het vet zorgt ervoor dat de rubbers niet gaan piepen en de tape houdt dit vet erg goed vast. Ik heb deze tip via-via gevonden en ook na 2 jaar maakt geen 1 PU rubber onder mijn 360 geluid.


Mocht je meer vragen hebben, brandt los. Ik ben niet heel vaak meer op 't forum maar aangezien ik ditzelfde klusje 2 jaar geleden nog heb gedaan help ik graag mee waar je vragen hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2023 15:19 #1042579 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbetering onderstel
@Marty; Nog bedankt voor het uitgebreide antwoord! Hoe oud waren die Monroe's van jou? En wat mankeerde er aan?
​Jammer van die ClassicSwede. Engeland ligt ook niet om de hoek om ze even op te halen. Mocht iemand hier nog PU-rubbers op de plank hebben liggen, dan hou ik me aanbevolen.

De ankerplaten wil ik ook van de achteras af halen om in de anti-roest te zetten, maar dan moeten de naven er eerst af. Moet dit per sé met speciaal gereedschap, of zijn er nog andere manieren?
Zou je de buitenkant van de remtrommels ook in de RX5/RX10 anti-roest kunnen zetten, of worden die trommels echt veels te heet?
Nog iemand die kan bevestigen dat de 1.7 achteras uitwisselbaar is met een 1.4 achteras​? Ben dan ook benieuwd naar eventuele verschillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2023 23:40 #1042584 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbetering onderstel
Geen probleem! De Monroe's die d'r bij mij onder lagen waren nog niet zo heel oud, ik denk max 10 jaar. Maargoed als je ze al hebt liggen zou ik ze d'r gewoon onder schroeven. Vooral aan de achteras zijn de schokdempers zo verwisseld als dit in de toekomst weer nodig zou zijn. Qua ClassicSwede; ik zeg niet perse dat 't 'n oplichter is, ik heb mijn pakket uiteindelijk netjes ontvangen en de PU rubbers zijn OK kwaliteit. Je kan 't altijd in ieder geval proberen. Ik zag op z'n site dat 'ie ze nogsteeds aanbiedt en ze zijn niet erg duur, maar wees voorbereid dat 't kan duren voordat 't pakket hier in NL is.

Ik heb zelf de achteras niet veel verder uit elkaar gehaald dan nodig was voor verlaging en schokdemper wissel. Ik durf niet te zeggen hoe de naven er af gaan, dat zal ook wel weer verschillen tussen oud- en nieuw type achteras. Ik ga dit zelf binnenkort ondervinden aangezien 1 van mijn wiellagers achter slecht is en ik heb nog 't oude type achteras.

Ik denk dat je de buitenkant van de remtrommels ook prima met ander spul kunt verwerken. Zo heet worden die trommels niet, ik denk dat als je ze stevig gebruikt (over de Nordschleife bijvoorbeeld, in een hete zomer) de trommels zo'n 100-150 graden Celsius worden, maximaal. Of je remsysteem moet niet in orde zijn, dan kan 't meer worden natuurlijk. Maargoed tegen die tijd dat je trommels aan de achterkant de hitte niet meer kwijt kunnen raak je je voorremmen waarschijnlijk ook al kwijt aan oververhitting, ondanks dat dit schijfremmen zijn. Zelf een keer meegemaakt met de 360, dan gaat je adreline wel wat omhoog :)

Welk spul je ook gebruikt, ik zou 't houden bij 'n relatief dun laagje en in ieder geval iets wat goed uithard. Je wilt dat zoveel mogelijk hitte die ontstaat goed naar buiten kan. Anders doen je achterremmen 't na 'n tijdje remmen niet meer en da's toch minder prettig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2023 15:22 #1042597 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Verbetering onderstel
Oei, dit topic haalt even een litteken bij me open. Ik heb ooit eens een schitterende sedan gehad met een door een zeer kundig persoon enigszins op maat gemaakt Koni onderstel. Wat mis ik die auto!

forum.v3c.nl/forum/foto-s-info-en-projec...oen/page5#post209703

Link werkt niet lijkt het. Zoek maar op De Witte 1988 360 GL Sedan van Jeroen, post 274

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2023 00:34 #1042604 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbetering onderstel
Link werkt bij mij ook niet, maar uiteraard wel even opgezocht. Mooi kleurig onderstel. Waren de veerpoten ook aangepast/ingekort?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2023 13:32 #1042607 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Verbetering onderstel
[USER="35"]Bodejodel[/USER] ;Ja dat was een heel mooie auto, en zeker na de aanpassingen heel begrijpelijk dat je die nog steeds mist.

Voor de geïnteresseerden die ook graag deze aanpassingen willen aanschouwen: Kaaaalik!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets