× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

340 op LPG start slecht en loopt niet mooi stationair meer

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-03-2017 23:22 #634450 door V300 register
Goedenavond,
Sinds een paar dagen start mijn 340 (LPG) een stuk slechter dan voorheen. Vorige week was het starten en super strak stationair lopen. (rond de 800-900 toeren - Rode streepje iig).
Heb het idee dat het nu langzaamaan steeds een beetje slechter gaat. Ik moet nu ook met de choke open extra gas geven om te kunnen starten. Stationair lopen deed ie geweldig, maar dreigt sinds kort ook met uitvallen. Nu heb ik voordat ik dit op het forum plaatste eerst even goed alle nagelezen en gezien dat het meerdere dingen kunnen zijn.

Carborateur zit los, vacuumlek (Check met remmenreiniger), losgetrild vlotterdeksel, stationairsproeier (doorblazen met fietspomp).

Mijn vraag. Deze problemen deden zich voor bij Volvo's op benzine. Geldt dit ook voor Volvo's die op LPG starten en rijden?

Misschien de carburateur afstellen, of kleppen? of bougies? of contactpunten...of raden jullie dat af (door een garage laten doen)

Voor de doorgewinterde forumleden. Dit is de (ex) Volvo 340 van Powerflux. Ik geloof de ex ex van Januz... Verder prima auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2017 08:10 #966925 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 340 op LPG start slecht en loopt niet mooi stationair meer
Mijn gedachte was dat de afstelling van de LPG verdamper wellicht aan de rijke kant is gezet afgelopen APK (januari). Nu het buiten warm geworden is pakt dat nadelig uit.
Je vertelde dat de auto direct na het starten goed loopt, maar na opwarmen slechter loopt.

Een tweede, meer eenvoudig te controleren optie is een vacuumlek, en is zeker niet ondenkbaar.

Stationairsproeier en afstellen van de carburateur is op LPG niet van toepassing.
De klepspeling zou nog lang niet aan de orde moeten zijn, evenals bougies, contactpunten (zitten er niet op) en verdelerkap. Dat spul is allemaal vrij recent.
Maar het kan geen kwaad het toch te controleren. Wie weet is er inderdaad wel iets simpels aan de hand zoals een gebroken verdelerkap.

Je zou eerst de vacuumcheck kunnen doen en visueel controleren op losse slangen of scheuren. Dan kijken naar de eenvoudig bereikbare ontstekingsdelen zoals rotor, kabels en kap.
Maar, ik neig naar de afstelling van de LPG. Aan de 4-gasmeter bij de garage is dit in een paar tellen gezien.

markeren hoe schroef B staat en hem een halve tot hele slag indraaien om hem wat armer te zetten en te kijken of dat beter of slechter gaat is ook een optie.
Niet vergeten te markeren en dan kun je hem altijd terugzetten zoals hij stond.
Bijlage:


De buitentemperatuur heeft soms erg veel invloed*

*anecdote: mijn zus rijdt een '87 corsa met handchoke. Ze kreeg de auto in de winter. Ergens in Maart het jaar erop belt ze in paniek op dat ze stil is gevallen op een kruispunt en hij niet meer wilde starten.
Ze had de choke nooit helemaal ingeduwd en dus was de motor verzopen voor het stoplicht. In de winter ging dat altijd goed, in het voorjaar was het te warm en was de choke alleen voor het starten nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-03-2017 13:44 #966928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 op LPG start slecht en loopt niet mooi stationair meer
Dankje Floris voor deze heldere uitleg. Alleen de problemen doen zich alleen voor bij starten en stationair lopen. Eenmaal aan en warm is het tijden het rijden geen probleem. De choke bij rijden aan of uit maakt geen verschil. Bij een verkeerslicht moet ik (warm of koud) gas bijgeven of extra choken anders dreigt hij uit te vallen. Zeg maar zeer laag stationair.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-03-2017 21:32 #966939 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 op LPG start slecht en loopt niet mooi stationair meer
Goedenavond, Ik ben er vandaag mee bezig geweest. Doordat het filterhuis los zat trilde hij ook de carburateur helemaal los.
Oplossing: 4 schroeven aangedraait en niet zo'n beetje ook. 340 start en rijd echt super lekker weer :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-03-2017 17:43 #966948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 op LPG start slecht en loopt niet mooi stationair meer

Freni;244811 schreef : Goedenavond, Ik ben er vandaag mee bezig geweest. Doordat het filterhuis los zat trilde hij ook de carburateur helemaal los.
Oplossing: 4 schroeven aangedraait en niet zo'n beetje ook. 340 start en rijd echt super lekker weer :)


Mocht het nog eens gebeuren, ik heb zelf de gaatjes in de carburateur een maat opgeboord, er nieuw schroefdraad in getapt (M6 wordt dat dan als ik me niet vergis, en vervolgens 3 draadeindjes in de carburateur gemaakt. Siemensmoer onder de getapte schroefdraad tegen het beschadigen en een siemensmoer om het luchtfilter te monteren. Op die manier is de kans dat het nog eens lostrilt zeer klein.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 21:55 #966959 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 op LPG start slecht en loopt niet mooi stationair meer
Extra steun aan het luchtfilterhuis maken, zoals de oude types ook hadden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets