× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Benzineslangetjes achterkant 340

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-06-2019 18:17 #635176 door V300 register
Benzineslangetjes achterkant 340 is gemaakt door V300 register
Volvo 340 1.4

Ik zie de 'how-to brandstofslangen vervangen' in de garagescene op dit forum.
Omdat ik de twee kleine slangetjes van de plastic leiding naar de bovenkant van de benzinetank wil vervangen, heb ik de vraag:
kan dat zonder de tank deels te laten zakken of zelfs helemaal af te nemen?
Ik krijg na enig gewroet via het luikje in de kofferbakbodem de indruk dat dat niet gaat lukken.. :grr:
Heeft iemand andere ervaringen?


rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-06-2019 19:00 #982521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes achterkant 340
Wouter B, de maker van deze how-to, heeft zo te zien de vlotterunit zelf ook nog uit de tank gehaald, misschien dat dat scheelt.

Ik heb deze klus ooit één keer uitgevoerd (ook 1.4 met vario) en als ik deze voorkennis had, had ik meteen de tank laten zakken om me de ellende met dat luikje te besparen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2019 19:25 #982522 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Benzineslangetjes achterkant 340
Het vlotter heb ik er destijds waarschijnlijk uitgehaald na het verwijderen van de tank, want ook met het vlotter verwijderd kom je niet bij de slang klemmetjes ter hoogte van de synflex leiding.
(Althans, niet bij mijn 340)


Het 'luikje' is eigenlijk alleen maar geschikt om de electrische verbindingen los te nemen/controleren, en voor het laten zakken van de tank de aan en afvoer slangen te demonteren.



Mocht je verder nog vragen hebben is het denk ik handiger om dat in het betreffende topic te doen, dan blijven alle vragen/opmerkingen/oplossingen mooi bij elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2019 21:33 #982523 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Benzineslangetjes achterkant 340
Die slangetjes kan ik altijd bij komen via de zijkant van de tank, (uitlaatkant) bij het stuk pakken waar je wel bijkunt en de synflex slangen naar de zijkant trekken van de tank.

Die kun je nu naast de tank laten hangen en op je gemakt de rubber slangetjes vernieuwen en gelijk iets langer houden.

Daarna weer terug geleiden naar de vlotter, ik pas er met m'n hand net tussen, maar vergt wat kunst en vliegwerk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-06-2019 21:51 #982524 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes achterkant 340

Wouter76;255121 schreef : Mocht je verder nog vragen hebben is het denk ik handiger om dat in het betreffende topic te doen, dan blijven alle vragen/opmerkingen/oplossingen mooi bij elkaar.

Ik dacht het goed te doen omdat de garagescene-beschrijving zegt: 'verslag van afgeronde klussen'.
Maar als ik daarin abuis ben: misschien wil de administrator zo vriendelijk zijn deze topic-reeks daar naar te verplaaten.



rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-06-2019 15:42 #982526 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes achterkant 340
Ik zie net in dit topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6108&page=3
in post 69 de zin:
"als het goed is staat de zuigleiding tussen brandstofpomp en tank WEL constant vol met benzine. dat is ook wel prettig anders valt de motor telkens vrijwel direct na het starten weer uit."
Geldt dit ook voor de 340 1.4 met mechanische benzinepomp?
Mijn probleem is namelijk (al langere tijd) dat de motor na een paar dagen stilstand start en meteen weer afslaat.
Dit herhaalt zich dan een paar keer tot de motor wel blijft lopen.
(ik gebruik de choke bij de koude start).
Het lijkt er dus eventueel op dat mijn synflex (en rest) leiding leegloopt.
Wat is daar de oorzaak van?
Ik dacht aan lekkende slangetjes hier of daar, maar als de benzine wegloopt moet ie ergens blijven toch?
Of kunnen halfvergane slangetjes bovenop de tank (die van de synflex naar de vlotterdeksel) de oorzaak zijn?
Het vreemde is dan wel dat het niveau waarop die slangetjes zitten nogal hoog is, dan denk ik: hoe kan daar indringende lucht zich uitbreiden door de hele leiding tot aan de carburateur? (in mijn waterpas blijft de bel altijd bovenin zitten!).
Of verdampt de benzine in de synflex leiding en ontsnapt de damp door poreuze rubberslangen?


rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-06-2019 20:46 #982530 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes achterkant 340
De brandstofpomp zuigt benzine aan door vacuum. Dat vacuum zorgt er ook voor dat de leiding richting de brandstofpomp en richting carburateur gevuld blijven. Als door slechte (poreuze, lekke) slangen, een versleten membraan binnen de brandstofpomp of slecht aangedraaide slangklemmen dat vacuüm ergens een klein lekje heeft, loopt de benzine in de brandstofleiding terug de tank in omdat dat het laagste punt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2019 19:10 #982534 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes achterkant 340
Ik heb vandaag de twee slangetjes achter en een van de twee bij de benzinepomp vervangen. Ging best goed, ook met de wielen gewoon op de grond.
Achter zaten nog de originele slangetjes met weefselovertrek en oortjesklemmen.
Ik had schroefklemmen gekocht en had daardoor wel problemen (vasthaken door uitstekende schroefstiften na vastzetten), en mijn indruk is dat je beter nieuwe oortjesklemmen kunt gebruiken.
Waarschijnlijk ga ik dat alsnog veranderen.
De oude slangen zitten vol breuken wanneer je tegen het rubber aan de uiteinden kijkt (door het weefsel zie je niet hoe gammel de rest is).
Raar is (ik heb er nog geen verklaring voor) dat de motor beter lijkt te lopen....


Bedankt voor de tips in de draad en voor de how-to in de garage-scene.


Tip voor degenen zonder slanke handjes: met een dunne boomtak kun je de synflex/rubberslang einden tussen de tank en de kofferbakvloer verschuiven/verplaatsen.


rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets