RP-74-DJ rijdt weer

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2020 09:25 #635355 door V300 register
RP-74-DJ rijdt weer is gemaakt door V300 register
Op een kwade dag ergens in oktober '18 sprong mijn vario kapot. Toentertijd geen idee wat de oorzaak was. Een tussendoor auto gekocht en de 340 stil gezet.
Ik had nog een iets te krokant project met handbak staan, maar veel te weinig tijd.
Toen op een zonnige dag in september' 19 kwamen mijn broertje en ik op 't idee om de 340 maar weer op te knappen. Hij zag graag een handbak in mijn 340 en ik zelf eigenlijk ook wel. Ik mag dat natuurlijk niet zeggen hier haha. De vario rijd super, alleen de mijne had veel problemen met goed lopen. Een handbak is meer betrouwbaar en aangezien ik meerijd in oldtimer rally's, is een handbak ook veel leuker.
Zo geschiedde het. Het krokante project de brug op en eens goed kijken hoe 't in mekaar steekt. Al snel kwamen we er achter dat alle wielen kunnen blijven zitten yeehaa!
Helaas zijn mijn foto's te groot om hierbij te plaatsen (iemand enige idee hoe je ze verkleint)
Komt er op neer, benodigd is het vliegwiel, koppelingspendaal, aandrijfas, bak. Er uit moet de uitlaat van voor tot achter en de twee achtste motorsteunen moeten los. Daarna is het letterlijk plug and play.
Het meest lastige is het overzetten van de pook, omdat de wij de kabels hebben laten zitten en je dan met een mega grote constructie loopt te hannessen.
Waar we uiteindelijk een jaar mee gewacht hebben, was in één weekeind gepiept. Alleen het juiste draadje doorverbinden van de startonderbreker in de P en N was nog even zoekwerk.
Hiermee kan ik zeggen dat we weer rijden, nu met handbak ????. Ik kan niet wachten tot 1 maart, dan mogen we de weg weer op :D
Ook slaat bij mijn de roest duivel enigzins toe op het la spatbord. Ik denk een slecht gerepareerde schade. En gek genoeg achter de koplamp zit een roest gat, alleen links. Het krokante project had 'm ook daar. Bijzondere vlek als je het mij vraagt.
Te doen: lekker poetsen, verstralers er op bouwen voor de nachtritten en zorgen dat de auto blijft rijden.
De auto staat bij m'n ouders in de schuur, dus ik kan er helaas niet dagelijks aan werken (woon zelf in een appartement dus geen oprit oid), maar als ik er ben, zal ik wat foto's maken. Altijd leuk om je trots te showen.
Op het moment wordt door mijn vakantie houdende pa de carburateur gevlakt, want hij liep stationair echt beroerd. Daarna moeten we eigenlijk de remolie eens verversen en dan is het technisch eigenlijk wel in goede staat :yesyes:
Toch een recente foto kunnen bijvoegen. Prachtige sparco lapjes gemonteerd. Ieder zijn smaak, maar ik vind het de auto wel de klassieke rally look geven. No worries hij wordt verder niet afgetrapt oid.
Greetz

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2020 11:43 #984261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic RP-74-DJ rijdt weer
Mooi werk! ik heb het ook eens willen doen, vario naar handbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2020 11:15 #984276 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic RP-74-DJ rijdt weer
Tja het kan. Een vario is echt niet moeilijk te onderhouden/repareren maar je moet wel weten waar je me bezig bent, zie de uitstekende howtos op dit forum en de homepage.


Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de vario-handbak verhouding is binnen de V300 gemeenschap. Ik vermoed veel meer handbak (lekker blazen met de 2 liters), maar er hebben mogelijk buitenproportioneel veel varios overleefd omdat ze weinig en behoedzaam werden gebruikt (en de boyracers er niks in zagen op de 2e hands markt). Dat zijn dan wel prima ombouwkandidaten om alsnog de armen uit je lijf te poken als je het echt wilt ;-) Uiteraard is het plug&play, het liep doorelkaar van de band.


Gooi in ieder geval niks weg, er komt een tijd dat de ware variomatisten (traploos tot in het graf) die spullen nodig hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets