× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

koelvloeistof

Lees meer
06-01-2019 22:45 #635048 door E. van Oostveen
koelvloeistof is gemaakt door E. van Oostveen
G13 is een koelmiddel wat uitgevonden is door of in opdracht van Volkswagen. Het zit ook in veel Aziatische (met name Japanse auto's). Nu is bij de meeste nieuwe auto's de afdichting en het materiaal van bijv. het thermostaathuis wat "gevoeliger". Dus ik verwacht dat dit een "zachtere" koelvloeistof is.

G11 mag in onze Volvo's en ook oudere auto's.

Mag G13 (niet gemengd natuurlijk) ook in onze Volvo's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-01-2019 22:05 #980348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelvloeistof
Heel goede vraag. Mits het koelsysteem goed gespoeld en daarna gedroogd is kan ik me eigenlijk geen bezwaren bedenken, maar ik vraag me wel af wat het toevoegt in een koelsysteem dat gewoon gebruik mag maken van het simpelere en goedkopere G11.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2019 06:10 #980349 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic koelvloeistof
Gebruik zelf altijd koelvloeistof van de bouwmarkt.
Groen blauw achtig
Ververs dat wel om de zoveel jaar. En spoel het systeem dan goed door met de tuinslang.

Je kunt er wel long-llife in doen maar ververs het liever een paar keer en spoelen, dan dat ik er nooit maar naar omkijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2019 08:26 #980350 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelvloeistof

Steven340;252821 schreef : Je kunt er wel long-llife in doen maar ververs het liever een paar keer en spoelen, dan dat ik er nooit maar naar omkijk.


Inderdaad, dat heb ik ook. Als je ziet wat voor gore stinkende bruingrijze rommel de koelvloeistof is in sommige auto's, dan denk ik dat je met vaker vervangen sowieso beter af bent dan met iets wat langer mee gaat.

Daarnaast ook niet te vergeten dat het materiaalgebruik tegenwoordig anders is. Waar wij bijvoorbeeld nog een koperen radiateur hebben, wordt deze bij nieuwe auto's steeds vaker van aluminium en kunststof gemaakt. Ik kan me zomaar voorstellen dat longlife gemaakt is om die materialen te beschermen maar op koper averechts werkt. Dat is speculatie natuurlijk, maar wel iets om van tevoren goed uit te zoeken denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2019 19:37 #980372 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic koelvloeistof
G11 is op basis van Glycol, G13 is op basis van Glycerine wat ten opzichte van Glycol een bijproduct is en geen afvalstof; het is dus wat milieuvriendelijker.


G13 mag gebruikt worden in auto's waar G11 is voorgeschreven, moderne auto's afvullen met een oudere vloeistof zou ik wel afraden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2019 21:05 #980373 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic koelvloeistof
En zo schijnt G12 ook prima te kunnen, G12+ daarentegen weer niet vanwege de anderesamenstelling.


Ik heb voor het afvullen met G12 ook eerst één en ander uitgezocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2019 22:13 #980380 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic koelvloeistof
Dank voor de antwoorden. Nu kan ik vooruit. Dit voorkomt dat ik heel veel 60 liter vaten met verschillende soorten koelvloeistof in mijn garage moet hebben :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2019 11:51 #980385 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic koelvloeistof
Ik gebruik altijd G11 van de Action.
Wissel hem elke 2 jaar gelijk met mijn D-riem. (haal dan me radiator uit de weg). Ik heb in het verleden bij mijn Peugeot 309 ooit de fout gemaakt door G12 bij G11 te gooien. Dat werd echt een vieze smurrie.
In mijn 360 is de koelvloeistof binnen een paar weken bruin. (terwijl ik voor de wissel hem altijd spoel met de tuinslang). Op LPG wordt de koelvloeistof eerder vervuilt en je motorolie schoner.
Met G13 heb ik geen ervaring.

Hier nog een interessant stukje over koelvloeistof.
by OldtimerNieuws
Conventionele koelvloeistof bestaat uit een mengsel van glycol en gedemineraliseerd water, met daarin inhibitors (toevoegingen) die het koelsysteem onder meer vrij van corrosie en vervuiling houden. Pure glycol heeft een vriespunt van ca. – 60° en een kookpunt van ca. + 160°. Nadeel van pure glycol is dat het vermogen om warmte te transporteren ongeveer de helft is van die van puur water. Daarom wordt een compromismengsel gebruikt, dat zowel een goed warmte transportvermogen, als een wat hoger kookpunt dan 100° heeft. Dit laatste is van belang op kritische plaatsen in de motor, waar 100° bereikt wordt. Als hier de vloeistof verdampt, is er nagenoeg geen koelende werking meer aanwezig, juist daar waar het hard nodig is. Om bovenstaande reden is het raadzaam, om ook zomers het koelsysteem met koelvloeistof bij te vullen. De moderne longlife antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten. Voordeel is dat G12 tot driemaal langer mee gaat dan een glycol-water mengsel. Nadeel is dat G12 oudere kunststoffen en pakkingen op den duur aantast en de conventionele koelvloeistof en G12 niet mengbaar zijn. Deze vormen dan een bruine klonterige massa, die niet of nauwelijks door de waterpomp verwerkt kan worden. Het advies is dan ook de koelvloeistof te gebruiken, die de fabrikant adviseert. Voor oldtimers is dit in ieder geval géén G12.
Bron: Fehactiviteiten 9-2011

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets