Vering zelf vervangen
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
eerste post op het forum, ik zwerf hier al een tijdje rond en lees veel maar nu heb ik jullie hulp nodig
Ik ben namelijk eergsiteren door mijn links voorste vering gezakt. Nu heb ik een V340 en dat is (jammer genoeg) mijn enige auto die ik dus ook nodig heb voor dagelijks vervoer.
ik ben niet extreem kapitaalkrachtig en zou graag zelf nu mijn auto herstellen, ik heb hierin geen voorkennis, dus alles wat ik doe is zonder theorethische achtergrond.
Dit is wat ik jullie al kan vertellen wat er aan de hand is:
Ik kom thuis na een korte rit, ruik een verdachte rubbergeur en controleer de banden of ze nergens raken. Jawel, links voor lijkt de vering anders te zitten dan op de andere wielen.
ik besluit de wagen omhoog te krikken en het wiel te verwijderen om te kijken wat er juist aan de hand is.
De veer van de vering is gebroken aan de onderkant en het steunpunt waarop de veer aan de schokdemper vastgemaakt is is doorgeroest en scheef (snappen jullie me nog)
Wat moet ik nu ondernemen?
Ik denk zelf de twee voorste veren en schokdempers veranderen, maar weet niet hoe ik dit moet doen.
kunnen jullie me raad geven of me door dit proces helpen?
Hoe verwijder ik de veer en de schokdemper, welk type schokdempers en veren moet ik zoeken, en hoe istaleer ik de nieuwe onderdelen...
ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
vriendelijke groeten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
je kunt de complete voorpoot vervangen,
dat is veruit het makkelijkst.
je moet daarna de auto wel even opnieuw laten uitlijnen.
een vervangende voorpoot kun je van de sloop halen. alle 3-series is OK, als het geen 360GLT is, past het.
de bovenste schotel kun je niet verwijderen zonder eerst de veer op te spannen. let op dat je vervangende veerpoot niet ook een rotte onderste schotel heeft.
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Voor de rest is hij volledig los en kan ik hem er bijna uithalen.
Hoe krijg ik de stuurinrichting los?
Moet ook de remschijf en dergelijke van de voorpoot af?
Moet ik daarbij opletten met de remleiding of kan die gewoon even los?
Hoe moet de kabel van de kilometerteller los?
Die zit namelijk (er van uitgaande dat dat de kabel van de kilometerteller is) aan de linkerkant vast aan mijn voorpoot.
Alvast enorm bedankt voor de info, ik vind het best spannend om zo zelf aan de auto te werken!
grtz
*edit* moet ik ook alle twee de voorpoten vervangen nu of is alleen de kant die stuk is genoeg?
Wouter
(Bericht gewijzigd door Mimoza op 28 oktober 2005)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als het goed is werkt deze methode, ik heb hem zelf geleerd op de sloop en hij werkt altijd.
De nieuwe moer waar ik het over had heb je nodig omdat de moer waar je op mept geplet raakt en gaat klemmen waardoor je m niet meer vastkrijgt (eigen ervaring).
De tellerkabel moet los om de veerpoot te verwijderen, dit kun je doen door het stofkapje over het wiellager eraf te halen en het clipje dat in het midden zit los te halen, deze gaat namelijk om de tellerkabel heen. daarna kun je m er vanachter uittrekken.
De remschijf kun je gewoon laten zitten trouwens..je hoeft alleen even de remklauw eraf te halen.
Ik heb trouwens nog een bijna complete linker v340 veerpoot liggen die je zo mag meenemen als je interesse hebt. Ook volvo 360 veren (zijn stijver) heb ik eventueel nog te koop.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Maar ik ben van belgie en even langskomen lijkt me wat moeilijk (heb momenteel geen auto meer aangezien mijn dagelijkse auto in panne staat)
Ik ga de stuurkogel maar eens los proberen te krijgen, das nog het enige wat er los moet.
Ik ben ook net langs de lokale sloop geweest. een linkse veerpoot voor een 340 mag ik morgen gaan afhalen voor 40 euro.
Ik vond de prijs best meevallen! Ik ben dan ook wel niet thuis in de gangbare prijzen van reserve onderdelen...
Ik hou jullie op de hoogte hoe het vooruit gaat!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
als je de remslang losmaakt moet je daarna het remsysteem ontluchten. dat is niet iets waar je met 0 sleutelervaring mee moet beginnen.
40 euro is idd gangbare prijs inclusief demontage.
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Succes gewenst met de operatie dan maar! Nog een tip terzijde: zorg dat je niet alleen hoeft te sleutelen, het op zijn plaats tillen van een veerpoot wil soms een beetje lastig gaan zonder hulp.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik heb erg veel hulp en ondersteuning aan dit forum gehad, hiervoor alvast bedankt!
Het enige wat me nu nog rest is de remklauw opnieuw er op monteren (wat me niet direct lukte, ik had de indruk dat de rem wat ingedrukt was en ik hem niet over de schijf en blokjes kreeg...) en de kabel van de kilometerteller terug aansluiten.
Morgen na het werk maak ik er werk van, ik hoop hem deze week weer helemaal terug in orde en uitgelijnd te krijgen.
Ik zal zo snel mogelijk voor wat fotos zorgen!
grtz en nogmaals bedankt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Iets in die aard was ik van plan, maar wist nog niet heel zeker hoe ik het ging verwezelijken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.