× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2018 10:10 #634782 door V300 register
Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6 is gemaakt door V300 register
Beste, ik heb van 't zomer een volvo 340 GL gekocht. Alleen begint m'n tanklampje al bij 230/240 km te branden. En dan is die ook glad leeg.

verder loopt hij goed, en laat geen plassen benzine achter. 't is een vario mattic.

Alvast bedankt voor de antwoorden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2018 10:23 #973503 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
Klinkt alsof het vacuumgedeelte (of de aansturing) van de variomatic niet meer goed is.

Wat gebeurt er als je stevig optrekt van 0 naar 50 en dan net zoveel gas geeft dat je 50 blijft rijden? Hoor je dan echt dat de toeren heel veel minder worden? Zeg ipv 4000 toeren bij optrekken, naar 2000 toeren bij 50 blijven rijden? Of worden de toeren wel minder maar niet echt heel veel?

Ook is de invloed van een goed afgestelde motor (niet alleen de bougies, maar ook de klepspeling, het luchtfilter en de carburateurafstelling) ook van belang voor hoe zuinig je kunt rijden.

Plus rij je zelf rustig of altijd plankgas, rij je korte stukjes of vaak lange afstanden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2018 10:36 #973504 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
1 op 6 lijkt me, zelfs bij korte stukjes of een zware rechtervoet, iets te veel van het goede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2018 15:55 #973508 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
Ik rij nu in de wintermaanden (veel korte ritjes, koud weer) rond de 1 op 7.

Zomer, bij rustig rijden, haal ik makkelijk de 1/11, maar zuiniger wordt het niet.

(1991 340 GL variomatic)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06-01-2018 17:21 #973509 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
:wtf2: Dat is ook niet zuinig ik rij op LPG en haal zomer en winter een gemiddelde tussen de 1 op 10 tot 1 op 12 en ik hou van doorrijden ;D [5 bak], en de auto van mijn vrouw haalt met korte stukjes [nog geen 2500 km/jaar] 1 op 9 tot 1 op 10 [CVT] en zij is ook niet vies van doorrijden :yesyes:.........

Het wordt tijd dat er iets omder jullie motorkap gaat gebeuren, bougies, verdelerkap, bougiekabels, rotor, kleppen stellen, luchtfilter, [kleine]vacuum lekkages verhelpen [losse carburateur, kapotte pakkingen, warmte isolatie plaat ezv.] en ga maar door want 1 op 10 tot 1 op 11 moet makkelijk te halen zijn.

Oh en nog iets, controleer de bandenspanning dat scheelt ook. :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2018 17:48 #973515 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
Om na te gaan of je variomatic helemaal naar behoren werkt is er op de clubsite een diagnose pagina.

Hier kun je alles zelf nagaan en controleren, als je een vario niet gewend ben en vanaf de aankoop al een probleem hebt met dat deze teveel toeren maakt, weet je wellicht niet beter.
Je kunt het altijd checken: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
Kun je dat al uitsluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2018 21:07 #973521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6

2 Fast 4 U;248244 schreef : Het wordt tijd dat er iets omder jullie motorkap gaat gebeuren, bougies, verdelerkap, bougiekabels, rotor, kleppen stellen, luchtfilter, [kleine]vacuum lekkages verhelpen [losse carburateur, kapotte pakkingen, warmte isolatie plaat ezv.] en ga maar door want 1 op 10 tot 1 op 11 moet makkelijk te halen zijn.

Oh en nog iets, controleer de bandenspanning dat scheelt ook. :yesyes:


Ik heb afgelopen zomer de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Het luchtfilter is amper een jaar oud. Vaccuum lekjes houd ik aardig bij, en kan ik vaak ook merken doordat ie 'zeurderig' stationair gaat lopen.
Carburateur is één keer losgetrild, waardoor ie belabberd reed. Zo nu en draai ik 'm ietsje aan, maar ook dat valt te verwaarlozen dacht ik.

Co-verhouding is onlangs nog afgesteld en de vario heb ik jaarlijks in onderhoud bij Brouwer in Rogat, en die geeft aan dat ie rijdt zoals het hoort.

Bandenspanning heb ik altijd iets hoger dan voorgeschreven, meestal zo rond de 2,4 bar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06-01-2018 22:47 #973523 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6

Louis;248256 schreef : Ik heb afgelopen zomer de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Het luchtfilter is amper een jaar oud. Vaccuum lekjes houd ik aardig bij, en kan ik vaak ook merken doordat ie 'zeurderig' stationair gaat lopen.
Carburateur is één keer losgetrild, waardoor ie belabberd reed. Zo nu en draai ik 'm ietsje aan, maar ook dat valt te verwaarlozen dacht ik.

Co-verhouding is onlangs nog afgesteld en de vario heb ik jaarlijks in onderhoud bij Brouwer in Rogat, en die geeft aan dat ie rijdt zoals het hoort.

Bandenspanning heb ik altijd iets hoger dan voorgeschreven, meestal zo rond de 2,4 bar.


Controleer dan meer op de kleine vacuum lekjes en dan vooral onder de carb, de pakkingen en de warmte isolatie plaat, deze wil wel eens scheuren, de slang naar de remkrachtversterker en niet te vergeten de in- / uitlaat spruitstuk pakking.
Controleer ook afstelling van de carb, deze kan te rijk zijn afgesteld.
Een bandenspanning van 2.0 is hard genoeg, meer geeft alleen meer slijtage in het midden van de band.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-01-2018 12:33 #973526 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
Ter vergelijking, ik rijd met mijn 340 vario tegen de 1/15. Als je echt onder de 1/10 zit bij normaal rijgedrag is er iets te verbeteren.

Heb je een toerenteller? Zo nee, dan zou ik adviseren om er een aan te schaffen of in elk geval een keer aan te sluiten. Dat is plug&play. Als je een keer in de buurt van Bladel komt mag je er wel eentje lenen om een test rondje te rijden als je wilt.
Als je het toerental kunt aflezen kun je het lijstje in het ledenmenu nauwkeurig toepassen. Als de toerentallen ongeveer kloppen met dat lijstje zal je probleem veel kans in de carburateur zitten. Als de toerentallen afwijken veel kans in het vacuümsysteem wat de variomatic helpt schakelen of de aansturing er van.

Zoals gezegd, als je een keer in de buurt bent wil ik best een keer meekijken en luisteren. Ik heb een tijd geleden lopen experimenteren met het vacuümsysteem, dus storing zoeken is geen probleem. Ook heb ik nog genoeg gereviseerde onderdelen liggen die getest zijn op werking.
Ik woon in Bladel (Noord Brabant).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2018 17:03 #973529 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
Heb het paar keer meegemaakt dat vlotternaald doorlekte.
Omdat het weinig en kontinue is, kan je wel CO goed afgesteld krijgen , maar verhoogt brandstofverbruik enorm.
Demonteren, naald op zitting inpoetsen met koperpoes, daarna goed schoonspuiten
met remmen reiniger.
Een nieuwe monteren is natuurlijk ook een oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets