× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Uitlaatspruitstuk

Lees meer
07-07-2012 17:48 #632105 door 16673-dummy
Uitlaatspruitstuk is gemaakt door 16673-dummy
Gisteren maakte ik sinds lange tijd weer eens een ritje met de 345 en ik ergerde me groen en geel aan het lekkende uitlaatspruitstuk. De voorpijp zit met 3 bouten vast een het spruitstuk. Het spruitstuk zelf heeft 3 tapeinden waar de voorpijp dus aan vast zit.
Helaas is bij mijn 345 in een ver verleden al eens een tapeind verdwenen. Helemaal weg dus. Omdat dat problemen opleverde bij de apk (uitlaat niet gasdicht, de rook kwam er zowat uit want er zat gewoon een grote kier tussen), is er bij de garage een bout met moer ingedraaid. Dat hielp tegen forse lekkage, maar niet tegen het geluid. Een poosje terug wilde ik er een tapeind indraaien, maar deze kan er niet in/loopt vast. Volgens mij omdat de draad in het spruitstuk beschadigd is door de ondermaatse bout-moer verbinding.

Omdat de uitlaat verder prima is, vroeg ik me af of er een andere oplossing is dan meteen het spruitstuk te vervangen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om het gat op te boren/draad te herstellen, zodat er alsnog een tapeind ingedraaid kan worden?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2012 18:24 #910224 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Uitlaatspruitstuk

volvofiel;202540 schreef : Gisteren maakte ik sinds lange tijd weer eens een ritje met de 345 en ik ergerde me groen en geel aan het lekkende uitlaatspruitstuk. De voorpijp zit met 3 bouten vast een het spruitstuk. Het spruitstuk zelf heeft 3 tapeinden waar de voorpijp dus aan vast zit.
Helaas is bij mijn 345 in een ver verleden al eens een tapeind verdwenen. Helemaal weg dus. Omdat dat problemen opleverde bij de apk (uitlaat niet gasdicht, de rook kwam er zowat uit want er zat gewoon een grote kier tussen), is er bij de garage een bout met moer ingedraaid. Dat hielp tegen forse lekkage, maar niet tegen het geluid. Een poosje terug wilde ik er een tapeind indraaien, maar deze kan er niet in/loopt vast. Volgens mij omdat de draad in het spruitstuk beschadigd is door de ondermaatse bout-moer verbinding.

Omdat de uitlaat verder prima is, vroeg ik me af of er een andere oplossing is dan meteen het spruitstuk te vervangen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om het gat op te boren/draad te herstellen, zodat er alsnog een tapeind ingedraaid kan worden?

Alvast bedankt!


Je kunt, lijkt me, gewoon de draad een maatje groter (laten) tappen. maar een bout/moer constructie met een nieuwe pakking zou volgens mij ook gewoon luchtdicht moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 16:48 #910238 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Uitlaatspruitstuk
een bout/moer constructie werkt niet, vanwege de kromming in het spruitstuk. Daar moet echt een tapeind in, anders blijft de kop van de bout "in de bocht" al hangen terwijl de draad er nog verder in kan, en dan trek je dus gewoon de bout krom...
er moet dus echt een tapeind in.

Maar bedankt voor je reactie, dan zal ik de draad eens een maatje groter laten tappen (is voor de garage maar een klein klusje neem ik aan?) en er een ander tapeind indraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2012 00:35 #910274 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaatspruitstuk
kop van de bout eerst een stukje bijwerken met de vijl, zodat deze wel tegen het platte stuk van de flens komt. Voordeel is gelijk dat ie niet meer kan verdraaien.

spruitstukpakking vervangen, boutje erin, en presto. Met een uurtje werk is ie stil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2012 22:50 #910543 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Uitlaatspruitstuk
Doe er in ieder geval aan moerzijde een dik ringetje tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2012 22:54 #910544 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Uitlaatspruitstuk
Is het slim om de stekker die vanuit de kabelboom hier ook voor te gebruiken. Misschien wel meer delen van de kabelboom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets