× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2009 12:44 #793607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
de latere modellen hebben voor zover ik weet allemaal het 3,64:1 diff
mijn 360 doet bij 120km precies 3000tpm volgens de toerenteller

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2009 14:00 #793619 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
Mijn 360 GL injection uit 1987 maakt echt veel meer toeren bij 120 km/u, zo'n 3 a 3400.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2009 16:44 #793639 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
das wel veel ja,je hebt trouwens ook een 5 :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2009 18:40 #793653 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
Op dit moment is het voor mij niet geheel duidelijk of het 340 diff nou wel of niet past op de 360 versnellingsbak. Iemand die voor duidelijkheid kan zorgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2009 18:48 #793655 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
beiden zijn een m47 bak en enkel het frontplaatje is tussen beide anders omdat de 340 bak hier montagepunten voor de voorste versnellingsbak heeft, en de 360 bak hier montagepunten voor de torquetube heeft.

oftewel, een 340 5bak diff moet probleemloos passen.
wat voor overbrengingsverhouding heeft het diff van een 340 5bak dan eigenlijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2009 19:07 #793660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
3.82 of iets in die buurt. Moet tov het 3.6x:1 diff van late 360's en het zwaardere diff dat mogelijk in mijn 360 zit toch een verbetering zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2009 20:04 #794019 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen

antiekeradio;116351 schreef : Ik zou het heel fijn vinden als iemand een keer tijd wil steken in het samenvatten en destilleren van alle beschikbare informatie over de versnellingsbakken en differenti?len van de handgeschakelde 3-series.

Het overzicht zou moeten aangeven:

- identificatienummers en vindplaats van de bakken/differentieels
- overbrengingsverhouding van de versnellingen
- overbrengingsverhouding van het differentieel
- geleverd op welke modellen/jaren

Ik weet dat er zowieso 3 verschillende eindoverbrengingen geweest zijn voor de 2-liters. In de laatste jaren zijn ze overgegaan op een 'one size fits all' differentieel.
Op dit forum is reeds veel info te vinden, en in de documentatie die online staat op het ledenmenu zou je praktisch gezien al de rest moeten kunnen vinden.


Het eindresultaat van deze zoektocht krijgt bij deze een ereplaats in ??n van de volgende edities "technotip" in de Volvoice.

Alvast een aanzetje:

- overbrengingsverhouding van de versnellingen M47R (?n M45R t/m V4):

Achteruit:. 3.68
  1. 3.71:1
  2. 2.16:1
  3. 1.37:1
  4. 1.00:1
  5. 0.38:1
- overbrengingsverhouding van het differentieel:
  • B14 M45R: 3.64:1
  • B14 M47R: 3.82:1
  • B172K: 3.64:1
  • B200K: 3.27:1
  • B200E GLT: 3.64:1
  • B200E GLE: 3.45:1
Vanaf 1987 alle B200's 3.64:1
  • D16: 3.82:1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2009 22:35 #794028 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
Heb het even snel opgezocht (zie bijlage).

Zoals je ziet heb je voor de M45R (4-bak) een 3.91 : 1.
Voor een M47R is de lichtste de 3.82 : 1.

Als je die dus over kan zetten dan scheelt dat al heel veel als je nu nog de originele erin heb zitten (de 3.64 : 1).

Ook had ik mijn Haynes werkplaatshandboek nog een plaatje gevonden hoe je snel een diff kan herkennen. Gaat hier wel alleen over de B14 en B19. Maar misschien ook wel erg handig.

@ Jeroen: de 5e versnelling heeft volgens mij een overbrenging van 0.83 : 1 ipv 0.38 : 1 (schoonheidsfoutje :yesyes:)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2009 22:37 #794029 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
op je 2e bijlage; nr's 1 tot 4 zijn wel onbruikbaar achter een M47R bak..

wel vet die overzichtjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-08-2009 23:06 #794031 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere eindoverbrenging en zwaardere/lichtere versnellingen
Inderdaad. De differenti?len met lange hals passen alleen op een 4-bak. Onder die 345GLS van Joost kwam ook zo'n differentieel vandaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets