Volvo 345 komt niet van zijn plek

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2021 13:54 #988772 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
Dank voor alle antwoorden! We kunnen door die gekke avondklok niet veel tijd vrijmaken buiten onze fulltime jobs om, dus we gaan aanstaande zondag heel de dag aan het werk. We houden jullie even op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2021 14:16 #988773 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
Toevallig lees ik op het forum van de Dafclub het relaas van iemand met een V66 met exact hetzelfde probleem: na bedienen van de pook blijft de ontkoppelservo hangen. Door bij draaiende motor de vacuumslang los te halen (dan valt de motor ook uit) reset de klep zich blijkbaar, en blijft het goed - tot de volgende keer dat je aan de pook zit.

Eerst dat allemaal maar eens nakijken dus. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2021 17:43 #988779 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
dan blijft ie blijkbaar mechanisch wat hangen (drooglopen?) dat zou best kunnen na zoveel jaar. gewoon een andere van de sloop pakken, ik geloof dat ze gekit zijn ipv geschroefd zoals een EMVK.
je kan proberen er een wolkje WD40 door te spuiten, geen garantie dat de rubber dichtingen dat kunnen hebben. of siliconenspray wellicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2021 21:43 #988798 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
We hebben vandaag naar de ontkoppelklep gekeken. Dit lijkt allemaal in prima conditie. Hij klikte bij het intrappen van de rem en bij is lekvrij. Verder kan je het niet echt testen volgens mij.

Wat mij opviel bij het wegrijden van de auto naar de parkeerplaats was dat er een knarsend geluid kwam vanuit de middentunnel na het schakelen van N naar R en Dit leek uit het schakelmechanisme in de auto te komen. Terug naar N en dan weer naar R bleef het "tandenpoetsgeluid" terugkomen. Van R naar P en weer naar R en de choke iets aan voor een verhoogd stationair om beter de toerentalschommeling te kunnen horen bij het schakelen was de "oplossing" maar kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Enige wat we nog niet gedaan hebben is het schakelmechanisme in de auto nakijken. Iemand ideeën?

De variomaat ziet er op wat zweten na verder prima uit, evenals de banden.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2021 12:45 #988800 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
Bij de 343 shifters is het vaak zo dat er speling op het mechanisme zit. De achterruit inschakelen doe ik altijd de shifter eerst naar de P, of in ieder geval er voorbij, en dan terug naar R.

Deze schiet er anders uit en hoor je een hels kabaal aan tanden gepoets.

Nieuwe busjes in de schakelstang kan sl een hoop schelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-02-2021 21:24 #988803 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
Thanks, gaan we zaterdag naar kijken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-02-2021 10:48 #988817 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en het probleem is eigenlijk van kwaad naar erger.

Volgende hebben we uitgesloten:
- Nieuw schakelbusje in mechanisme, boven de cardanas bij de schakelhendel
- Ontkoppelklep losgehad, schoongemaakt, functioneert goed
- Alle vacuumslangen gecontroleerd, functioneert goed
- Vacuum pot onder koppelingshuis opengemaakt, ingevet & gesteld, lijkt goed te werken
- Keuzehendel mechaniek gesmeerd
- Alle stekkers onder keuzehendel geschuurd en goed vast gezet
- Keuzehendel knop werkt goed, keuzehendel verplaatst goed
- Inlaatcollectorpakking vervangen, keurig luchtdicht
- Carburateur iets bijgesteld

De auto gaat steeds slechter schakelen. Waar hij voorheen nog wel eens in zijn D of R 'schoot', al dan niet met tandenknarsen, hebben we de auto gisteravond niet eens de brug af gekregen. Na 15 minuten hannessen hebben we het opgegeven. Alles geprobeerd, van heel driftig schakelen tot met beleid. Auto wil nu helemaal niet in zijn versnelling. Ook in zijn N draait de motor niet vrij en gaat de auto stinken naar koppeling.

Eenmaal in de versnelling, rijdt de auto keurig. Variomaat schakelt goed op/terug, is stil en soepel.

Uiteindelijk vanmorgen met 5 monteurs onder de auto gestaan (waarvan 2 met Volvo-ervaring). Zij hebben allemaal hun plasje erover gedaan en komen met verschillende diagnoses:

1) Koppeling versleten/slipt. Leek ons niet logisch, zeker aangezien de auto normaal rijdt als deze eenmaal in de versnelling zit. Met een slippende koppeling zou je dat ook moeten merken tijdens het rijden, lijkt me

2) Elektronisch probleem - geen signaal. Zou een relais kunnen zijn.

3) Vloeistoftekort. Zou dan liggen aan de hoeveelheid vloeistof in de bak.

4) Lamme schakelstang - ook deze lijkt ons niet te kloppen, aangezien hij heel trefzeker in zijn verzetten terecht komt.

5) Kapotte EMVK. Maar zou je dat ook niet merken als je rijdt? Lijkt gewoon keurig vacuum te hebben. Ook de vacuumpot onder het koppelingshuis functioneert namelijk keurig als er met de keuzehendel geschakeld wordt.

Zoveel vragen.
We zijn een beetje radeloos.

Is er iemand die er wellicht nog iets van 'licht' over kan laten schijnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
19-02-2021 12:06 #988818 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
Wat betreft item 5: heb je een econometer (vacuummeter) erin zitten?

Zo ja, zet deze dan eens achter de EMVK, gewooon de slang anders aansluiten dus.
Zo kun je al rijdend het op- dan wel terug-schakelvacuum zien. Indien beide goed kun je dit punt wel uitsluiten. BEdenk hierbij dat opschakel vacuum begrensd is en dus minder uitslag zal geven, dat is dus normaal.

Verder zou ik denken dat je juist op de brug, en achterkant opgebokt, goed zou kunnen zien wat wel/niet beweegt/reageerd/aanloopt etc. Je kunt dan immers met draaiende wielen eronder kijken toch? Kun je dan (veilig!) de bak direct bedienen ipv via pook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-02-2021 16:30 #988821 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek
kijk dan toch maar eens in de primaire achter het deksel. ik krijg steeds meer het idee dat het schakelmechaniek-Pblokkeerpal schuifspul kaduuk is. Lees boven even terug ik heb het al eerder aangemerkt als mogelijkheid. Dit is een bekende storing ook in de greenbooks zag ik het terug en ervaren V monteurs zouden dat dus moeten weten.
Op de brug, schakelstang los van primaire en de schakelas met de hand bedienen. als dat haakt of zelfs blokkeert weet je genoeg. theoretisch zou de spanbus waarmee de schakelvork aan zijn as geborgd zit ook nog kapot kunnen zijn, dat zou steeds verschillend gedrag verklaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2021 18:56 #988823 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 345 komt niet van zijn plek

gromsound;259101 schreef : kijk dan toch maar eens in de primaire achter het deksel. ik krijg steeds meer het idee dat het schakelmechaniek-Pblokkeerpal schuifspul kaduuk is. Lees boven even terug ik heb het al eerder aangemerkt als mogelijkheid. Dit is een bekende storing ook in de greenbooks zag ik het terug en ervaren V monteurs zouden dat dus moeten weten.
Op de brug, schakelstang los van primaire en de schakelas met de hand bedienen. als dat haakt of zelfs blokkeert weet je genoeg. theoretisch zou de spanbus waarmee de schakelvork aan zijn as geborgd zit ook nog kapot kunnen zijn, dat zou steeds verschillend gedrag verklaren.



Het lijkt erop dat je goed zit met de blokkering van de P stand. Na alle eerder door Jelle genoemde opties als eerst nagekeken te hebben, kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat de auto niet wilde rijden als hij uit de P stand kwam.

Wie weet de officiele naam van het blokkeerpinnetje en heeft evt de tip hoe we aan een vervangend exemplaar kunnen komen?

Plaatje voor de sfeer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets