× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

B14 3E

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2011 17:14 #631365 door V300 register
B14 3E is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb eens een vraag.

Kan iemand mij het preciese verschil vertellen tussen een B14 3E motor
en een B14 4E motor?
We hebben het dan over de 1400 benzine motor.

Ik ben benieuwd.

Groetjes john.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2011 22:22 #882369 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
Het (grootste) verschil is de carburateur, de 14.3 heeft een Solex ??n-traps, de 14.4 een Weber twee-traps met 6 of 7 pk meer. Hiermee heeft de b14.3 ook een ander spruitstuk dat helaas gevoeliger is voor scheuren. Voordeel is wel dat deze Solex een stuk zuiniger is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2011 17:39 #882444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
Hallo,

Bedankt voor je reactie.
nog een praktische vraag..

Zijn de ontsteking/bobine/aanstuuring van een B14 4S hetzelfde als die van een B14 4E.
Aangezien ik nu een blokje B14 4E heb gevonden
maar daar geen ontsteking/bobine/aanstuuring bij zat en hij de nog wel van een B14 4S had liggen.

Anders heb ik daar niet veel aan en kost me dat weer extra.

Groetjes john

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2011 00:05 #882475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
Van de b14.4 zijn de bobines gelijk, maar daar moet wel de bijpassende carburateur bij. de E motor heeft een Weber32dir 109 en de S motor de Weber32dir110. Dus als je de bobine+carb over zet heb je geen probleem. Misschien kan het ook met alleen de bobine, ik weet het preciese verschil tussen de carburateurs niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2011 00:27 #882480 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14 3E
wat bij mij opkomt na het lezen van dit topic: wat ben je precies van plan? ik kan me niet voorstellen dat het iets is wat nog niet uitgebreid op het forum gedocumenteerd staat en ik zoek zo'n topic liever op als dat ik het nog maar eens een keer allemaal uit moet typen.

van de b14.4 zijn de ontsteking en carburateurs NIET gelijk. er is een verschil in de ontstekingmapping tussen modeljaar 84 en 86, en modeljaar 86 en later. dit kun je uitpluizen adhv de codes op de ontstekingsunit en het schema identificatie elektronische ontstekingsunits. in een recente volvoice staat een schitterend overzicht maar je moet wel even clublid worden om dat te kunnen bekijken.

carburateurs; zijn afhankelijk van het jaartal 104/109 voor een B14.4E en 105/110 voor een B14.4S, niet door elkaar gaan gebruiken daar krijg je alleen maar ellende van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2011 01:14 #882483 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
Ik ben van plan mijn volvo B14 3E te verwisselen met een volvo B14 4E.
Dit omdat dit een nieuwere motor is.
Omdat ik niet zo'n held ben met internet en via via hier terrecht ben gekomen vraag ik het gewoon. (fair enough)
zou best kunnen dat het hier al ergens staat, ik kan het niet vinden.
Ben al blij dat ik iets nieuws kon starten.:yesyes:

Uiteindelijk heb je het toch verteld en daar schiet ik dan weer iets mee op.yeehaa!

Lid worden is geen probleem.
Moet ik alleen even vinden hoe?

CheerS!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2011 02:04 #882484 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
Via de main site:

www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...rden&menu=overdeclub

Alvast welkom! :D

In het ledenmenu vind je straks alle documentatie incl. Volvoices.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-08-2011 13:29 #882580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
nieuwer is niet waar, de B14.3 en B14.4 zijn tegelijk geleverd.

de B14.3 is een 'economy' uitvoering. het binnenwerk van de motor is exact hetzelfde tussen deze versies.

als je eea wilt ombouwen heb je nodig:

- inlaat- en uitlaatspruitstuk
- carburateur
- luchtfilterhuis
- uitlaatvoorpijp
- ontstekingsunit

de motor zelf kun je laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-10-2011 09:39 #890028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 3E
IK zou hier niet zelf aan beginnen als ik jou was. Ik weet niet hoe handig je bent, als je een beetje handig bent lukt het je namelijk wel. Anders niet aan beginnen.

Echt een moeilijk klusje is het namelijk ook niet. Het is zelfs een makkelijk iets, de bouten van het spruitstruk los, de waterkoelingsslangen los draaien, daar voor heb je de carbureateur er al af gehaald, nee echt moeilijk is het niet.
Als je een beetje handig bent kun je het zelf!

Maar toen ik in het begin net als jij moest sleutelen heb ik wel een vermoede wat er dan van terecht gekomen zou zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets