× Hier kun je een bericht plaatsen zonder te moeten registreren.

aantal vragen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 11:51 #629032 door V300 register
aantal vragen is gemaakt door V300 register
Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een volvo 340 dl variomatic 10/88
met 35.000 echte kilometers op de klok. Ik ga me binnenkort aanmelden bij de V3C omdat ik lange tijd plezier wil hebben van mijn oude/nieuwe aanwinst en mij de kennis ontbreekt en meer aan de weet wil komen.

Ik heb voor nu een aantal vragen:

1. Als ik de tank vol gooi met euro 95 begint na 230 kilometer het lampje van de benzinemeter al te branden, lijkt me te dorstig. Wat zou het probleem kunnen zijn?

2. De kilometerteller zwiept en bibbert en kan hierdoor niet zien hoe hard ik rij,
is dit eenvoudig te verhelpen?

3. Als ik harder dan 100 rij begint het stuur te trillen, moeten de banden uitgelijnd worden?

4. Bij het ronddraaien van het stuur hoor ik een schavend geluid, wat kan dat zijn?

5. Soms maakt de volvo bij het wegrijden schavend/bonkend geluid aan de achterzijde, net of er iets even vastloopt,wie weet wat dat zou kunnen zijn?


Ik hoop dat mijn toekomstige clubgenoten mij op weg kunnen helpen!!!!


BVD Paul Heersink
toekomstige nickname wordt VOLODOL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 12:03 #778786 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aantal vragen
Een aantal kan ik beantwoorden:
1. Een Volvo 340 vario heeft zover ik weet een aantal dingen die het brandstofverbruik negatief kunnen be?nvloeden:
-Carburateur moet nagekeken worden (pakkingen vernieuwen, schoonmaken)
-Variomatic schakelt niet netjes op (tachorelais, EMVK, membramen, riemen, koppeling nakijken)
Er zijn genoeg actieve leden op het forum die hier alles over kunnen vertellen.

2. Kilometertellerkabel vervangen. Waarschijnlijk is het borgringetje achterop je tellerset afgebroken door de leeftijd, waardoor de tellerkabel niet netjes in de tellerklok zit. Nieuw bij de dealer te bestellen voor ?30, vervangen is een half uurtje werk.

3. Kan ontzettend veel dingen zijn. Varierend van kromme velg, slecht afgesleten banden, fuseekogels met speling etc etc. Daar moet iemand echt even naar kijken en stap voor stap dingen uitsluiten.

4. Weet ik niet, kan ook veel dingen zijn maar het klinkt wel bekend geloof ik. Er is vast iemand die dat weet.

5. Weet ik ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 12:28 #778789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aantal vragen
Welkom Paul,

Allereerst zou ik voorstellen dat je direct een account aanmaakt op het forum, deze staat los van de club en dat is voor jezelf heel erg makkelijk om dingen te posten en terug te vinden.

Over het algemeen ben ik het helemaal eens met Jos, want 230km met een tank, is echt wel heel weinig! Ik houd het toch wel 420km uit en dat is dan allemaal stadsverkeer (dus niet sneller dan 80km/h). Het verbruik heeft idd als twee belangrijkste oorzaken de carburateur en de afstelling van de Vario! De carburateur is relatief makkelijk uit te sluiten op het vlak van afstelling! Ga na een rit is achter de auto staan met draaiende motor en liefst een beetje uit de wind, als de geur die uit de uitlaat komt nogal benzine-achtig ruikt, dan ligt het aan een te rijke afstelling (dus teveel benzine in het lucht-benzine mengsel). Dit kan je zelf wat proberen op te lossen, maar best ga je hiervoor naar een garage en hang je hem aan de CO-meter! Zoek wel een garage met kennis van de weber, want anders maken ze meer stuk dan je lief is (ik ga bij een bijna gepensioneerde Renault-dealer, hij doet het op gehoor en mijn motortje loopt echt heerlijk!)

De Vario is zoals genoemd ook een boosdoener qua verbruik, zoals gezegd is het de afstelling van de schijven, de toestand van de riemen (nieuw ongeveer 200?)

De kilometerkabel is idd nieuw te krijgen, het probleem hierbij is echter dat ze niet voor alle types meer leverbaar zijn! Heb je een tellerset van VDO, dan heb je geluk en is hij nieuw te krijgen, die van Schmitt jammer genoeg niet meer!
De trillende naald heb ik ook gehad! Wat hierbij kan helpen, is de hele kabel uitbouwen, de kabel uit zijn mantel halen, schoonmaken en opnieuw invetten waarna je alles terugbouwt. Bij mij was dit echter een oplossing van korte duur, want de kabel brak daarna finaal in stukken!
Dus ik heb een nieuwe gekocht en met een nieuw onderdeeltje (dat heel erg zeldzaam geworden is) gemonteerd!

Dat trillen ligt veelal aan de banden (de uitlijning...), ik weet niet of het oude banden zijn en hoe lang de auto stil heeft gestaan op die banden, maar bij langdurig stilstaan, ontstaan er als het ware platte vlakken op de banden en die kunnen eveneens trillingen veroorzaken. Ook de andere zaken die jos aanhaalt, kunnen ermee in verband staan en daar moet je samen met iemand is naar kijken!

Wat het sturen betreft, daar kan ik je ook geen antwoord op geven, maar daar zal wel iemand anders raad kunnen geven!

Wat betreft dat schokken! Heb je dat altijd of enkel bij de eerste 100-den meters bij het wegrijden? Het zou eveneens kunnen duiden op versleten riemen! Als daar nokjes in ontbreken, willen de riemen wel is doorslippen! Ook is het raadzaam om mss de olie in het primair en secundair van de vario te vervangen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 12:31 #778790 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aantal vragen
Hij heeft een '88er, dus bijna 100% zeker een VDO tellerset. Te herkennen aan de ronde lampjes bij de benzinemeter en de watertemp.meter
Een Smiths tellerset heeft daar rechthoekige lampjes en is over het algemeen tot '86 gemonteerd.
Een VDO tellerkabel is bij de dealer gewoon te krijgen, een Smiths tellerkabel niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 12:36 #778792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aantal vragen
De kabel is het probleem niet meer Jos, het gaat hem om het asje in de wielnaaf! Dat is echt amper te krijgen! Ik heb laatst bij mijn dealer de laatste 2 opgehaald voor Kevin en Anjo... (liggen hier trouwens nog steeds! Sorry Kevin! het komt er maar niet van!) Hier kan je lezen hoe het in zijn werk gaat, op de pagina hiervoor, zie je wat er schort als je de twee kabels vergelijkt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2009 13:34 #778801 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic aantal vragen
Inderdaad, het asje krijg ik nog steeds backorder hier in NL. Terwijl Karsten er gewoon zo eentje kon bestellen. Overigens als de kabel in die auto al eens is vervangen, kan je wel gewoon alleen die kabel bestellen. Want dan is de naaf al eens bijgewerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 13:36 #778802 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aantal vragen
een zwabberende tellernaald kan ook komen door verkleefde of uitgedroogde olie binnenin een verder nog goede kabel. vooral met zo'n lage kilometerstand als deze auto heeft lijkt me dat een voor de hand liggende oorzaak.

De oplossing kan zijn om enkele druppels (maximaal een theelepeltje, maar dat is al heel veel) schone motorolie langs de teller aansluiting in de kabel te laten lopen.

Dit een tijd laten staan zodat het over de lengte van de kabel kan uitzakken tot bij het voorwiel.

door de draaiing van de binnenkabel wordt de olie van onderuit de kabel terug naar boven getransporteerd, dus als je er teveel olie in gooit wordt heel je tellerklok volgestuwd met olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2009 13:40 #778803 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aantal vragen
hoog verbruik is idd vario-vacuum of carburateur, zoals reeds genoemd.

een complete servicebeurt van de motor lijkt op zijn plaats, neem dan ook direct de ontstekingsdelen mee (vervangen door Valeo / Ducellier of Bosch rotor/verdeelkap/kabels en Bosch of NGK bougies)

Het typenummer voor de NGK bougies is BPR6ES


de carburateur moet je zeker ook nakijken, buiten pakkingen en afstelling van de schroefjes is de vlotterhoogte een zeer belangrijk punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2009 00:51 #779507 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic aantal vragen
Hoi Paul, wekom hier!

Waar woon je? Er zijn een aantal clubleden die (soms tegen een kleine (km) vergoeding) voor je deur bijna al je problemen willen en kunnen verhelpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets