Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2020 09:09 #635339 door V300 register
Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen? is gemaakt door V300 register
Goedemorgen,

Ik sta op het punt eerdaags de aandrijfriemen van mijn 340 te vervangen. Alle onderdelen liggen al klaar, alleen mis ik nog één specifiek gereedschap... namelijk de schijvenspreider.

Nu is mijn vraag, is er iemand die er één heeft en bereid is te willen uitlenen voor een paar dagen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2020 21:58 #984003 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Heb je een brug en 2 handen extra? Dan kun je het nl ook zonder doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
16-01-2020 19:27 #984013 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Er is ook een manier om de EMVK even andersom aante sluiten, auto met achterwielen los en zo geforceerd opschakelen. Dan stoppen met handrem. Een grote dop van je ratelset ertussen, dan kan het ook zonder dat gereedschap.

Het is mij 5-6 jaar geleden zo gelukt, how to ergens hier op forum (of site).



Met juiste is wrs wel stukje eleganter...


EDIT: Gevonden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-01-2020 09:50 #984018 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Of een keer op een sleuteldag doen. Als de TC zelf geen schijvensprijder heeft is die sowieso wel aanwezig op de populaire sleuteldaglocaties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-01-2020 13:40 #984020 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?

hengel;256994 schreef : Heb je een brug en 2 handen extra? Dan kun je het nl ook zonder doen.


Klopt. In principe kan ik een collega vragen, maar die is niet elk moment aanwezig, en wil 't dus ook graag in m'n eentje kunnen.

BartJu;257004 schreef : Er is ook een manier om de EMVK even andersom aante sluiten, auto met achterwielen los en zo geforceerd opschakelen. Dan stoppen met handrem. Een grote dop van je ratelset ertussen, dan kan het ook zonder dat gereedschap.

Het is mij 5-6 jaar geleden zo gelukt, how to ergens hier op forum (of site).
Met juiste is wrs wel stukje eleganter...

EDIT: Gevonden!


Deze methode had ik inderdaad eens gelezen. Ik zou het zo kunnen doen natuurlijk, al lijkt het mij toch net iets prettiger met een schijvenspreider.

General Custom;257009 schreef : Of een keer op een sleuteldag doen. Als de TC zelf geen schijvensprijder heeft is die sowieso wel aanwezig op de populaire sleuteldaglocaties.


Zou ook kunnen. Alleen heb ik geen zin om te wachten, en zie het ook niet zitten om met versleten snaren over de snelweg naar een sleuteldag toe te rijden.

Ik heb overigens de garage hier in de buurt gevraagd en daar mag ik er één van lenen tegen een kleine vergoeding. Nu nog een moment plannen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-03-2020 08:03 #984284 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Is het vervangen van een enkele riem ook mogelijk als de cvt er onder vandaan is? Ik heb overigens het originele stuk volvo gereedschap om de schijven te spreiden, echter nog niet gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-03-2020 09:01 #984285 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Als je er fatsoenlijk bij kan, ik heb het eens gedaan met een grote lijmklem en een blokje hout volgens de vraagbaak opgegeven dikte tussen de schijven gestoken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-03-2020 15:54 #984286 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Kan zeker zonder de spreider. Als je de beschikking over een brug hebt dan is het een kwestie van de riemen hard naar beneden trekken en in tussen de schrijvend e dop 22 te doen. Haal eerst de slangen aan de vario los (vooraf merken welke waar hoort!).

Daarna riemen er voor om leggen, die ook zover mogelijk opentrekken en dan achteren er om leggen. Als je met 2 bent dan lukt het zeker door de auto een stukje te verrijden zodat je het rollende effect van de auto benut.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-11-2020 12:59 #988514 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Mijn lukte het wel met de orginele Volvo riemen maar niet met die rolflex. (truck EMVK slangen omdraaien en dan is hij inderdaad al half opgeschakeld maar dan nog lukte het mij niet met die namaak riemen die zijn zo stug als de neten) vervolgens heb ik de secundaire vario er maar af gegooid, en dat gaat eigenlijk ook best wel snel. Je laat de aandrijfasjes zitten en je zet (oke die moet je wel hebben) er een grote garage krik onder die de secundair kan dragen. Die zet je niet al te veel naar beneden omdat de asjes er nog aanzitten. (Niet zo,n rood krikje van de aldi) Dan ben je ook zo klaar. In minder dan 2 uur zijn de riemen dan verwisseld in je eentje. Maar das eigenlijk best nog wel lang. Met goede spreider is het in 30 minuten klaar.

Mijn advies is wel, dit kun je beter zelf doen dat de garage. Als je naar de garage gaat, vraag of hij kan laten zien dat de riemen er op zitten en of ze nog heel zijn. Grote kans dat ze de riemen er met geweld op hebben gelegd, ze gevouwen en gescheurd zijn en dan kun je na 5000 km weer nieuwe riemen er op leggen. Kan me voorstellen dat dit bij een volvo dealer anders is, mits deze nog het gereedschap heeft en dat is maar zeer, zeer zeer de vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2020 17:49 #988515 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Schijvenspreider nodig, iemand eentje te leen?
Ik doe altijd:

Auto op bokken, slangen omwisselen emvk.
bergrem aan > gasgeven > rem intrappen.

Moer tussen de schijven, of rateldop (zelf mooie halve schijfjes voor gemaakt, is wel iets veiliger)

Riemen beetje heen en weer halen tot de dop vast zit.

Heb je hetzelfde effect ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets