× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Vering zelf vervangen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2005 10:56 #625450 door V300 register
Vering zelf vervangen is gemaakt door V300 register
Hallo iedereen

eerste post op het forum, ik zwerf hier al een tijdje rond en lees veel maar nu heb ik jullie hulp nodig

Ik ben namelijk eergsiteren door mijn links voorste vering gezakt. Nu heb ik een V340 en dat is (jammer genoeg) mijn enige auto die ik dus ook nodig heb voor dagelijks vervoer.
ik ben niet extreem kapitaalkrachtig en zou graag zelf nu mijn auto herstellen, ik heb hierin geen voorkennis, dus alles wat ik doe is zonder theorethische achtergrond.

Dit is wat ik jullie al kan vertellen wat er aan de hand is:

Ik kom thuis na een korte rit, ruik een verdachte rubbergeur en controleer de banden of ze nergens raken. Jawel, links voor lijkt de vering anders te zitten dan op de andere wielen.
ik besluit de wagen omhoog te krikken en het wiel te verwijderen om te kijken wat er juist aan de hand is.
De veer van de vering is gebroken aan de onderkant en het steunpunt waarop de veer aan de schokdemper vastgemaakt is is doorgeroest en scheef (snappen jullie me nog)
Wat moet ik nu ondernemen?
Ik denk zelf de twee voorste veren en schokdempers veranderen, maar weet niet hoe ik dit moet doen.
kunnen jullie me raad geven of me door dit proces helpen?

Hoe verwijder ik de veer en de schokdemper, welk type schokdempers en veren moet ik zoeken, en hoe istaleer ik de nieuwe onderdelen...

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
vriendelijke groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2005 11:41 #656601 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
hoi,

je kunt de complete voorpoot vervangen,
dat is veruit het makkelijkst.

je moet daarna de auto wel even opnieuw laten uitlijnen.

een vervangende voorpoot kun je van de sloop halen. alle 3-series is OK, als het geen 360GLT is, past het.

de bovenste schotel kun je niet verwijderen zonder eerst de veer op te spannen. let op dat je vervangende veerpoot niet ook een rotte onderste schotel heeft.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2005 12:46 #656602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
Ik heb ondertussen bijna de gehele voorpoot losgekregen, nu rest alleen de stuurinrichting die ik niet loskrijg van de voorpoot.

Voor de rest is hij volledig los en kan ik hem er bijna uithalen.

Hoe krijg ik de stuurinrichting los?

Moet ook de remschijf en dergelijke van de voorpoot af?
Moet ik daarbij opletten met de remleiding of kan die gewoon even los?
Hoe moet de kabel van de kilometerteller los?
Die zit namelijk (er van uitgaande dat dat de kabel van de kilometerteller is) aan de linkerkant vast aan mijn voorpoot.

Alvast enorm bedankt voor de info, ik vind het best spannend om zo zelf aan de auto te werken!
grtz


*edit* moet ik ook alle twee de voorpoten vervangen nu of is alleen de kant die stuk is genoeg?


Wouter


(Bericht gewijzigd door Mimoza op 28 oktober 2005)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2005 15:10 #656603 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
De stuurkogel kun je losmaken met 2 hamers. Maak eerst de moer los, je zult er al achter zijn gekomen dat het een conische bevestiging is die niet zomaar loskomt. Zorg liefst dat je een nieuwe moer hebt om er later weer op te doen, of neem een extra wielmoer (die hebben volgens mij dezelfde draad), en draai deze zo dat je er op kunt beuken met een hamer zonder het tapeind van de stuurkogel te beschadigen. Neem nu 1 hamer en hou deze tegen de onderkant van het oog waardoor de stuurkogel vast zit. Ram met de andere op de bovenkant van de moer terwijl je de onderkant een beetje tegenhoudt met de andere hamer. Wees niet bang om een paar felle klappen te geven met die hamer want dit spul kan er best goed tegen.
Als het goed is werkt deze methode, ik heb hem zelf geleerd op de sloop en hij werkt altijd.
De nieuwe moer waar ik het over had heb je nodig omdat de moer waar je op mept geplet raakt en gaat klemmen waardoor je m niet meer vastkrijgt (eigen ervaring).

De tellerkabel moet los om de veerpoot te verwijderen, dit kun je doen door het stofkapje over het wiellager eraf te halen en het clipje dat in het midden zit los te halen, deze gaat namelijk om de tellerkabel heen. daarna kun je m er vanachter uittrekken.
De remschijf kun je gewoon laten zitten trouwens..je hoeft alleen even de remklauw eraf te halen.

Ik heb trouwens nog een bijna complete linker v340 veerpoot liggen die je zo mag meenemen als je interesse hebt. Ook volvo 360 veren (zijn stijver) heb ik eventueel nog te koop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2005 15:29 #656604 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
Hey Ivan, bedankt voor het aanbod,

Maar ik ben van belgie en even langskomen lijkt me wat moeilijk (heb momenteel geen auto meer aangezien mijn dagelijkse auto in panne staat)

Ik ga de stuurkogel maar eens los proberen te krijgen, das nog het enige wat er los moet.

Ik ben ook net langs de lokale sloop geweest. een linkse veerpoot voor een 340 mag ik morgen gaan afhalen voor 40 euro.
Ik vond de prijs best meevallen! Ik ben dan ook wel niet thuis in de gangbare prijzen van reserve onderdelen...

Ik hou jullie op de hoogte hoe het vooruit gaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2005 15:49 #656605 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
de remklauw moet je los maken van de voorpoot, en vast laten aan de auto (remslang) je kunt het beste een stukje ijzerdraad buigen zodat je daar de klauw in kunt hangen, zodat ie niet aan de remslang komt te hangen (ivm knikken/beschadigen)

als je de remslang losmaakt moet je daarna het remsysteem ontluchten. dat is niet iets waar je met 0 sleutelervaring mee moet beginnen.

40 euro is idd gangbare prijs inclusief demontage.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2005 18:10 #656606 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
Ik heb mijn v340 veerpoot voor minder gekocht, maar kwam erachter dat hij waardeloos was omdat de veer anders is... Jammer dat je niet in de gelegenheid bent om hem van me over te nemen want hij ligt eigenlijk wel in de weg in de kelder hier. Zal m maar eens op t verkoop forum zetten dan.

Succes gewenst met de operatie dan maar! Nog een tip terzijde: zorg dat je niet alleen hoeft te sleutelen, het op zijn plaats tillen van een veerpoot wil soms een beetje lastig gaan zonder hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2005 21:54 #656607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
Ik heb ondertussen al bijna alles terug gemonteerd op mijn eentje zonder technische kennis

Ik heb erg veel hulp en ondersteuning aan dit forum gehad, hiervoor alvast bedankt!
Het enige wat me nu nog rest is de remklauw opnieuw er op monteren (wat me niet direct lukte, ik had de indruk dat de rem wat ingedrukt was en ik hem niet over de schijf en blokjes kreeg...) en de kabel van de kilometerteller terug aansluiten.
Morgen na het werk maak ik er werk van, ik hoop hem deze week weer helemaal terug in orde en uitgelijnd te krijgen.

Ik zal zo snel mogelijk voor wat fotos zorgen!
grtz en nogmaals bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2005 22:41 #656608 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
In de remklauw met een waterpomptang even de cilinder terug duwen, dan valt de klauw zo over de blokken en schijf heen. Wel daarna even de remmen "oppompen", paar keer remmmen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2005 23:11 #656609 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vering zelf vervangen
Helemaal te gek voor de tip!

Iets in die aard was ik van plan, maar wist nog niet heel zeker hoe ik het ging verwezelijken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets