× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Al weer lekke middendemper

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2014 23:58 #633041 door V300 register
Al weer lekke middendemper is gemaakt door V300 register
Ik heb zo'n drie maanden geleden op een klusdag met hulp van Wouter B. mijn middendemper vervangen. Enkele weken later heb ik ook nog mijn doorgerotte einddemper vervangen en daarbij ook (voor de tweede keer in 2 jaar) mijn spruitstukpakking laten vervangen. Probleem opgelost zou je zeggen.... Nou niet dus. Tijdens mijn rit naar Engeland begon de uitlaat weer geluidje Grand Prix te laten horen. De herrie kwam vooral vanuit het midden.

De hamvraag: hoe kan een net geplaatste middendemper zo snel vergaan?

Twee dingen die misschien nog meespelen:
-we hebben bij het vervangen van de middenpijp geen kit gebruikt. Er leek bij de aansluiting op de voorpijp nog een beetje uitlaatgas uit te komen.
-Na vervanging van spruitstukpakking bleef ik soort koffiepruttelgeluid horen. Dat was bij de eerste vervanging van de pakking ook het geval.

Hamvraag 2: Kan het zijn dat bij een niet perfect luchtdicht uitlaatsysteem er zo veel vocht wordt aangevoerd dat het roesten extra snel gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-01-2014 00:04 #941062 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Al weer lekke middendemper
Ik denk eerder dat er ergens een aansluiting lekt. Is gemakkelijk op te sporen door even onder de auto te gaan liggen als hij loopt en even met je hand rond de aansluitingen te voelen, je voelt het als er lucht ontsnapt (evt. ook gemarkeerd door roet/zwart)

Niet je hand op de uitlaat leggen, maar er omheen voelen.. Kan wel eens warm zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2014 16:37 #941069 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Al weer lekke middendemper
Beetje kit was misschien wel beter geweest ja, de afweging was destijds om het niet te doen weet ik nog, het zou natuurlijk alsnog kunnen, ook heb ik de montageklemmen op zowel midden als einddemper niet al te strak aangedraaid, misschien dat daar nog wat aan gedaan kan worden, ik heb dat toen met opzet zo gedaan om vervorming van de uitlaatpijp te voorkomen.

Maar als de middendemper zelf ergens lekt is als het gaatje niet al te groot is lassen wellicht nog een oplossing.


@Joris, we voelden inderdaad nog een beetje uitlaatgassen op de aansluiting voorpijp -> middendemper, de gok is toen genomen er toen verder niets aan te doen.

Wouter N heeft er toen ook even naar gekeken, misschien dat hij er nog wat zinnigs over kan zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2014 17:44 #941074 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Al weer lekke middendemper
was het een nieuwe demper?

als het een gebruikte is, tja...

kit op de aansluiting tussen voorpijp en middendemper heb ik nog nooit gebruikt. De pijp goed schoonmaken en glad schuren, over elkaar schuiven en klaar. De eerste weken bromt het wat, maar het roest vanzelf dicht. Voordeel is dat je de pijp dan zonder al te veel moeite weer kunt loshalen. Als je uitlaatkit gebruikt, kost het heeeeeel veeeeel meer moeite om 'm los te halen (t? veel als je geen brug hebt).

controleer ook of de uitlaat soms getrokken/onder spanning gemonteerd is. Als de einddemper bijv. de middendemper scheef wegtrekt, komt er extra veel spanning op dat gedeelte van de pijp te staan = sneller doorscheuren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-01-2014 18:33 #941076 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Al weer lekke middendemper
Bedankt voor de reacties mannen. Het was inderdaad een gebruikte middendemper maar op het oog zag hij er goed uit. Maar blijkbaar toch een gevalletje pech. Zal kijken of ik het nog kan laten lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2014 21:12 #941146 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Al weer lekke middendemper
als je gebruikte uitlaatdempers gaat monteren mag je helaas niet klagen dat je weer snel aan de slag kunt... is redelijk bekend dat een uitlaat er van buiten nog prima uit ziet en toch ineens na een paar maanden gebruik op meerdere plekken d??r gaat.

beste om jezelf onnodig werk te besparen is om uitlaatspul altijd nieuw te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 12:23 #941235 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Al weer lekke middendemper
Er is idd. altijd een risico.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets