geklonk in cvt

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-10-2022 19:39 #1042292 door V300 register
geklonk in cvt is gemaakt door V300 register
Een cvt-vraagje:

soms -toevallig vorige week weer eens- heb ik bij het wegrijden met de 340 cvt -na enkele dagen tot een week stilstaan- het volgende:
de auto rijdt normaal weg, maar vanuit de cvt komt een geluid alsof er een velldkei in een draaiende trommel ligt te husselen.
Na ca. 300 meter rijden is het geluid weg en functioneert alles onopvallend.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De centrifugaalgewichten in een van de poelies o.i.d.?
Het lijkt me niet echt goed. Wat kan ik doen ter verdere diagnose?

Dank van rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2022 09:59 #1042293 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic geklonk in cvt
Wat kan is dat er één of beide veren gebroken zijn van een gewicht die ze naar binnen houden, zijn vrij slappe veren puur om gerammel tegen te gaan bij stapvoets rijden. Zijn 2 veren per gewicht.

Dan moet de deksel van de primaire er af om dat te kunnen bekijken. Heb het zelf al een paar keer gezien.

verder zou ik niet iets kunnen bedenken. Dan zou de auto op de brug moeten om eens nader te kunnen inspecteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
24-10-2022 19:43 #1042294 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic geklonk in cvt
Met name je opmerking van week stilstaan: mijne had ook soms dat de eerste 100m wat klapperend geluid maakte. zeker bij kouder weer. alsof de riemen weer even soepel moesten worden en wennen een hun flexibiliteit. Daarna wisten ze dat weer.
Maar dan zou dat wrs niet ineens ontstaan...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2022 20:35 #1042295 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic geklonk in cvt
kan ook roest op de poelie zijn als de chroom laag beschadigt is vaak maar klein plekje roest wordt snel weggepoets door de riem heb er alleen last van bij erg vochtig weer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-10-2022 16:47 #1042296 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic geklonk in cvt
@BartJu:
"dat de eerste 100m wat klapperend geluid maakte. zeker bij kouder weer. alsof de riemen weer even soepel moesten worden"

Wat jij daar stelt heb ik ook wel -in de winter-, maar dat is m.i. anders dan 'de kei in de wasmachine'.

@cryowim:
ik hoop niet dat er roest op de poelies zit, maar die herrie/dat gebonk bij een roestplekje lijkt me niet de oorzaak.

@Steven340:
jouw 'veerbreuk' en daardoor los slingerend gewicht lijkt me het meest waarschijnlijk.
De vraag is dan wel: waarom gedraagt dat gewicht zich in 95% van de gevallen goed en enkel soms niet goed. Die veer is dan toch gebroken (of los) en blijft dat ook!??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2022 21:02 #1042297 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic geklonk in cvt
Dat durf ik ook niet te zeggen, die gewichten hebben in de rust stand ook niet heel veel ruimte, het beste is om het eens op een brug te bekijken, of de wielen los van de grond en de vario laten draaien, en een tweede persoon die onder de auto kan kijken, als je daar verder geen gekke dingen hoort of ziet riemen nog mooi heel etc...., maar het probleem blijft en het komt bij de CVT vandaan, dan de deksels van de primaire los om te kijken wat daar binnen niet goed zit. Enige wat ik kan bedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2022 18:14 #1042298 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic geklonk in cvt
Ik heb hier een manual van Volvo (uit een Landmacht-bibliotheek): daar zijn geopende primaire trommels afgebeeld en lijkt het erop dat die twee gewichten (in een trommel) toch wel op erg stablele assen zitten, en dat de gewichten een behoorlijk formaat (er is een monteurshand in dezelfde foto) en gewicht zijn. Zou je kunnen stellen dat een gebroken veer dan eventueel geklapper veroorzaakt, maar dat dat verder geen schade aan de trommel teweegbrengt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2022 20:39 #1042299 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic geklonk in cvt
Vandaag toevallig iemand naar mij toe gekomen met hetzelfde probleem. Ook geklonk in de CVT bij stapvoets rijden tot bijna stilstand, en wat bleek, beide veertjes gebroken van één van de gewichten.
Of het ook precies hetzelfde klinkt als bij jouw probleem durf ik niet te zeggen maar kwa hoe je het omschrijft komt het aardig in de buurt.
Die gewichten hebben aardig wat ruimte in de trommel, de veertjes zorgen ervoor dat de gewichten lichtjes tegen de trommel aangedrukt blijven.

Het kan in princiepen verder weinig kwaad, het is hooguit irritant.

Heb wat foto's gemaakt hoe dat op z'n plek zit, je kunt de veertjes goed zien zitten.




Onderste was nog goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2022 19:11 #1042300 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic geklonk in cvt
Dank voor de superduidelijke foto's van de centrifugaalgewichten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets