× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Instuurproblemen....

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2009 22:33 #629534 door V300 register
Instuurproblemen.... is gemaakt door V300 register
Wij zijn de weg kwijt!
Na een megaproductieve vrijdag (uitlaat vervangen, verse olie + oliefilter, achterdempers vervangen en nog wat kleine dingetjes rondom de auto), hebben we gisteren de voordempers vervangen. De nog aanwezige dempers hadden intussen de staat van een lekkende fietspomp, dus nadat ik begin dit jaar een paar nieuwe Uniparts van Jos had gekocht, deze nu eindelijk gemomteerd. Met de verlagingsveren (Intrax) was het de laatste tijd al geen pretje om met de auto te rijden, hij klapte met de lekkende dempers continue in de bumpstops en het wegggdrag was ronduit onvoorspelbaar. Dit wordt nog eens versterkt doordat ik op dit moment noodgedwongen rondrij met een 100% gesperd diff, dat onder de dit voorjaar gesloopte ex-race 360 vandaan kwam. Hierdoor is/was de auto eerst mega-onderstuurd, maar na het verkrijgen van grip op de voorwielen (gas liften), redelijk makkelijk de bocht om te zetten. Na montage van de Unipart dempers (met wat geweld om de patronen in de veerpoot te krijgen) een proefritje gemaakt. Dikke teleurstelling, veer- en dempingskarakter van de auto is nauwelijks beter! Dus besloten om toch de oiginele voorveren er maar weer onder te sleutelen (oefening baart kunst, de- en montage van beide veren in iets meer dan een uurtje....). Auto veert nu wel goed, demping is ook voelbaar effectiever, deze dempers zijn dus echt alleen geschikt voor de standaard veren. De oude demperpatronen hebben we uiteraard bewaard, voor experimenten met dikkere (ATF) olie in de toekomst.
Nu hebben we echter te maken met een nieuw fenomeen, insturen naar rechts, dus veel gewicht c.q. druk op linksvoor gaat probleemloos. Insturen naar links gaat ook prima, echter komen er schrapende, wringende geluiden rechtsvoor vandaan. Het klinkt alsof er een band wringt / wielstand t.o.v. het wegdek niet klopt. Hoe kan dit? Is er wellicht een probleem met de uitlijning? Hier is niets aan veranderd voor / tijdens / na verlaging c.q. "verhoging" van de voorzijde. Fusee / stuurkogel? De auto spoort prima, trekt niet naar ??n kant bij remmen of accelereren etc. Ook montage van een andere set wielen / banden aan de voorkant gaf geen beter resultaat. Waar moet ik beginnen?
Ik realiseer me dat een auto met een 100% gesperde achteras in de basis (deellast / uitrollend) sterker onderstuur heeft, maar waarom dan alleen vreemde geluiden bij het insturen naar links?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2009 22:42 #800562 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Instuurproblemen....
als de veerpoten compleet los geweest zijn dan zou het kunnen dat de uitlijning verkeerd is; merk je al direct in de stand van het stuur bij het rijden

naar links rijden; rechts geluid herken in wel ergens van zelf al een keer gehad toen er een wiellager uit lag. wat zou kunnen is dat het schijfremspatscherm (of hoe dat ding ook heet:+) verbogen is en tegen de stabilisatorstang aankomt waarop hij aan gaat lopen, maar dat lijkt me stug.

ik denk dat je het beste kunt beginnen door te kijken of er ergens speling zit op de stuurinrichting; wiellagers/fuseekogels/stuurkogels controleren dus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2009 22:50 #800563 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Stand van het stuur = ongewijzigd (dat had ikzelf ook al gechecked, maar toch dank voor de tip). Het is zeker geen stofkap; je voelt bij een bocht naar links (bijv. op een rotonde) de auto over zijn rechtervoor wiel "schrapen", ook in het stuur. Ik kan zo 1,2,3 geen speling in de stuurinrichting ontdekken, dit is iets wat we ook redelijk grondig nagekeken hebben, alle dit weekend uitgevoerde werkzaamheden waren ter voorbereiding van de komende APK-keuring. Wiellagers zijn m.i. goed; bij opgekrikte voorzijde zit er 0,0 speling op het wiel over de breedte-as.... Ik denk aan een kapotte fuseekogel en / of een niet correcte camberstand rechtsvoor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2009 22:52 #800564 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Instuurproblemen....
fuseekogel is goed mogelijk, camberstand denk ik niet topmount is willekeurig te monteren en aan de bev van de veerpoot valt ook weinig te veranderen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2009 01:14 #800570 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Shit, niet zo leuk om te lezen dat de dempers niet bevallen! PM me daar over indien nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2009 15:18 #800602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Jos,
Top dat je er op reageert! Begrijp me goed, de dempers zijn beter dan de standaard oliegevulde patronen in de veerpoten, echter i.c.m. de Intrax verlagingsveren werken ze gewoon niet / slechter dan de standaard dempers. Dit kan uiteraard te maken hebben met de dempingskarakteristiek / progressiviteit van de door jou geleverde dempers. I.c.m. de originele / strandaardveren werken de door jou geleverde dempers wel prima!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2009 16:33 #800607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Maar dat was niet de afspraak toen ik ze verkocht aan jou ik dacht namelijk dat het anders was. Vandaar mijn reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2009 23:08 #800649 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Wat bedoel je Jos?
Anders even via PB?

Jos360;121303 schreef : Maar dat was niet de afspraak toen ik ze verkocht aan jou ik dacht namelijk dat het anders was. Vandaar mijn reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2009 08:40 #801705 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Als het probleem in de fusee zit dan moet je dat ook makkelijk kunnen zien als je de auto voor opgebokt hebt.Dat gaat hier meestal in een moeite door.Wiellager speling controleren en de fusee.Je bent dan toch bezig he!

Is zo 1 van die stomme gewoontes die ik me aangeleerd heb.(en die sommige mensen wel eens helemaal gek kunnen maken,maar daar zit ik niet zo mee)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2009 22:44 #801771 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Instuurproblemen....
Dank allemaal. Ik ga er mee aan de slag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets