× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Aanschaf 340

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-06-2004 12:19 #624490 door V300 register
Aanschaf 340 is gemaakt door V300 register
Voor m'n zusje ben ik afgelopen weekend naar een aantal 340's met Variomatic wezen kijken. De allermooiste (een GL Special) stond bij een behoorlijk foute autohandelaar. Vraagprijs 650 euro, met nog een paar maanden APK, nieuwe APK behoorde niet tot de mogelijkheden ('wij doen alleen in- en verkoop'). Roest heb ik (in de slecht verlichte loods) niet kunnen ontdekken, ook niet bij de las in de dorpel ter hoogte van de achterportieren of in de voorspatbordranden. Het enige zichtbare twijfelpunt was een loszittend luchtfilterhuis, terwijl de moer op het deksel muurvast leek te zitten. Iemand een idee hoe dat kan? Hoe zit het luchtfilterhuis op de carburateur bevestigd?
Omdat de auto ook niet bepaald vlot startte (maar ja, ik ben ook niet meer gewend om met een handchoke om te gaan en waarschijnlijk staat 'ie ook al een tijdje) en gezien de aard van het bedrijf bekroop mij de angst dat er wellicht met de carburateur is geknoeid. Of is dit niet waarschijnlijk? Wat zijn andere specifieke punten van aandacht wanneer ik met deze auto een proefrit ga maken (een ton op de klok)? Ik ben blij met elke bruikbare tip!

Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-06-2004 16:54 #637849 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanschaf 340
Moer kan vastzitten omdat dat vaak een zelfborgertje is, en lekker strak aangedraaid. Maar als je echt veilig wilt zijn voor een 340, snuffel dan wat rond hier, of probeer Jack van den Berg te contakten, die heeft misschien nog wel een goede staan. Want wat jij hier beschrijft... kweenie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-06-2004 20:24 #637850 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanschaf 340
Gert,

Variomatic-specifieke aandachtspunten voor de proefrit zijn;

- Lawaai en/of trillingen van onder de achterbank

- toerental bij constante snelheid (moet lager zijn dan bij het optrekken tot die snelheid)

indien het eerste; laten staan. er zijn er nog genoeg met kleinere problemen.
het toerental wat te hoog is (en ook direct flink afremmen op de motor als je het gas los laat) is voor de ervaren variorijder onmiddelijk duidelijk. als je nooit vario gereden hebt zul je zowieso al vinden dat ie veel toeren maakt.

De carburateur heb je meteen een van de weinige constructiefouten van de latere 340's mee te pakken!
het luchtfilterhuis zit met 3 draadeinden aan de bovenste helft van de carburateur vast, en dat zit op de onderkant van de carburateur met 5 boutjes. Deze zijn naar alle waarschijnlijkheid los gelopen. komt VAAK voor en geeft DIKKE ellende qua slecht starten, rot stationair lopen, bokken en noem maar op.

waar je ook erg goed moet naar kijken, is de voorste balk, waar de kentekenplaat op geschroefd zit. GOED er onder kijken, daar zit een lasnaad die uit het zicht heeeerlijk kan rotten, en snel tot APK afkeur leidt, omdat ie op een brug direct in het zicht zit.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2004 08:02 #637851 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanschaf 340
Hoi Wouter,

Bedankt voor je tips. Als de situatie met de carburateur is zoals jij schetst, wat is dan de oplossing? Gewoon de boutjes aandraaien en klaar is kees? Of ligt het wat ingewikkelder?

Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2004 10:26 #637852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanschaf 340
Hoi Gert,

dat is de quick fix. probleem is dan dat vaak blijkt dat de schroefdraad in het aluminium beschadigd is, waardoor de boutjes in no time weer los komen.
zelfs montage met locktite wil niet altijd blijven zitten. een andere carburateur is dan meestal het makkelijkst (en hopen dat die nog goed is)

de 1400 van ons eigen wagenpark is van 1978, die heeft een ander luchtfilter. nooit problemen mee.

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2004 11:14 #637853 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanschaf 340
Paar maanden geleden bij JACK een 340dl 5 deurs cvt opgehaald voor een bekende met een VOL JAAR apk.
Voor bijna het zelfde bedrag.
Echt een instappen en wegrijden auto.
als je de handelaar niet vertrouwd zou ik dat ook eens proberen.
suc6 paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-07-2004 23:23 #637854 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Aanschaf 340
Hoi Gert,

Ik ga mijn 340 GL Special Variomatic in de verkoop doen. Heb je daar misschien interesse in? Hij zal goedkoper worden dan de prijs die je bovenaan noemde bij de 340 waarnaar je was wezen kijken. Ik heb hem gekocht van de voorzitter en daarna heb ik er aardig wat aan gedaan. Maar ik ga hem weg doen omdat ik een 360 wil.
Bij eventuele interesse, kun je contact opnemen via e-mail, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., dan kan ik je verder vertellen over auto.

M.v.g. Thomas

P.s. Enne, ik vind het naar mijn eigen mening hier ook wat betrouwbaarder dan bij een handelaar die uit is op winst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-07-2004 22:57 #637855 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanschaf 340
Ik wil het natuurlijk niet gaan opnemen voor die handelaar, maar zelf heb ik ook een 340 GL Special (1991) gekocht bij een hele foute handelaar. Daarbij had ik min of meer ingecalculeerd dat er nog wel wat aan te sleutelen viel. Nu ben ik zelf niet zo technisch aangelegd helaas (ik zou graag nog eens zover komen dat ik m'n eigen 340 kan onderhouden...) dus heb ik het karretje naar een garagebedrijf hier in de buurt gebracht. Daar werkt een monteur die al meer dan twintig jaar aan 340's sleutelt en hele schappelijke prijzen rekent. Voor 180 euro heeft de auto een grote beurt gehad, inclusief vervangen kleppen en allerlei andere zaken die ik al lang weer vergeten ben. Daarna is er nog een 2e hands startmotor ingekomen voor 75 euro. Maar dat is het dan ook wel. Dit kwam aardig overeen met wat ik verwacht had. Natuurlijk zou ik liever in een keer een goede 340 kopen, maar aan de andere kant kan het dus ook nog wel goed uitpakken als je toch maar in zee gaat met een handelaar...

Overigens: Misschien heb ik voor een familielid nog wel belangstelling in de 340 vario van Thomas. Kun je wat meer info geven over deze auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-07-2004 02:28 #637856 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Aanschaf 340
Hoi Albert-jan,

Je hebt inmiddels mail.

Gr Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets