× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

"Cooling down" na hard rijden?

Lees meer
25-01-2014 17:55 #633069 door 16673-dummy
"Cooling down" na hard rijden? is gemaakt door 16673-dummy
Sinds de wielophanging van mijn 360 flink onder handen is genomen, trap ik hier vlak over de grens nog wel eens het gas in. Niet plankgas, maar de teller tikt geregeld 150-160 km/h aan. Dat gaat dan een kilometer of 5 zo door en dan is m'n afslag.
Wat ik me afvraag; moet ik een stukje van tevoren alvast gas terugnemen en 120-130 gaan rijden, of kan ik gewoon tot de afrit 'doorblazen'? Het gebeurt nl. nog wel eens dat bovenaan de afrit het stoplicht een tijdje op rood staat waardoor de motor dus even stationair blijft draaien. An sich wordt de motor daar niet warm of koud van, maar is die 'cooling down' verstandig of kan ik gewoon doorjakkeren tot de afrit? Wat is jullie mening hierover?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2014 18:01 #941556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic "Cooling down" na hard rijden?
Het is een oud lomp zwaar blok, wat heel veel kan hebben.. zolang je hem niet meteen uitzet maar even stationair laat draaien gaat het prima denk ik!

Met nieuwe turbo auto's moet je zo iets niet doen denk ik..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2014 21:50 #941564 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic "Cooling down" na hard rijden?
Je hebt een ongeregeld vin. In de zomer kan je wel eens in de problemen komen. Een (extra) geregelde vin kan helpen sneller de temperatuur te regelen. Amazone's worden vaak voorzien met een geregelde vin. Je zou ook even de kachel flink aan kunnen zetten. Dat helpt ook al :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2014 22:15 #941568 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic "Cooling down" na hard rijden?
Oh, maar ik heb geen koelproblemen hoor ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2014 22:55 #941571 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic "Cooling down" na hard rijden?
je kunt pas echt zien wat er gebeurd als je de olietemperatuur weet, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat na enkele minuten constant op hogere snelheid rijden de olie heel warm wordt.

doe de laatste paar minuten tot je bestemming rustig aan en de motor heeft altijd weer gelegenheid genoeg om weer op een normale bedrijfstemperatuur te komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2014 23:49 #941574 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic "Cooling down" na hard rijden?
Voor je olie temperatuur hoef je niet bang te zijn, die wordt echt in de file het hoogst, niet als je hard rijdt (en dus voldoende koeling en circulatie hebt)
De tip van Anjo, om de laatste paar minuten rustig aan te doen, is goud waard, zeker als je je er ook de eerste paar minuten aan houdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2014 09:28 #941581 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic "Cooling down" na hard rijden?
Dank voor de tips heren!

De laatste minuten rustig aan doen komt helemaal goed, de afstand tussen de afslag van de snelweg en m'n oprit is ruim 10 kilometer provinciale weg ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets