Spoel zonder diode doormeten

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2017 18:31 #634407 door V300 register
Spoel zonder diode doormeten is gemaakt door V300 register
Hallo allen,

Waar moet ik opletten als ik de spoel wil doormeten met een multi-meter.

Graag jullie advies.

Groeten Stepfun

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2017 19:37 #966319 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spoel zonder diode doormeten
Dat ligt er aan wat je wilt meten. Als je gewoon wilt weten of deze nog goed is: neem je multimeter, zet hem op ohm-meting (bijvoorbeeld 200ohm o.i.d.), ene draadje aan het ene contact van de spoel, ander draadje aan het andere contact, en lees vervolgens de waarde af van het display.
Als je de kant met de diode door wilt meten dan moet je even de diode aan één kant (of helemaal, mag ook) los solderen. Voor de rest is dat het zelfde.

Als de spoel kapot is geeft hij 9 van de 10 keer een oneindig grote weerstand (de draad van de spoel is ergens los/kapot), een andere optie is dat je bijna geen weerstand meet (minder dan 1 ohm o.i.d. moet je dan aan denken), dan is de isolatie van de draad intern doorgeslagen. Dat laatste komt echter bijna nooit voor.
Wat is een normale waarde? Eigenlijk alles zou kunnen als het maar niet minder dan 1 ohm of oneindig veel ohm is. Ik gok dat zo'n EMVK-spoel een 25-50 ohm weerstand zal hebben.

Ik zou ook adviseren een Volt-meting te doen als je de EMVK monteert. Dit meet je op dezelfde manier, maar dan met aangesloten EMVK.
Over de spoel van de bergrem-kant moet je spanning meten wanneer de bergremschakelaar niet bedient is en moet geen spanning meten wanneer de schakelaar bedient is. Over de spoel van de opschakelkant moet je spanning meten wanneer het motortoerental boven de 1800 toeren zit dacht ik. Praktisch gezien kun je dit het beste nameten door de motor te starten in Neutraal, de spanning over de spoel te meten en ondertussen met je andere hand een keer aan de gashendel van de carburateur te trekken. Als je gas geeft moet er spanning op die spoel komen staan.

De opschakelkant is btw de kant met de diode er op gesoldeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets