Opschakelen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2019 23:28 #635332 door V300 register
Opschakelen is gemaakt door V300 register
Goedenavond,

Hier het zoveelste CVT opschakel topic.
Heb sinds een tijd een probleem dat m'n vario niet meer opschakeld.

Wat ik gedaan heb:
- Riemen zijn aan vervanging toe (beginnen wat scheurtjes te vertonen).
- Vacuum check gedaan en alle 2 de slangen blazen netjes terug.
- EMVK opschakel vacuum begint mooi te zuigen vanaf de 1800 tpm.
- EMVK rubbers zijn ook nog netjes.
- Geen gekke dingen te zien aan de tachorelais.

Mijn vragen:
- Ja de varioriemen moeten vervangen worden maar kan dit er voor zorgen dat hij helemaal niet meer op lijkt te schakelen (schijf afstand nog niet kunnen checken)?
- Kan het zijn dat er te weinig vacuum over blijft na reductie in de EMVK? Hier merk ik een erg groot verschil, tussen op-/terugschakel ventiel?
- Ergens gelezen dat je de slangen en draden ook om zou kunnen draaien (tijdelijke fix). Kan dit kwaad aangezien de reductie er natuurlijk niet voor niets op zit?

Andere vraag:
- Het is niet echt sleutel tijd maar wanneer kunnen we weer een sleuteldag verwachten? Zou graag wel wat hulp hebben bij de riemen vervangen namelijk :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2019 06:40 #983886 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen
Ik zou toch even die riemen stellen. Als deze echt heel slecht staan afgesteld kan het voelen alsof de motor altijd te veel toeren maakt.

Verder kun je aan de tachorelais van de buitenkan niet zien of het werkt (eventueel heb ik nog wel een paar gereviseerde liggen). Bij de EMVK zou je ook even moeten kijken of de bergremkant ook werkt (eventueel heb ik ook nog een gereviseerde emvk liggen mocht je interesse hebben)..

Het kan zijn dat je toevallig een emvk hebt welke relatief weinig vacuüm doorlaat, dat scheelt iets in toeren maar nooit heel veel.
Verder heb je nergens een vacuümlek, of een slang die klem zit, een verstopping van een slang?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2020 12:04 #983910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen
Als je het contact aanzet, hoor je dan gelijk bij de emvk een klik? Het kan ook zijn dat de remschakelaar op de hoofdremcilinder vast hangt. Dan wordt de terugschakelkant van de emvk altijd geschakeld en werkt dit het opschakelen tegen. Of blijft de bergremschakelaar hangen? Dan wort de terugschakelkant van de emvk ook constant bekrachtigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2020 14:45 #983927 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen
Bedankt voor de reacties, heb helaas nog geen tijd gehad om de schijfafstand te checken.

Als de opschakel kant open gaat met 1800 toeren en de terugschakel kant opent zodra ik de bergrem aanzet zou de hele EMVK en tachorelais toch goed moeten zijn? Of zie ik het te simpel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2020 17:28 #983930 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen
Schijfafstand checken is inderdaad geen verkeerde tip.

Ik rijd op dit moment in een 340 met zo goed als versleten snaren. Optrekken uit stilstand gaat prima, en wanneer je je voet van het gas haalt merk je dat ie prima opschakelt, maar wanneer je ook maar even weer een beetje gas bijgeeft om snelheid te maken schakelt ie veel vlot weer terug terug.
Hij trekt dus niet in de wat lagere toeren. Schijfafstand stellen heeft iets geholpen, maar echt veel beter is het niet geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2020 17:41 #983931 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Opschakelen
Dat ligt aan de vacuum begrenser in de emvk. De een staat erg hoog afgesteld en de andere net te laag. Als je een vacuum meter hebt kun je ze meten.
Een tip, wissel de spoelen van kant (dus inclusief de rubberen klepjes en behuizing), opschakelkant wordt terugschakelkant en andersom.

Even de tyreps losmaken van de kabelboom anders redden de stekkers het niet kwa lengte
Let wel; nu zit er geen terugslag klepje meer voor de "nieuwe" opschakelkant, deze moet je zelf plaatsen in de slang die van de motor naar emvk loopt. Bijv. zo eentje van de rembekrachtiging.


Rij al jaren zo, en werkt prima. De kickdown en bergrem reageren nu wel wat trager, daar moet je wel rekening mee houden.

Ben bezig om nieuwe emvk's te ontwikkelen waar de begrenser niet meer inzit.
De bedoeling is deze klaar te hebben voor a.s. VKB

Heb al vaak gezien dat de begrensers kapot gaan of lek zijn en daarom de hele emvk niet lekker meer werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2020 17:58 #983932 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen

Steven340;256919 schreef : Dat ligt aan de vacuum begrenser in de emvk. De een staat erg hoog afgesteld en de andere net te laag. Als je een vacuum meter hebt kun je ze meten.
Een tip, wissel de spoelen van kant (dus inclusief de rubberen klepjes en behuizing), opschakelkant wordt terugschakelkant en andersom.

Even de tyreps losmaken van de kabelboom anders redden de stekkers het niet kwa lengte
Let wel; nu zit er geen terugslag klepje meer voor de "nieuwe" opschakelkant, deze moet je zelf plaatsen in de slang die van de motor naar emvk loopt. Bijv. zo eentje van de rembekrachtiging.


Rij al jaren zo, en werkt prima. De kickdown en bergrem reageren nu wel wat trager, daar moet je wel rekening mee houden.

Ben bezig om nieuwe emvk's te ontwikkelen waar de begrenser niet meer inzit.
De bedoeling is deze klaar te hebben voor a.s. VKB

Heb al vaak gezien dat de begrensers kapot gaan of lek zijn en daarom de hele emvk niet lekker meer werkt.


Interessant verhaal. Er is dus aan afstelling nog heel wat te winnen.
Ik wou dat ik wat meer in de buurt woonde, dan zou had ik het graag eens in de praktijk uitgelegd gekregen. Ik blijf het vacuüm/EMVK verhaal soms wat lastig vinden om te begrijpen in 'tekstvorm'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2020 19:06 #983933 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen
@steven: Bedankt, dat is dus wat ik gelezen had.

Dit zorgt ook niet voor teveel vacuum zodat je je membranen kapot gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2020 21:03 #983934 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Opschakelen
Mwa, de oude type dafjes werkte dit ook zonder begrenser. Dit hebben ze later toegepast voor een langere levensduur van de membramen (denk ik) zou het anders ook niet weten. Het rijdt in ieder geval ern stuk fijner zo :)

Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden.

Het verschil is zo'n 2 tot 400 millibar.
Niet echt spannend, maar net genoeg voor een lekker vlot opschakellende CVT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2020 23:08 #983936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen
Is het misschien een idee om hier een keer een How-to voor te schrijven? Ik denk dat er zat niet goed afgestelde variomatics rijden onder de 340's. Ik weet wel dat de 340 waar ik nu in rijd heel anders accelereert dan mijn eerste 340. Veel meer toeren, minder trekkracht. Een setje nieuw snaren ligt al klaar, dus als ik tijd heb besteed ik daar eerst aandacht aan. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets