× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Koplampwissers

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2010 22:32 #853928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampwissers
zover mij bekend is het 2e pompje alleen bedoeld voor de achterruitenwis/was installatie.

de koplamp wis/was wordt gewoon met een t-stukje afgetakt van de voorruit sproeier, en ook elektrisch aangesloten op de sproeistand

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2010 11:19 #854308 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampwissers
Bij mijn DL Special zitten er twee pompjes, ??n voor de voorruit, en ??n voor de koplampen. Heb overigens het stekkertje voor de koplampsproeierpomp losgehaald, zo vies worden de koplampen meestal niet, en het kost een hoop ruitensproeiervloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2010 00:18 #857901 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Koplampwissers
Je koplampen worden volgens mij net zo vies als je voorruit hoor, misschien nog wel viezer... :crazy2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2011 15:48 #883459 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
Met mijn koplampwissers is iets vreemds aan de hand. Net heb ik er eentje (van de twee) aangesloten, maar iets zit niet helemaal goed :wtf2:

In de motorruimte van de auto liggen de contrastekkers al klaar; vier pinnen, waarvan eentje leeg, eentje met twee draden (beige/bruin, ooit bruin geweest), eentje met ??n draad (rood/roze, ooit rood geweest) en de vierde heeft ook ??n draad (weer iets bruinachtigs).
De motor van de wisser heeft drie draden; rood, zwart en bruin. De rode heb ik op de rode, de bruine op de dubbele bruine, en de zwarte op de enkele bruine aangesloten (want de ruitensproeierpomp heeft een rode draad en een dubbele bruine).

Als ik nu de ruit sproei, komt de wisser die ik al heb aangesloten, een stukje omhoog en nokt er vervolgens mee. Nog een keer sproeien en hij komt weer een stukje hoger etc.
Nu heeft moeders drie keer de ruit gesproeid, met als gevolg dat de wisser halverwege de koplamp staat en met geen mogelijkheid meer naar beneden (of naar boven) gaat :hmmz:

Wie weet wat er mis is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2011 16:50 #883469 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koplampwissers
ga is alleen meten op die stekker in de motorruimte

je hebt een massa
er staat op 1 draad constant voeding als het contact aan is
en er is een draad waar voeding op komt zodra de sproeier bediend wordt

die moeten corresponderen met de stekker van je wissermotor:
bruin=massa
rood=voeding ruitensproeier
zwart=voeding contact

of voor het gemak de massa en de ruitensproeier voeding uitpluizen, dat is al makkelijker. ik vermoed dat je de enkele en dubbele bruine om moet draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2011 17:26 #883471 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
het is ene zooi in de motorruimte, want aan bestuurderszijde is de dubbele draad bruin en aan passagierszijde is de dubbele draad weer rood :no_comment:
Zelfde als knipperlicht op rechter zijscherm; de plus is dubbel rood en de massa is beige/bruin enkel, aand e andere kant is het precies andersom.

Dit zijn de stekkers (aan de kabelboom van de auto):

passagierszijde


bestuurderszijde


omdat de auto al eens opnieuw gecoat is aan de onderkant en de motorruimte niet gespaard is bij ML-behandelingen, zijn alle draden verkleurd en pekkig.

Edit: Anjo ik zal alles eens doormeten. Ik heb het elektrische schema in de vraagbaak ook al uitgeplozen maar de draadkleuren komen niet overeen (en volgens de vraagbaak zouden er ook geen dubbele draden in moeten zitten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2011 19:10 #883476 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
Kijk, dit gebeurde vanmiddag dus. Na alles doorgemeten te hebben bleek het allemaal correct aangesloten, dus maar even doorgegaan met sproeien en ineens zag het motortje het licht; hij werkt nu naar behoren.

De andere kant heeft vreemd genoeg hetzelfde als de bestuurderskant eerst had. Dat ging zo:

Bijlage:


Inmiddels werkt de bestuurderszijde dus perfect, maar passagierszijde gaat per keer alleen maar een stukje omhoog en blijft dan staan. Dadelijk dus maar even doorgaan met sproeien, dan zal die vanzelf wel mee gaan bewegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2011 19:28 #883478 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Koplampwissers
Mooi! Ze waren nieuw, maarja lagen al een tijdje stil natuurlijk :) Vet gezicht hoor! Mooi neusje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2011 20:49 #883489 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
Dankje Kevin!
Ze zien er spic en span uit (ze zijn duidelijk zichtbaar nieuw), en na net nog een paar keer gesproeid te hebben werkt de rechter motor nu ook goed. Ze moesten weer even inlopen denk ik. Zodra de ruit besproeid wordt, sproeien de koplampwissertjes ook en wissen ze 2x.
Dat ziet er idd vet uit :D
En met die tweetonige (originele!) claxon erbij en al het chroomwerk blijft het toch een heel aparte verschijning... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-08-2011 16:18 #883636 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampwissers
waarschijnlijk heeft er wat uitgeharde vettigheid tussen de 'doorloop contacten' in de motor gezeten. deze zorgen dat de motor blijft lopen tot het mechanisme weer in de ruststand teruggekomen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets