Stelschroef EMVK

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2019 09:39 #635144 door V300 register
Stelschroef EMVK is gemaakt door V300 register
Kan het stelschroefje van de EMVK er uit gedraaid worden (om te vervangen) of gaat er dan iets kapot in het inwendige van de EMVK ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2019 22:28 #981993 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stelschroef EMVK
Welk schroefje bedoel je? In het middenvlak zit onder een laagje was/gesmolten plastic een schroefje die is ingesteld op een bepaalde instelling. Dit is om per emvk te regelen dat er een maximum aan vacuüm kan worden doorgegeven. Ik meen op 0,45 bar maximaal.

Bij de Daf 55 was de eerste serie emvk’s zonder deze begrenzer. Dan ging het vacuüm soms over de 0,6 bar. Later is dit begrensd. Ik heb altijd begrepen dat dit was om de levensduur van ik neem aan het menbraam te verlengen.

Lang verhaal om te zeggen dat het geen zin heeft om dit anders in te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-05-2019 22:21 #982015 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stelschroef EMVK
Dank Hengel. Dat is het schroeje dat ik bedoel. Bij mij is het vacuum te laag. Verdraaien gaat niet meer omdat de sleuf in het schroefje is beschadigd. Vandaar mijn vraag.

Eerder had Wouter ook een topic over het instellen van het vacuum met een afbeelding er bij hoe de reductie in elkaar zit maar die afbeelding is niet meer te zien. Misschien kan iemand mij aan die afbeelding helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2019 23:17 #982029 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stelschroef EMVK
Dat schroefje zal toch uit een andere emvk moeten komen, en als het 'de bedoeling' was om er aan te draaien zat het gat niet dichtgepropt met epoxy ;)

Ergo: niks meer aan doen, eventueel een andere emvk halen.

Een laag vacuüm kan ook het gevolg zijn van een afdichtringetje en/of een klepje dat niet goed meer sluit.

De begrenzer is er voornamelijk om te voorkomen dat de variomatic al bij heel lage snelheden (dus < 50 km/uur) in de overdrive schiet. Bij een 340 heb je daar al geen last van omdat het tachorelais er nog tussen zit, maar bij een 55, 66 of 343 met microswitch (= opschakelcommando geregeld op de gashendel) is dat wel een issue.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-05-2019 09:27 #982051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stelschroef EMVK
Je kunt het middendeel nu dus vervangen. Stuur mij eens een Pm, dan kijk ik voor je of ik nog een losse heb liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets