× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Remmen met de 343

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2013 21:26 #632521 door V300 register
Remmen met de 343 is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,

Zoals sommige misschien weten ben ik in het bezit van een 'superb' 343 uit '81. Nu zojuist zijn de achterremcylinders vervangen (lekten een klein beetje) en zijn er nieuwe remblokken voor op gekomen. Afgezien van dat de handrem een stuk beter blijft staan merk ik eigenlijk geen verschil met remmen.

Daarnaast is de auto uitgelijnd, dat is echt super, hij rijdt nu meer 'moderner', bij lange na niet zo strak als mijn daily Honda Civic, maar wel een heel stuk beter als eerst.

Voor wat betreft het remmen, ik begreep dat je de nieuwe blokken eerst een aantal km moet inremmen, zou ie daarna harder gaan remmen? Hij remt nog steeds een beetje 'sponzig' , pas bij die trappen vertraagt ie echt sterker, maar dat deed ie eerst ook al. Je hebt zeg maar pas wat dieper flinke tegendruk van het pedaal zeg maar. Het zijn standaard blokken die er op zijn gekomen. Ik vraag me af hoe jullie 340's/343's eigenlijk remmen, een vergelijkbaar verhaal? (voor wat betreft de orginele remmerij dan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2013 21:28 #924394 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen met de 343
Oh, ik zie net dat mijn bericht in de verkeerde rubriek staat, wie wil 't even verplaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2013 21:31 #924396 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Remmen met de 343
De remkracht zit voor een zeer groot deel voor, dus het kan goed kloppen dat je met normaal remmen er niks van merkt. Wel netjes ontlucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2013 21:34 #924397 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen met de 343
Ja dat is gedaan. Bij flink doortrappen heb je overigens wel een goed remmende auto, alleen in het 'geleidelijk vertragen' is niet zo veel verschil te merken met de vorige remmen.

Ik heb helaas geen V300 vergelijkingsmateriaal, ik denk zelf dat het ook wel veel met de remmerij van 30 jaar geleden te maken heeft, je kan het niet vergelijken met een moderne auto lijkt me, maar ben wel benieuwd hoe het zit bij anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2013 21:37 #924398 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Remmen met de 343
Welke remblokken zijn er op gezet?

De 343/345 heeft andere rembekrachtiging dan de latere modellen. Goede, originele delen die goed op elkaar zijn ingesleten geven goede remmen. Maar niet zo goed als een nieuwe auto.

Zodra ik uit m'n 345 stap en in een nieuwe auto stap, is de eerste keer remmen altijd weer wennen. Ik heb mijn broer eens flink laten schrikken toen ik in z'n S60 reed... ik bediende de rem net zoals in m'n 345 en dat gaf een flinke klap :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2013 21:43 #924400 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen met de 343
Remblokken kan ik niet zo zeggen, zal het even navragen. Het is door een bekende van mij gedaan, een beun zeg maar. Maar hij kan het wel goed hoor.

Ik denk dat jij gelijk hebt Joost, even inremmen, dan remt het wel goed, maar je moet flink trappen voor een goede vertraging. Dat 'geleidelijk vertragen' bedoel ik een nieuwe auto mee idd.

Kan je beschrijven hoe jouw 345 ongeveer remt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2013 22:04 #924402 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Remmen met de 343
Daar zitten net nieuwe remschijven en -blokken op, maar ik ben niet tevreden met de blokken. Die zijn van Delphi en ik vind ze niet zo fijn remmen. Ik heb ze liever van een beter merk.

Voorheen zaten er verglaasde remblokken op. Dat remde op zich goed maar je moest wel flink stampen :)

Mijn 343 echter remde perfect! Alles origineel Volvo, goed op elkaar ingesleten. Die had minder pedaalkracht nodig om flink te vertragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2013 23:42 #924409 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen met de 343
Mijn ervaring is ook dat nieuwe auto's over het algemeen veel harder remmen bij een gelijke kracht op het pedaal, en bij een 343 moet je inderdaad ?cht doortrappen.
Als je veel remkracht nodig hebt en hard op de rem drukt, zal het zaakje wel meteen blokkeren. Niks mis mee dus ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-02-2013 07:58 #924411 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen met de 343
Ja ik denk dat ie vrij normaal remt, idd echt doortrappen voor een flinke vertraging, anders niet. Een modernere auto heeft idd een gelijke kracht op het pedaal, terwijl de 343 in mijn beleving in het eerste stuk altijd sponzig voelt, altijd weer even wennen als ik er mee ga rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2013 08:42 #924415 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Remmen met de 343
maar als je hem snel, volledig intrapt zoals bij een noodsituatie dan heb je niks te vrezen. Volledig laten blokkeren is geen probleem hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets