Afdekplaat cvt

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-06-2017 23:03 #634499 door V300 register
Afdekplaat cvt is gemaakt door V300 register
Onder de variomatic zit een grote plastic plaat.

Omdat deze plaat de onderzijde erg goed afdicht is er weinig luchtcirculatie, dus weinig koeling.
De fabriek heeft daarom in een luchtkanaal vanaf de gril voorzien.

Dit werkt logischerwijze maar heel beperkt bij lagere rijsnelheden.

Hier is het in de zomer vlot 40+ graden, op de smalle bergwegen de hellings% zomaar 10% en meer, bij rijsnelheden van 30/40 km/uur.
Bij de raid is dit nog extremer.

Demonteren van de plaat geeft optimale ventilatie dus koeling.
Wat is het potentiele probleem van weghalen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2017 08:45 #967825 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afdekplaat cvt
Ik denk dat het potentiële probleem is dat er meer rommel tussen de schijven en de riemen kan komen. Grotere voorwerpen die er tussen kunnen komen, maar ook zand en steentjes die de riemen veel harder kunnen laten slijten.

Bij een 300-serie wordt de variomatic trouwens niet vanaf de grill gekoeld. De roostertjes in de voorbumper vormen de luchtinlaat voor deze koeling (daarom moet je voor een vario ook nooit de dichte afdekkapjes van een 340 met handbak nemen).

Een idee wat in mij opkomt, zou je niet iets kunnen maken met ventilatoren in deze kanalen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2017 14:14 #967827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afdekplaat cvt

General Custom;245745 schreef : Ik denk dat het potentiële probleem is dat er meer rommel tussen de schijven en de riemen kan komen. Grotere voorwerpen die er tussen kunnen komen, maar ook zand en steentjes die de riemen veel harder kunnen laten slijten.

Bij een 300-serie wordt de variomatic trouwens niet vanaf de grill gekoeld. De roostertjes in de voorbumper vormen de luchtinlaat voor deze koeling (daarom moet je voor een vario ook nooit de dichte afdekkapjes van een 340 met handbak nemen).

Een idee wat in mij opkomt, zou je niet iets kunnen maken met ventilatoren in deze kanalen?


Ja, ´gril´ was een dwaling. Is bumper. Die hadden wer al af om de plaat eruit te halen en dus de kanalen gezien.
Nee, een ventilator is te onbetrouwbaar. Verder blaast die stof juist naar binnen wanneer we achter iemand rijden.

Bij Dafne hadden we de plaat er af gehaald en hadden we bij doorwaden wat slip. De riemen op de max strak binnen specs gezet en het was niet noemenswaardig.

Ja, de steentjes waren inderdaad een zorg. Ik las echter in het verslag van de London-Sydney dat de Slotemaker equip een zware, stenige bergetappe ook zonder enige wanklank zonder reed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2017 13:14 #967838 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afdekplaat cvt
NIET die plaat eronderuit halen. De rommel en vervuiling is op termijn vele malen schadelijker dan de warmteontwikkeling.

De koeling via de voorbumper en de langskokers is voldoende. De auto is bij de ontwikkeling getest in de woestijn.

Je hebt al wel een van de nadelen van het weghalen van de plaat ondervonden (slippende transmissie bij rijden door plassen), en dit terwijl het "probleem" wat je probeert op te lossen zich nog niet eens voorgedaan heeft.


De schijven van de vario hebben een bepaalde ruwheid. Als door zand stof en rommel die tussen de riemen en de schijven terecht komt deze ruwheid glad geslepen wordt zul je steeds vaker last krijgen van slippende riemen. Als de poelies spiegeltje glad zijn moet je vaak nieuwe riemen leggen om grip te houden, en zullen de riemen ook sneller breken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2017 20:27 #967840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afdekplaat cvt
Ok, bedankt Wouter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2017 12:41 #967864 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Afdekplaat cvt
Bestaat er ook een soort van "schermplaat" voor onder een 360? Iemand beweerde dat dit bestond lijkt me wel een goed idee om deze te plaatsen. Heb namelijk al een keer een rotte tank gehad en bij een andere 360 met tank kapot gereden op stoeprand door ijzel. Of is dit allen voor de CVT?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2017 13:57 #967865 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afdekplaat cvt
Wat jij zoekt lost het plastic scherm voor de cvt niet op. Nog ervan afgezien dat deze zover niet doorloopt.
Voor bescherming van de benzinetank zal je zelf een stalen plaat moeten maken.

Goed punt trouwens. Moeten we eens naar kijken. Hoeft niets complex te zijn; gewoon een extra laag staal. Aan achterzijde wat omhoog buigen. Strips rubber er tussen tegen trillen en klaar.

Bij normaal gebruik echter zou een stalen tank ruim voldoende resistent moeten zijn. Kunststof is op zich sterker maar het rijdt wel makkelijker lek.
Daarom is een extra plaat bij een stalen tank niet verplicht (bij de betreffende raid) en bij kunstof wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2017 20:40 #967935 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afdekplaat cvt
de diesel modellen hebben hetzelfde model zadeltank als de 360 modellen, maar dan van kunststof. Ik weet niet of (maar denk het niet!!) daar een extra stalen plaat onder zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2017 21:46 #967936 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Afdekplaat cvt
Mijn 360 heeft ook een kunststof tank. Er zit geen beschermplaat onder.

Ik denk dat de betreffende "beweerder" het hitteschild boven de bocht van de middendemper bedoelt. Die zou je kunnen aanzien voor een beschermplaat van de tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets