× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 19:20 #634602 door V300 register
Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging is gemaakt door V300 register
Goedenavond allen!

Gister mijn eerste 340 gekocht, van iemand hier op het forum.

Nou zou ik deze eerst opknappen en meer niet. Maar ik kwam thuis met de 340 en vrouwlief was nog gekker op de 340 als ik! Nu is het dus de bedoeling om mijn 940 na de winter te verkopen, dan kan ik deze winter werken om de 340 te upgraden en op te knappen.

Ik wil graag airco, ik lepel waarschijnlijk een 440 Turbo blok in de 340, is het mogelijk om airco te monteren?

Stuurbekrachtiging, mogelijk? Zo ja welke onderdelen heb ik nodig?

Zal ongetwijfeld veel werk zijn maar wil ik deze auto als daily gaan rijden is dat wel een puntje voor mij en heb alle tijd om het te bouwen

Gr Rotger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 20:17 #972650 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Is de aandrijfas (alu met gevulcaniseerde spievertanding) na 25 jaar opgewassen tegen
de 120pk uit die 440 Turbo motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 20:19 #972651 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Proficiat met de nieuwe aanwinst!
Komt er ook een showroomtopic van?

Over je plannen...
Uiteraard is het mogelijk, maar je hebt het wel over enorm zeldzame onderdelen. Als je er een 440-blok in legt wordt het al iets simpeler, een stuurbekrachtigingspomp is voor een 440 helemaal geen probleem en een aircopomp ook niet echt hard to find.
Verder heb je een bekrachtigd stuurhuis voor je 340 nodig, die liggen niet voor het oprapen. Het fijne weet ik er verder niet van, maar stuurbekrachtiging moet te doen zijn mits je zo'n stuurhuis vindt.
Airco is ook zo'n zeldzaam accessoire, maar daar komen wat meer componenten bij kijken. Bovendien kun je er bij bepaalde onderdelen vanuit gaan dat ze niet meer werken als ze een tijdje niet gebruikt zijn.

Mocht je concreet wat van plan zijn, ik heb de officiële Volvo greenbooks liggen waar de airco en stuurbekrachtiging in staan. In deze boeken kun je concreet vinden welke onderdelen je nodig hebt en hoe je het inbouwt. Misschien staan ze ook wel in ons ledenmenu (voor als je clublid bent of wilt worden), maar anders mag je ze ook wel van me kopiëren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 20:25 #972652 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging

François;247343 schreef : Is de aandrijfas (alu met gevulcaniseerde spievertanding) na 25 jaar opgewassen tegen
de 120pk uit die 440 Turbo motor?


Dit zou je kunnen (laten) aanpassen naar een traditionele kruiskoppeling of schuifverbinding o.i.d, dat is vaker gedaan. Het is jammer dat de aandrijfas altijd zo'n zwak punt is gebleven in de 340's en 360's, maar het voordeel is dat er altijd al mensen voor je zijn geweest die hier oplossingen voor hebben bedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2017 21:39 #972653 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Alle 3 je projecten zijn enorme plannen, waarvan de stuurbekrachtiging het makkelijkste is in te bouwen. Onderdelen zijn zeg maar gewoon niet te vinden, vooral airco is enorm zeldzaam. In principe is veel nog universeel leverbaar, maar je moet wel het kachelhuis hebben.
Voor de turbo ombouw heb je een 1.7 sloper nodig. Zoek maar eens op het forum, is eerder gedaan.

Ik denk dat je iets te veel hooi op de vork neemt. Zeker voor 1 winter, of je moet heel veel vrije tijd hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-10-2017 22:28 #972654 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Je kunt met een beetje technisch inzicht en aftermarket spullen ook een hoop bereiken.
Matt Stapper is iemand die je hiermee een beetje op weg kan helpen, hij bouwde dit vroeger altijd in zijn Dafjes.
Je moet dan even contact zoeken via de DCN.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-10-2017 08:35 #972657 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Voor de motorwissel ben ik al aardig ver,over 2 weken een 440 turbo halen. Heb inmiddels ook contact over alle 1.7 onderdelen die ik nodig heb. Heb nu ook wat contact over aftermarket airco en electronische stuurbekrachtiging.

Ik zal ergens deze week wat betere foto's van t spul maken en dan komen deze in de showroom :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2017 09:55 #972658 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Voor de stuurbekrachtiging zou je ook kunnen informeren bij bedrijven, die personen auto's ombouwen voor besturing door een invalide.
Heb zelf niet alleen goede ervaringen met elektrische bekrachtiging.
Het 'plakt" nogal eens bij rechtuit rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-10-2017 10:47 #972660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Als je 340 zwaar stuurt, dan kan je het beste de topmounts van de veerpoten vervangen. Op zich hoort een 340 heel licht te sturen.

Persoonlijk denk ik dat je het beste je energie kan richten op het technisch goed maken van je 340. Dus eerst schokdempers, veren, remmen, rubbers in de wielophanging, etc. Ik rij zelf ook dagelijks met een 360 en dat gaat prima met standaard spul.

Maar als je handig bent dan kan je alles maken natuurlijk. Leuke plannen!

En natuurlijk welkom op dit forum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-10-2017 15:22 #972663 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging
Ik heb al een lijstje met polyurethaan rubbers, schroefset verlagingsblokken etc bij classic swede even sparen en dan bestellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets