× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2011 13:41 #631624 door V300 register
Beste Volvoliefhebbers,

Ik zal zo even zoeken naar de voorstelpagina, maar ik heb zo'n brandende vraag dat ik die toch ga stellen. Ik heb alle threads over dit onderwerp al gelezen, maar kom er toch nog niet uit..

Ik heb een 340(de oude van Frits Hendrickx) en daar zat geen verwarming in. Deze is er later door de vorige eigenaar ingezet. Alles zit aangesloten. Ik zie de kachelkraan gewoon goed bewegen op de schuif. Nu kreeg ik dus zowat geen warme lucht binnen. Wat heb ik al gedaan:

-De thermostaat vervangen. Deze was idd niet erg jofel meer, de motor wordt nu wel wat warmer maar niet schrikbarend en dat is wel in orde nu.
-De koelvloeistof: deze was bruin en dat leek me al neit goed. Tijdens het vervangen:
-Alles doorgespoeld. Ik heb het circuit compleet doorgespoeld, dik uur lang bezig geweest. Ik heb alle kanten op alles uitgespoeld tot ik niets bruins meer tegenkwam. Ik ben geen klonten oid tegengekomen overigens.

Nu is het vreemde: de verwarming aan de rechterzijde van de auto werkt veel beter dan links allereerst. De 'gezicht' verwarming blaast als enige echt warme lucht continu. Links ook redelijk als ie warm stationaar ronddraait, maar zodra je gaat rijden wordt dik koud. Net als de voetverwarming. (rechts blijft ie lauw).

Ik vind het toch vrij vreemd, en kom er eigenlijk eerlijk gezegd zo even niet meer uit. Hebben jullie Wijze Volvolovers nog tips?

Mvg,
Alexander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2011 14:44 #893313 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
ik vermoed dat de kachelradiator grotendeels dichtgekoekt zal zitten.

een andere optie is dat de waterslangen niet op helemaal de juiste punten aangesloten zitten. Achterstevoren (dus ingang als uitgang en andersom) gaat het niet lekker. Kun je dit aangeven met een paar foto's waarop de aansluitingen en loop van de slangen te zien is??

het enige wat je kunt doen om een reeds dichtgekoekte kachelradiator weer open te krijgen is koelsysteem reiniger er doorheen te laten lopen. Een kachel van een 340 moet eigenlijk een overkill aan hitte kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2011 15:01 #893314 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
Jaa, dat vermoed ik ook maar ik vind het zo vreemd dat rechts wel vol warme lucht geeft.

Zijn er nog makkelijke manieren om hier foto's up te loaden, of werkt dat hier ook gewoon met websites als tinypic enzo?

Ik zal zo even op pad gaan naar reiniger! Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2011 17:36 #893319 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
Bewegen de kachelkleppen wel? Die zitten nog wel eens vast waardoor de schuiven wel kunnen draaien, maar de kleppen gewoon blijven staan zoals ze staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2011 17:39 #893320 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
OK: de reiniger werkte niet in ieder geval. Heb alles gedaan zoals op de gebruiksaanwijzing vermeld stond, zelfs nog wat langer dan aangegeven, maar mocht niet baten. Foto's ben ik nog even mee bezig.

Nog steeds wordt rechts echt normaal warm, ook tijdens rijden. De rest alleen tijdens langdurig stationair draaien warm te krijgen. Zodra je gaat rijden is het heel snel weer koude lucht..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2011 17:53 #893321 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?

volvofiel;189954 schreef : Bewegen de kachelkleppen wel? Die zitten nog wel eens vast waardoor de schuiven wel kunnen draaien, maar de kleppen gewoon blijven staan zoals ze staan.


De kachelkleppen, daarmee bedoel je wat vast zit aan de bediening van Floor/open/Off bij de schuif mee? Ik heb namelijk onder het dashboard gelegen en als ik de schuiven beweeg zie ik (tussen e.e.a. door) daadwerkelijk in ieder geval de 'hendel' van de klep bewegen die aan de 'buitenkant' zit van het huis. Hiervoor moet je goed gluren, je kunt hem ook met je vingers verzetten bijvoorbeeld.. Dit doet ie iig wel OK.

Als ik rechts dichtzet, heb ik links ook wat meer warme lucht. Dus lijkt me dat iig de doorstroming daarzo wel OK is, maar wie ben ik..

Ik ben even bezig met de foto's nu. Als iemand toevallig een foto van zijn/haar motorruim op de PC heeft waarbij de slangen v/d verwarming ook goed te zien zijn: please post it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2011 18:03 #893322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
PS: Ik voel ook verandering in de luchtstroom & hoor de kleppen.

Tevens zijn de 2 aansluitingen BINNEN de auto onder had dashboard zitten (dus links die op de kachelkraan zit(toch?!) en rechts gewoon door t metaal naar de motorruimte gaat) gewoon echt heet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2011 12:07 #893351 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
als de slangaansluitingen verwisseld zijn kun je de kachel niet dicht (koude stand) zetten doordat de kraan tegen de stroom in altijd doorlekt
de doorstroom/warmte komt vanaf de kachelradiateur in een soort centrale ruimte; oftewel, als het in de auto ergens goed warm wordt dan zit het met de kachelradiateur zelf wel goed

zitten alle plastic buizen vanaf de kachelradiateur wel vastgeklikt op de aansluitingen bij de kachel en bij de uitmondingen van het dashboard?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2011 13:16 #893409 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
Ik kan de kachel inderdaad niet in de koude stand zetten! De temperatuur-schuif bewegen heeft geen enkel effect. Ik zie wel onder het dashboard de kraan bewegen. Dus verkeerd aangesloten?

De buizen lijken mij wel vastgeklikt, daar ik de stromen goed voel maar t?s alleen koude lucht dus.

Ook apart, maar ikdenk een andere oorzaak: bij aankoop deden stand 0+1+2 het, en 3 niet. Vervolvens heeft stand 3 het opeens een tijd gewoon gedaan maar sinds gisteravond is stand 3 weer overleden. Dit lijkt mij iets totaal anders toch?

Wat ook opvallend is(maar lijkt mij niet gerelateerd) is dat de zekering van de achterlichten ook soms spontaan doorbrand. Gisteren ook gebeurd, en nogal heftig: allemaal zwart eromheen etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2011 00:31 #893609 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
als de stromingsrichting door de radiator verkeerd is, is ook de warmte opbrengst veel lager.

bij de offici?le 'ingang' zit namelijk een wervelaar die zorgt dat het inkomende water wat begint te kolken terwijl het door de buisjes van de radiator loopt. Daardoor is de warmteweerstand tussen het koelwater en de radiator kleiner, en de warmte opbrengst (veel) groter bij gelijke watertemperatuur.

als de stroming andersom is dan bedoeld heb je wel het nadeel (wat hogere stromingsweerstand) maar niet het voordeel van deze wervelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets