× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Koplamp problemen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2008 00:04 #627527 door V300 register
Koplamp problemen is gemaakt door V300 register
Zo daar ben ik weer eens met een probleem. :S(voor de goede orde, het gaat om een 360 GLT uit '87)

Laatst zette ik mijn lampen op stand 2 (normaal licht), maar hijs sprong na een tijdje uit, en toen had ik alleen nog stadslicht. Dus mistlampen erbij aangezet, en na een tijdje sprong mn gewone licht weer aan en gingen de mistlampen uit. Die kreeg ik ook niet meer aan, totdat mijn gewone licht weer uitging even later. Ook is het normaal dat als ik het richtingaanwijzerhendeltje (leuk woord voor galgje) naar achter trek, het grootlicht aan gaat, en aan blijft staan totdat ik m nog een keer naar achter trek, maar nu kan ik er alleen mee knipperen. Iemand een idee?
alvast bedankt!

doeg,

Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2008 00:15 #712466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
waarschijnlijk het dim/grootlicht relais, wat kapot is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2008 11:16 #712471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
bedankt voor de reactie:D Dat relais zit als het goed is in het zekeringkastje toch? En enig idee of het makkelijk te krijgen is? Lastig rijden in het donker zo:humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2008 17:55 #712495 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koplamp problemen
Check ook ff of de hendel nog proper vast zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2008 20:43 #712523 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
Controleer onder het dashbord je massadraden, dergelijk geintje vorig jaar gehad. Na een berg meetwerk, relais wisselen(wat niet hielp) enz heb ik uiteindelijk een extra massadraad vanaf het aardnet naar de carrosserie gelegd. Had geen dim en geen grootlicht, alleen groot als ik de schakelaar naar achter getrokken hield. Weet het niet precies meer maar er zitten onder het dashbord enkele relais waarvan er zowieso 1 geen massa had. (Da's leuk als je + zit te meten tov de carrosserie). Misschien weet iemand in dit forum wat de kleur van de massadraden is , ik dacht bruin maar weet het niet zeker. Als er dus op de massadraad (bruin?????) van de spoel van een relais 12V staat komt ie nooit in.
m.vr.gr.Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2008 17:20 #712552 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
Erik: bedankt voor het advies! Hij lijkt goed te zitten, en alle draden ook.

Eric: Ik heb het hele dashboard vandaag uit elkaar gehaald, en alles lijkt goed te zitten, ik heb ontdekt welk relais er tikt als ik met het grootlicht sein, en dat is linksonder in het zekeringkastje. dus die zal ik moeten vervangen. Misschien een hele domme vraag, maar is dat gewoon bij een autoshop te krijgen? Verder tikt er nog een relais onder het dashboard als ik de blower op stand 3 zet. stand 1 en 2 doen het ook niet. Maargoed, daar is een hoop over geschreven op het forum:) Verder stopte ook mijn mistlampen ermee gisteravond, maar die heb ik weer aan de gang (volgens mij door het relais door elkaar te schudden haha) Maar vanacht moet ik toch naar mn werk, dus die moesten het iig doen. In combinatie met dimlicht is het nog wel redelijk.

dus even alles op een rijtje:

Dimlicht (stand 1) doet het. (stand 1= stadslicht / parkeerverlichting)
hoofdlicht (stand 2) niet, blijft op dimlicht staan. (stand 2 = dimlicht)
Grootlicht kan ik alleen mee seinen.
Blower van de kachel doet het op geen enkele stand.
Mistlampen doen het intussen ook weer, maar eerst niet.
Achtermistlamp doet het ook niet, maar daar kwam ik gisteravond pas achter.

Zo fijne opsomming van electronische problemen:)

bedankt voor de hulp, sorry van de stomme vragen:cry:

mod edit; correcte namen tussen haakjes toegevoegd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2008 18:21 #712571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
Het is volgens mij standaard dat je zonder dimlicht alleen met het grootlicht kan seinen. Als je het dimlicht wel aan hebt kun je alleen grootlicht vast aanzetten, en niet meer seinen. Zo zit het bij mij iig.

Mistachterlicht lijkt me een contactprobleem, haal uit je achterlicht-unit eens de stalen strip, deze was bij mij ook helemaal gecorrodeert. Staalborsteltje erover en het kan weer werken.

Voor de andere problemen raad ik je een multimeter aan, en veel meetplezier.
Meet alle standen van de schakelaar door, meet alle kabels afzonderlijk van elkaar door, meet even wat de relais doen en meet de lamphouder in de koplamp even goed door. Als je dat allemaal gedaan hebt moet je onderhand weten wat er aan de hand is. Het is wel een hels karwei dus veel succes!

Als dat allemaal nog niet helpt kan je nog maar 1 ding doen: Je auto aan mij verkopen/ruilen, dan verhelp ik al je problemen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2008 20:44 #712578 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplamp problemen
Eehm, ik kan het mis hebben, maar stand 1 en 2 van de blower zit toch op ??n zekering? Als stand 3 het wel doet zou ik de zekering dus even nakijken, Kan nooit kwaad.

Als je de massastrip van de achterlichten opschuurt, vergeet dan niet om er even wat blanke lak ofzo op te spuiten (als je alles weer aangesloten hebt). Anders kun je het straks w??r doen.

Maarre, probeer voor dat mistlicht achter eerst eens een ander peertje ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2008 20:59 #712582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
Ik nam voor het gemak aan dat hij weet dat het peertje goed is ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2008 21:40 #712590 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp problemen
Maarten
1: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Van je kachel is gewoon de weerstand kapot, daarom doet ie het volgas wel. Het relais wat tikt in stand 3 overbrugd de weerstand.
Meet bij je mistachterlicht of je 12V hebt op het stripje midden achter de lamp. Bolletje kapot of massa probleem, stukje schuurspons en een bus WD40.
Kijk aan de bijrijders kant achter het dashbordkastje eens naar de stekkers van de zekeringenkast of die niet geoxideerd zijn, dezelfde bus WD40.
Stand 1 licht is stadslicht, 2 is groot of dimlicht, het pulsrelais wat je hoort tikken met grootlicht seinen was bij mij niet kapot, kreeg domweg geen spanning van een relais onder het dashbord, seinen kun je ook als je licht uitstaat, dit is een andere 12V voeding naar het pulsrelais.
Het volgende is puur op mijn ervaring
Probeer bij de relais onder het dashbord (kachelfan overslaan) met een multimeter of een testlampje te meten of er 12V op de massa aansluiting (bruine draad) van het relais staat als je lichtschakelaar op 2 staat. Daar mag geen spanning op staan.
Dit wil ook wel eens helpen: trek alle zekeringen en relais in de zekeringen kast een paar keer heen en weer voor het geval daar wat geoxideerd is evt dezelde bus WD40.
sterkte en succes, m.vr.gr.Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets